غربي ها در نشست مسکو به دنبال گفتگو نيستند

نیكولای لویچف عضو كمیته امور بین الملل شورای فدراسیون گفت: روز نخست مذاكرات ایران و اعضای 1+5 نشان داد كه طرف های غربی به دنبال گفت و گوی واقعی نیستند و خواسته هایی را مطرح می كنندكه غیرقابل اجر بودن آنها از پیش معلوم است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی،  لویچف افزود: در حالی كه تیم مذاكره كننده هسته ای ایران در این دور از مذاكرات سعی دارد پیشنهادهایی را ارایه كند كه جای بحث دارد، طرف های غربی 1+5 به گونه ای رفتار می كنند كه گویا قصد ندارند به توافقی در این دور از مذاكرات دست یابند.

وی اظهار داشت: البته كارشناسان امر از همان آغاز نشست مسكو نسبت به این رویكرد طرف های غربی هشدار داده بودند و نسبت به موفق نبودن روند مذاكرات در صورت ادامه این رویكرد از سوی غربی ها سخن گفته بودند.

وی اضافه كرد: متاسفانه هر یك از طرف های مذاكره در نشست مسكو بر طرح خواسته های خود تاكید دارند و غربی ها خواستار تولید میله های سوخت راكتور تحقیقاتی تهران در خارج از ایران هستند و بدیهی است كه تهران چنین درخواستی را نمی پذیرد.

نماینده دومای روسیه با اشاره به اینكه لحن گفت و گوی طرف های غربی گروه 1+5 در مذاكرات هسته ای دلسردكننده است، گفت: در شرایطی كه تلاش ها برای دستیابی به توافق در مذاكرات ایران و 1+5 از مدت ها پیش جریان دارد، اتحادیه اروپا تاكید كرده است كه از ابتدای جولای تحریم های یكجانبه نفتی علیه ایران اعمال می كند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مقام های آمریكایی مبنی بر پیشنهاد تحریم های اضافی علیه ایران تاكید كرد: بدیهی است ادامه سیاست تشدید تحریم از سوی طرف های غربی علیه جمهوری اسلامی، مساعی بین المللی برای حل پرونده هسته ای ایران از راه های دیپلماتیك و مذاكره را متزلزل می كند.

لویچف با بیان این كه برخی قدرتهای بین المللی از برجسته سازی خطر ایران به دنبال تامین منافع خود هستند، افزود: در طول تاریخ دیپلماسی جهانی اعمال تحریم ها علیه كشورها هرگز به بروز مصالحه و سازش میان طرف های درگیر منجر نشده است.

وی تشریح كرد: آمریكا در اصل به دنبال توافق با ایران نیست زیرا تحقق این امر را به منزله ضعف ساختار سیاسی و هژمونی خود تلقی می كند و اتحادیه اروپا نیز برای فرافكنی بحران اقتصادی و مالی خود فعاليت هسته ای ایران را سپر خود قرار داده است.

وی در خصوص موضع روسیه در قبال فعاليت هسته ای ایران اظهار داشت: مسكو از یك سو علاقه مند به دستیابی ایران به بمب هسته ای نیست و از سوی دیگر بر ضرورت در پیش گرفتن راهبرد گفت و گو و مذاكره با ایران برای حل مسایل مرتبط با فعاليت هسته ای این كشور تاكید دارد.

عضو كمیته امور بین الملل دومای روسیه افزود: در چنین اوضاع و احوالی مسكو باید تمام هم خود را بر ادامه مذاكره با ایران به عنوان یكی از اعضای 1+5 بدون توجه به روحیه بدبینانه و منفی غربی ها در این مسیر بكوشد.

وی اضافه كرد: مذاكرات 1+5 و ایران مانند یك مجموعه تلویزیونی طولانی 10 ساله است، اما بدون شك طولانی بودن آن بهتر از شباهت اش به یك فیلم جنگی كوتاه است.

دور جدید نشست ایران و اعضای 1+5 از روز گذشته در مسكو جریان دارد و طرفین تاكنون دو دور مذاكره با همدیگر برگزار كرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار