ارومیه/ دانشنامه/ علمي

تكاب، خاستگاه غنی و ناشناخته گیاه بابونه

بابونه گیاهی است خودرو با خواص دارویی فراوان كه در فصل تابستان به وفور در دشت ها و مناطق كوهپایه ای ایران رشد می كند و تكاب خاستگاه غنی و ناشناخته این گیاه به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه این گیاه كه به علت دارا بودن خواص درمانی و دارویی بی شمار به داروخانه گیاهی شهرت دارد، بسیار مورد استقبال تولید كنندگان داروهای گیاهی قرار می گیرد.

از این رو برداشت آن در مناطق مختلف رایج است اما در برخی مناطق كشور از جمله استان های غربی چندان شناخته شده نیست و حتی بسیاری با بی توجهی از وجود چنین گیاه پر خاصیتی از كنار آن رد می شوند.

در برخی از شهرهای غربی كشور مردم و روستاییانی هستند كه گیاه بابونه را مانند علف های هرزه دیگر زیر پایشان له كرده و یا به عنوان علوفه به دامهایشان می خورانند.

شهرستان تكاب در جنوبی ترین نقطه آذربایجان غربی یكی از این مناطق است.

یك روستایی تكابی می گوید: بسیاری از مردم نه تنها به خواص فراوان بابونه آشنا نیستند بلكه حتی آن را از علف هم تشخیص نمی دهند.

'سیف الله رحمانی' می افزاید: برخی از روستاییان و كشاورزان در حالی هر روز با این گیاه در كوه و دشت برخورد می كنند كه آنرا نه به عنوان یك گیاه دارویی كه به نام علف می شناسند.

البته در برخی مناطق نیز گیاه بابونه با نام محلی 'بابانك' مورد توجه قرار گرفته و توسط افراد برداشت می شود.

یكی از این افراد، در خصوص برداشت بابونه گفت : بابونه را مانند سایر گیاهان خودرو دارویی می چینیم و پس از جدا كردن ساقه آن از برگ و خشك كردن قسمت های اصلی، آن را می فروشم.

'سلیمان عبدی' اظهار داشت: خشك كرده گیاه بابونه اغلب توسط افراد مسن محلی كه این گیاه را می شناسند خریداری می شود و به عنوان دارویی بی ضرر و عوارض مورد استفاده قرار می دهند.

وی افزود: بیشتر علاقمندان بابونه به تهیه چای آن مبادرت می ورزند و برای این كار یك قاشق چایخوری گیاه بابونه خشك را در یك فنجان آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه می گذارند تا دم بكشد.

بابونه گیاهی است دائمی و كوچك با ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بوئی معطر كه در چمنزارها و اراضی شنی می روید.

ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن كوچك متناوب و دارای بریدگی های باریك و نامنظم و پوشیده از كرك است.

گل های آن مجتمع در یك طبق در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود.

در هر طبق، گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

یك كارشناس گیاهان دارویی در خصوص فواید دارویی بابونه گفت: بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و از تقویت كننده های تلخ به حساب می آید و دارویی ضد حساسیت است.

'محمدعلی محبوبی' افزود: یكی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم روده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می كند و آنهایی كه سالهاست با این مرض دست به گریبان هستند و از قرص های مختلف گران قیمت نظیر Lozac و Zantac و غیره استفاده می كنند می توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز كنند و همچنین سلامتی خود را باز یابند.

وی اضافه كرد: برای درمان زخم معده یك لیوان چای غلیظ بابونه را درست می كنند و در هنگام صبح ناشتا چای را می نوشند.

این كارشناس گفت: چای بابونه درمان كننده كم‌خونی است و برای تسكین دردهای عضلانی به كار می رود و نیز برای رفع بی‌خوابی و داشتن یك خواب آرام و راحت، كافی است 10 دقیقه قبل از خواب، یك فنجان چای بابونه نوشیده شود.

محبوبی تصریح كرد: استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می كند و درمان كننده سردرد و میگرن است.

وی خاطر نشان كرد: گل بابونه تاثیر آرام بخش شگرفي روي سیستم عصبي و همچنین دستگاه گوارش داشته و نقش قابل ملاحظه آن در درمان بي خوابي و رفع كابوس‌هاي شبانه شهرت دارد./س

برچسب ها: بابونه ، دشت ، درمانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.