دانشنامه بين‌الملل/

"عمر سليمان" که بود؟

عمر سلیمان سیاست‎مدار و ژنرال مصری است که حسنی مبارک در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ او را به سمت معاونت رئیس‌جمهور منصوب کرد؛ وی هم‌چنین از اعضای"شورای عالی نیروهای مسلح مصر" است.

 
عمر سلیمان از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ میلادی، از سوی ارتش مصر در جنگ داخلی شمال یمن شرکت داشت. 
وی هم‌چنین در جنگ شش روزه و جنگ یوم کیپور با ارتش اسرائیل جنگید.
او در سال ۱۹۹۱ میلادی، به عنوان رئیس سازمان ضداطلاعات ارتش مصر انتخاب شد. در سال ۱۹۹۳ میلادی، به سمت رئیس سازمان اطلاعات مصر منصوب شد.

وی دانش‌آموخته آکادمی نظامی فرونز، در مسکو و دانشگاه قاهره بود.
عمر سلیمان، 75 ساله در سال 1935 در استان "قنا" متولد شد، طبق زندگینامه ای که در وبلاگ وی منتشر شده است، در سال 1954 به ارتش پیوست و مدتی بعد با هیئتی به مسکو رفت تا علوم نظامی را در این کشور فراگیرد. وی مدرک کارشناسی ارشد علوم نظامی را دریافت کرده و همچنین از دانشگاه قاهره نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی دریافت کرد.
سلیمان پیش از رسیدن به ریاست دستگاه اطلاعات مصر در سال 1991 میلادی، رئیس بخش برنامه‌ریزی اتاق عملیات نیروهای مسلح و مدیر دستگاه اطلاعات نظامی مصر بوده است.
وی در جنگ‌های مختلفی نظیر جنگ یمن، جنگ‌های سال 1967 و 1973 میلادی با رژیم صهیونیستی شرکت داشته است اما آغاز اوج‌گیری وی در عرصه‌های سیاسی مربوط به سال 1995 میلادی است. وی در جریان سفر مبارک به اتیوپی به او پیشنهاد داد که خودروی مرسدس ضد گلوله و ضد انفجار خود را به همراه خود ببرد. در جریان همین سفر بود که کاروان مبارک، هدف حمله قرار گرفت اما به خاطر وجود خودروی مبارک، وی از این حادثه جان سالم به در برد و سلیمان به عنوان "ناجی مبارک" به فرد مورد اعتماد وی تبدیل شد.
سلیمان در سال 2000 میلادی در مراسم تشییع جنازه "حافظ اسد"، رئیس‌جمهور فقید سوریه برای نخستین‌بار در انظار عمومی ظاهر شد و از همان زمان، نقش وی در بسیاری از مناقشات خاورمیانه پررنگ شد. بعد از آن بود که سلسله سفرهای خارجی وی به غزه و رام‌الله و قدس و تل‌آویو، به عنوان نماینده مصر با انعکاس رسانه‌های خبری مواجه شد.
وی از سال 2006 میلادی و پس از اسارت "گلعاد شالیت" نظامی صهیونیست دربند حماس، سعی کرد تا میانجی گری میان طرف فلسطینی و صهیونیست برای تبادل اسرا را بر عهده بگیرد که البته در این امر ناکام بود و نتوانست کاری از پیش ببرد.
عمر سلیمان چه در میان رده‌های حزبی و چه در میان جامعه روشنفکری مصر، به‌عنوان مرد شماره2 این کشور مطرح بود و برخی او را قدرتمندترین استاد جاسوسی در خاورمیانه مي‌دانستند./ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار