نشست رسانه‌اي اولين كنگره شعر آييني شفق؛

باور زلال ديني در آثار شفق ديده مي‌شود

آثار مرحوم شفق سرشار از باور زلال ديني بوده و شخصيت وي بايد مورد كند و كاو و به عنوان الگو قرار گرفته شود

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، نشست رسانه‌اي اولين كنگره شعر آييني شفق برگزار شد، محمد علي مجاهدي دبير هنري اين كنگره گفت: در وراي آفرينش هر اثر مرحوم بهجتي شفق يك باور ديني ديده مي‌شود و آنچه جايگاه ايشان را به عنوان يك جايگاه اطمينان بخش در شعر آييني معرفي مي‌كند بايد ضمن اينكه مورد كندوكاو قرار مي‌گيرد به عنوان يك الگو قرار گرفته شود.

وي ادامه داد:‌ پرهيزكاري، شهرت گريزي و هواي نفس ستيزي  از جمله ويژگي‌هاي مرحوم آيت‌الله شفق بوده است.

مجاهدي در مورد جايگاه شعر ولايي در قلمرو شعر آييني گفت:‌ تمام شاهكارهاي ادبي برجاي مانده به زبان فارسي از سده‌هاي آغازين هجري تا زمان معاصر از حيث معنوي و محتوايي در شعر و نثر وامدار تعاليم و آموزه‌هاي اسلامي هستند و اين امر به اين معناست كه آثار ماندگار برجاي مانده از بزرگان ادب پارسي در عرصه شعر و نثر داراي سبقه‌ي آييني هستند.

دبير هنري كنگره شعر‌آييني شفق افزود: شعر آييني داراي ابعاد و زير‌شاخه‌هاي فراواني است كه مقوله‌ ولايي يكي از آن ها به شمار مي‌آيد و خود آن نيز داراي زير شاخه‌هايي چون شعرنبوي، شعرعلوي، شعر فاطمي، شعر عاشورايي، شعر رضوي و شعر مهدوي است.

مجاهدي در توضيح آثار ارسال شده به دبيرخانه كنگره گفت:‌ تاكنون 123 اثر در بخش شعر ائمه اطهار، 56 اثر در بخش شعر كودك با مضامين آييني، 104 اثر در بخش شعر علوي و غدير، 104 اثر در بخش شعر فاطمي، 296 اثر در بخش عاشورايي، 93 اثر در بخش شعر رضوي، 234 اثر در بخش شعر مهدوي و انتظار، 82 اثر در بخش شعر نبوي، 20 مقاله و كتاب پيرامون جايگاه ادبي مرحوم شفق و 15 مقاله پيرامون شعرآييني و در مجموع 1927 اثر به دبيرخانه كنگره ارسال شده است.

*30 مهر آخرين مهلت ارسال آثار

 در ادامه ناصر فيض،دبير اجرايي كنگره در مورد علت تاخير در برگزاري كنگره گفت:‌ اين كنگره به جهت تاكيد فراواني كه براي پربار شدن محتواي برنامه هاي جنبي كنگره وجود داشت طبق نظر دوستان و همچنين تقاضاي شركت كنندگان به تاخير افتاده و در روزهاي 20 و 21 آذر مراسم افتتاحيه و اختتاميه آن انجام مي‌شود،همچنين 30 مهر آخرين مهلت ارسال آثار به كنگره است.

فيض ادامه داد:بررسي جايگاه شعرآييني در شعر و ادب پارسي، تبيين و توجه به آسيب‌شناسي شعر آييني،‌ معرفي نمونه‌هاي برتر پژوهشي در ادب آييني تبيين به عنوان ادبياتي كه بعد از انقلاب توجه ويژه‌اي به آن شده است از جمله برنامه هايي است كه براي كنگره در نظر گر فته شده است.
وي خاطرنشان كرد:‌ تجليل از پيشكسوتان و جوان‌تر ها در عرصه‌ي شعر و برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌هاي تخصصي از جمله برنامه هاي جنبي كنگره به شمار مي‌آيد.

*مرحوم شفق حيات طيبه خود را در خدمت دين گذاشت

محمد بهجتي اردكاني، فرزند مرحوم شفق و از اعضاي شوراي سياست‌گذاري كنگره در اين نشست گفت: آنچه كه براي ملت‌ها در فراز و فرود دوران و گذر زمان  باقي مي‌ماند شخصيت‌هايي هستند كه در دامان آن ملت پروش پيدا مي‌كنند و موضوعي كه حيات ملت‌ها را ماندگاري مي‌دهد تلاشي است كه فرهيختگان آن ملت براي حفظ و پاسداري از حيات ديني و معنوي آن انجام مي‌دهند.

فرزند مرحوم شفق تصريح كرد: مرحوم شفق از خيل عالماني بودند كه در خدمت دين و آيين بودند و حيات طيبه خود را سراسر وقف آيين و انقلاب اسلامي كردند، استاد شفق را به عنوان اولين شاعر انقلاب مي‌توان نام برد.

بهجتي اردكاني در مورد كنگره شعر آييني شفق اظهار داشت: پيرو صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در جمع شعراي آييني و ياد كردن ايشان از استاد شفق زمينه‌اي فراهم شد تا حوزه هنري و دوستداران ايشان اين انديشه را مد نظر قرار بدهند كه اشعار آييني را در جامعه برجسته‌تر كنند.

وي تصريح كرد: اولين كنگره شعر آييني شفق را به همين منظور برگزار مي‌كنيم و اميدواريم اين كنگره را در سال‌هاي آتي در سطحي گسترده‌تر برگزار كنيم.

وي خاطرنشان كرد:‌‌ آخرين مجموعه اشعار آيت‌الله بهجتي (شفق) با نام "سرچشمه خورشيد" به همت حوزه هنري اخيراً چاپ شده است./ي2
برچسب ها: نشست رسانه ، کنگره ، شفق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.