دانشنامه بين الملل/

"عبدالله گل" کيست؟

عبدالله گل (به ترکی:" Abdullah Gül") یازدهمین رییس جمهور کشور ترکیه است.

گزارش خبرنگار سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  حاکيست؛

زندگینامه عبدالله گل
او در سال (زادهٔ ۲۹ اکتبر ۱۹۵۰) در قیصریه (کایسری) بدنیا آمده است. پدرش احمد حمدی گل یکی از کارکنان کارخانه هواپیما سازی در قیصریه بوده است. این شهر از گذشته به پایبندی به آداب و سنن شرقی و اسلامی مشهور بوده و در دوران سلسله سلجوقیان یکی از مراکز علمی و فرهنگی اسلام در ترکیه به شمار می رفته است.
عبدالله گل تحصیلات مقدماتی را در مدرسه قاضی پاشا و تحصیلات متوسطه در مدرسه امامان و واعظان به پایان رسانید. او لیسانس و فوق لیسانس خود در را در رشته اقتصاد از دانشگاه اقتصاد استانبول دریافت و در بین سالهای ۷۸-۱۹۷۶ پایان نامه خود را در رابطه تکامل روابط اقتصادی در مقطع دکتری در دانشگاه لندن ارائه نمود.


فعالیت
او بلافاصله پس از مراجعت از انگلستان به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه ساکاریه مشغول به تدریس شد. عبدالله گل در سال ۱۹۸۰ در روزهای اولیه بازدواج توسط پلیس دستگیر و به اتهام عضویت و فعالیت در گروهی موسوم به سنجاق چند ماهی را در زندان مشهور متریس استانبول زندانی گشت. گل در بین سالهای ۹۱-۱۹۸۳ در جده به عنوان اقتصاد دان در بانک توسعه اسلامی مشغول بود و در کنار تسلط به زبان عربی موفق به دریافت درجه استاد دستیار در اقتصاد بین المللی شد. در سال ۱۹۹۱از حزب رفاه در منطقه ساکاریه راهی مجلس گشت و تا سال ۱۹۹۵ عضو کمسیون برنامه ریزی و بودجه مجلس و از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ عضو کمیته امور خارجه مجلس بود.پس از انحلال حزب رفاه در سال ۱۹۹۹ عضو حزب فضیلت گشته و پس از ممنوعیت حزب فضیلت ترکیه ، در سال ۲۰۰۱ با دوستش رجب طیب اردوغان حزب عدالت حاکم و توسعه را تاسیس و دوباره وارد مجلس شد. و در ۲۰۰۷ به سمت ریاست جمهوری انتخاب شد.

رئیس‌جمهور ترکیه
رئیس جمهور ترکیه عالیترین مقام سیاسی کشور ترکیه است. البته با توجه به نظام پارلمانی در جمهوری ترکیه مقام ریاست جمهوری ترکیه بیشتر یک مقام تشریفاتی است، اما قانون اساسی ترکیه اختیاراتی همچون حق وتوی مصوبات پارلمان و انتصاب مقام‌های دولتی از جمله قضات و رؤسای دانشگاه‌ها را به او بخشیده است. او در عین حال فرمانده کل قوا نیز محسوب می‌شود.


انتخاب رییس جمهور
انتخاب رییس جمهوری توسط مجلس بزرگ ملی فرآیندی پیچیده دارد و رای گیری می‌تواند تا چهار مرحله ادامه داشته باشد. رییس جمهوری با رای دست کم دو سوم نمایندگان مجلس ملی برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود(قبلا این مدت 7 سال بود ولی در سال 2007 به 5 سال تقلیل یافت) و در صورتی که هیچیک از نامزدهای احراز این سمت نتواند در دو دور اول رای گیری به این حد نصاب دست یابد، دو سوم رای گیری برگزار می‌شود و دارنده اکثریت مطلق آرابه ریاست جمهوری می‌رسد. در صورتی که حتی در این مرحله نیز هیچیک از نامزدها نتواند دست کم به اکثریت مطلق دست یابد، دور چهارم رای گیری برگزار می‌شود و نامزد دارای بیشترین تعداد آرا رییس جمهوری ترکیه اعلام می‌شود.

اختیارات رییس جمهور
رییس جمهوری می‌تواند قوانین مصوب پارلمان را برای بررسی مجدد به پارلمان بازگرداند و برای اصلاح یا لغو برخی از قوانین فرمان برگزاری همه پرسی صادر کند. رییس جمهوری از سوی مجلس بزرگ ملی (پارلمان) فرماندهی عالیه نیروهای مسلح ترکیه را در دست دارد و انتصاب رییس ستاد مشترک از جمله اختیارات اوست. ریاست شورای امنیت ملی نیز بر عهده رییس جمهوری است و در صورت لزوم، وی حق دارد با اعلام وضعیت اضطراری، برای دوره‌ای معین قوانینی را به صورت فرمان‌های ریاست جمهوری صادر کند و به اجرا بگذارد. انتصاب اعضای شورای آموزش عالی و روسای دانشگاه‌های ترکیه و همچنین قضات دادگاه قانون اساسی، اعضای شورای دولتی و تعدادی دیگر از مقامات ارشد قضایی نیز از دیگر اختیارات اوست.
 
فهرست روسای جمهور ترکیه
فهرست زیر شامل نام روسای جمهور ترکیه از زمان اعلام جمهوری لائیک توسط مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک در کشور ترکیه است.
مصطفی کمال پاشا (آتاتورک)
عصمت اینونو
محموت جلال بایار
جمال گورسل
جودت سونای
فخری کوروترک
کنان اورن
تورگوت اوزال
سلیمان دمیرل
احمت نجدت سزر
 عبدالله گل /م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار