25 درصد از ورزشکاران بدنسازی از داروهای غیر مجاز استفاده می کنند

نتایج تحقیقات بر روی 930 نفر از ورزشکاران باشگاه های بدنسازی نقاط مختلف شهر تهران نشان داد که بیش از 160 درصد از افراد از هورمونهای آنابولیک استروئید و 25درصد نیز از داروهای غیر مجاز استفاده می کنند.

دکتر هومن انگورانی، متخصص پزشکی ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: طی سالهای اخیر درمصرف داروهای غیر مجاز و ترکیبات نیروزا به ویژه در برخی از رشته های ورزشی مانند بدنسازی رشد بی رویه ای وجود داشته است.

وی گفت: مطالعاتی که در چند سال اخیر در کشورمان و سایر کشورهای دیگر انجام شده است، نشان می دهد که آمار سوء مصرف داروهای نیروزا و ترکیبات مانند آنابولیک استروئید ها و یا هورمون های نیروزا و ترکیبات محرک مثل آمفتامین ها در بین ورزشکاران رشته بدنسازی به شدت رو به افزایش است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: طی مطالعه ای، تعدادی از باشگاه های بدنسازی شهر تهران را در مناطق مختلف جغرافیایی انتخاب کردیم.

930 نفر نمونه از این باشگاه ها انتخاب و پرسشنامه های زیادی از آنها تکمیل شد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان داد که بیش از 16 درصد از افرادی که در این باشگاه ها مشغول ورزش هستند، بنا به اظهارات خود از هورمونهای آنابولیک استروئید استفاده می کنند.

 انگورانی تاکید کرد: بیش از 25 درصد آنها نیز از داروهای غیر مجاز استفاده می کنند که شایع ترین ترکیب آمفتامین ها بودند که آمار نگران کننده ای است.
یکی از منابع کسب درآمد در باشگاه ها فروش مکملها و داروهای غیر مجاز است.

این متخصص پزشکی ورزش عنوان کرد: مطالعات نشان داده است که تعداد زیادی از این افراد از منابع اطلاعاتی نادرستی برای مصرف از این ترکیبات استفاده می کنند. برخی از این افراد از طریق مربیان یا دوستان و افرادی که به باشگاه ها مراجعه می کنند در جریان این مکملها قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه هم اکنون یکی از منابع کسب درآمد در باشگاه ها فروش همین مکملها و داروها است افزود: این امر باعث می شود خیلی از افراد به سمت مصرف این ترکیبات سوق داده شوند.

برخی از این افراد نیز از کتاب هایی که اعتبار علمی آنها زیر سوال است و همچنین از پایگاه های اینترنتی جستجو کرده و با این داروها آشنا می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علمی پزشکی تهران گفت: نکته بسیار عجیب و تاسف آور این است که آخرین فردی که این افراد برای مشاوره انتخاب می کنند پزشک و متخصصان پزشکی ورزش است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.