فاز دوم هدفمندی همچنان در صف انتظار

از نرخ بنزین چه خبر؟

ماه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مرداد ماه هم نبود چرا که نرخ بنزین برای ماه جاری نیز به همان ترتیب قبل تثبیت شد. در حالی که در سال گذشته و در اواخر حیات مجلس هشتم، دولتی ها بر اجرایی شدن هر چه زودتر فاز دوم هدفمندی یارانه ها.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از جوان آنلاین در حالی که در سال گذشته و در اواخر حیات مجلس هشتم، دولتی ها بر اجرایی شدن هر چه زودتر فاز دوم هدفمندی یارانه ها اصرار داشتند اما پس از تصويب رقم ۶۶ هزار ميليارد تومان به عنوان درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندي توسط بهارستان هشتم كه با رقم پيشنهادي دولت فاصله بسياري داشت، دولت ديگر براي اجراي فاز دوم تمایلی نشان نمی دهد و اعلام سهميه بنزين مرداد ماه مانند ماه‌هاي گذشته نشان داد كه در مرداد نيز ماه اجرای فاز دوم هدفمندی نخواهد بود.

از سوي ديگر دولت با در نظر گرفتن رقم ۲۸ هزار تومان موجود در حساب سرپرستان خانوار به عنوان يارانه نان كه اوايل امسال به عنوان مابه‌التفاوت يارانه نقدي فاز اول و دوم واريز شده بود، نشان داد كه فعلا تصميمي براي اجراي فاز دوم وجود ندارد.

هر چند وزیر اقتصاد اعلام کرده در فاز دوم هدفمندی یارانه ها از افزایش قیمت خبری نیست اما اقتصادی ها افزایش نرخ بنزین را نشانه اصلی شروع اجرایی شدن فاز دوم می دانند و معتقدند حرف های وزیر اقتصاد عملی نیست.

در هر حال، بر اساس گزارش های رسیده، سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی و عمومی برای مرداد ماه سالجاری تثبیت شده است و تا ۳۱ تیر ماه به کارت‌های هوشمند سوخت واریز می‌شود.

بر این اساس برای پنجمین ماه سالجاری بنزین سهمیه‌ای خودروهای شخصی ۶۰ لیتر و با نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین مرداد ماه سالجاری، برای موتورسیکلت‌ها (به استثنای موتورهای پلاک قدیمی) ۲۵ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای و برای خودروهای شخصی ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد (۷۰۰ تومانی) پیش بینی شده است.

در همین حال سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

همچنین در مرداد ماه سالجاری تغییری در سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین به وجود نیامده است و نحوه اختصاص سهمیه گازوئیل این خودروها همچون ماه‌های گذشته انجام می‌شود.

از سوی دیگر اخبار بنزینی حاکی از این است که، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با ارسال نامه‌ای به وزارت نفت خواستار کاهش ماهانه ۱۵ لیتری سهمیه بنزین برخی از موتورسیکلت‌ها در مرداد ماه سالجاری شده است.
بر این اساس، سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای آن دسته از موتورسیکلت‌های با پلاک قدیمی از ابتدای مردادماه سالجاری از ۲۵ به ۱۰ لیتر در ماه کاهش می یابد.

گفتنی است، عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشتر در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها با اشاره به اینکه حدود ۷.۸ میلیون موتورسیکلت کارت سوخت دارند، گفته بود: طرحی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده است که در صورت تصویب، سهمیه‌ای به موتورسیکلت‌های بنزین سوز جدید تعلق نگیرد.

با توجه به این اظهارات، شاید بتوان کاهش سهمیه بنزین موتور سیکلت ها را گامی آرام برای اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی توسط دولتی ها دانست.

با این تفاسیر، به نظر می رسد دولت قصد دارد فاز دوم هدفمندی را در فضایی آرام، گام به گام و بدون جنجال های رسانه ای اجرا کند و برای همین با چراغ خاموش حرکت می کند تا از بار شدید انتقادهای اقتصادی که این روزها به سوی دولت روان است بکاهد.

باید منتظر ماند و دید سرانجام فاز دوم هدفمندی در چه زمانی رسما اجرایی خواهد شد و چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟
برچسب ها: هدفمندی ، یارانه ، فاز ، دوم ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.