دانشنامه/

حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي را بيشتر بشناسيم+عكس

حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در سال 1387 از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضاييه به سمت رياست سازمان بازرسي كل كشور منصوب و از آن تاريخ تاكنون همچنان در اين حوزه فعاليت دارد

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در سال
1387 از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضاييه به سمت رياست سازمان بازرسي كل كشور منصوب و از آن تاريخ تاكنون همچنان در اين حوزه فعاليت دارد، باشگاه خبرنگاران براي آشنايي بيشتر اطلاعات بيشتري را در مورد وي منتشر كرده است كه در ادامه مي خوانيد.

** مروري بر زندگي

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی (زادهٔ ۱۳۳۸ در قم)، سیاستمدار و رئیس فعلی سازمان بازرسی کشور است، وي معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.

** تحصیلات

وي مقدمات و سطح عالی(فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده‌است. وي مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است و همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.

**وزارت کشور ایران

وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد.

به گفته برخی خبرگزاری‌ها  مصطفی پور محمدی با شعار بهبود مدیریت و ایجاد محصولات فرهنگی جذاب برای جوانان قصد داشت تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ کاندیدا شود که اين امر محقق نشد.


** مسؤلیت‌ها

وي در فاصله سال‌های 1358 تا 1365 دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان [خراسان جنوبى، خراسان‌ رضوى، خراسان شمالى] بود.

پس از آن در سال 1366 معاون وزیر اطلاعات شد. سه سال بعد با ارتقاء مقام  به عنوان جانشین وزیر اطلاعات برگزیده شد.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در سال 1370 رئیس اطلاعات خارجی و در سال 1381 به عنولن رئیس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری منصوب شد.

وي از سال 1379 تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در تاریخ 24 مرداد سال 1384 از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

**سازمان بازرسي كل كشور

حجت الاسلام پورمحمدي در سال 1387 به حكم آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضاييه به سمت رياست سازمان بازرسي كل كشور منصوب و تاكنون در اين مجموعه خمت مي كند.

** مهمترين فعاليت ها

حجت الاسلام پورمحمدي در كشف پرونده هاي جنجالي اخير از جمله رو شدن فساد بزرگ مالي 3هزار ميلياردي و اختلاس بيمه ايران نقش موثري ايفا كرد.

**آثار و تاليفات

از کارهای علمی وي می‌توان به تألیف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی، نگارش مقالات علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی، و تدریس دروس حقوق سیاسی، فقه سیاسی و اندیشه سیاسی اشاره کرد.

مصطفی پورمحمدی متاهل و دارای چهار فرزند است. /پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار