ترفند برخی شرکت های تولید کننده مکمل؛

وارد کردن داروهای نیروزا به مکمل ها و کتمان کردن آن از مردم

به دلیل آگاهی برخی مردم از عوارض داروهای نیروزا برخی شرکت های تولید کننده مکمل ، آنابولیک استروئید ها را وارد مکمل های خود کرده و این حجم گرفتن بدن را به مکمل های خود نسبت می دهند.

دکتر مهدی ابارشی متخصص پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: به دلیل این که برخی از مردم نسبت به عوارض داروهای نیروزا آگاه شده اند، شرکت های تولید کننده مکمل ،مواد نیرو زا و استروئید های آنابولیک را وارد مکمل های خود کرده و وجود مواد نیروزا را کتمان می کنند و محصول خود را با نام مکمل به فروش می رسانند و این حجم گرفتن و رضایت در ورزش را به مکمل های خود نسبت می دهند.
 
وی گفت: اگر مکملی تجویز می شود باید مورد تائید وزارت بهداشت و فدراسیون پزشکی ورزشی باشد.
 
** سرطان کبد تنها یکی از عوارض مصرف داروهای نیروزا است
 
این متخصص پزشکی ورزشی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه مصرف مواد نیروزا که اکثراً تحت عنوان مکمل در ورزشکاران استفاده می شود شیوع زیادی پیدا کرده و باعث عوارض زیادی نیز شده است.
 
ابارشی با بیان این که بیشترین آسیب مواد محرک یا نیروزا متوجه جوانان و نوجوانان است تصریح کرد: در افراد بالغ نیز این عوارض وجود دارد ولی به دلیل این که سیستم بدنی آنها در حال تکمیل شدن است و داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرد هورمون های جنسی است عوارض بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
 
دستیار ارشد پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: استفاده از  داروهای هورمونی باعث مهار شدن سطح هورمون های بدن فرد می شود که علاوه بر آسیب رساندن به سیستم جنسی فر عوارض دیگری نیز روی سایر قسمت های بدن می گذارد.
 
وی افزود: مصرف آنابولیک استروئید ها در جوانان بسیار زیاد شده است و علت آن حجم گرفتن سریع بدن است.
 
ابارشی با بیان این که ابتلا به سرطان کبد یکی از عوارض مصرف داروهای نیروزا است گفت: از کار افتادن تیروئید و آسیب به سیستم قلبی عروقی از دیگر عوارض مصرف این داروها است این افراد بسیار عصبی بوده و سریع درگیر می شوند.
 
این متخصص پزشکی ورزشی عنوان کرد: به دلیل این که عضلات یک دفعه شروع به حجم گرفتن می کند، در کنار آن تاندونی که این عضلات را حمایت می کند به اندازه کافی رشد نکرده و منجر به پارگی تاندون می شود به دلیل این که این داروها فقط روی توده عضلانی اثر می کند.
 
** تجویز مکمل ها باید تحت نظر متخصص تغذیه و پزشکی ورزشی انجام گیرد
 
ابارشی ادامه داد: چیزی که اکثر افراد را به اشتباه می اندازد این است که گمان می کنند مکمل غذا بوده و یا یک داروی نیروزا نیز مکمل است ، این تفاوت ها باید لحاظ شود.
 
وی تصریح کرد: مکمل جای غذا را نمی گیرد مکمل در واقع یک تکمیل کننده است که آن نیز باید با نظر متخصص تغذیه و یا متخصص پزشکی ورزشی و برحسب شرایط فرد تجویز شود یک ورزشکار حرفه ای که در طول روز 10 هزار کالری مصرف می کند با یک غذای عادی سیر نمی شود و خواه ناخواه به موادغذایی با حجم کمتر و تامین نیاز روزانه اش می شود.
 دستیار ارشد پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: نیاز یک ورزشکار به ویتامین ها، ریز مغذی ها بیشتر از افراد عادی است و این در قبال محصولی به نام مکمل به وی داده می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: در هیچ یک از اساطیر ما و اساطیر یونان چنین هیکل هایی که امروزه باب شده وجود نداشته است. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار