تقویم روز/

از برگزاری اولین کنکور تا درگذشت پدر کاریکلماتور ایران

برگزاری اولین دوره کنکور سراسری، پذیرش آتش‌بس پس از 15 روز کارشکنی توسط عراق، شهادت سرلشکر «عباس بابایی»، اختراع موتور دیزل، امضای قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای و ... از مهمترین رخدادهای تاریخی امروز است.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 15مرداد 1391 خورشیدی، 16رمضان 1433 هجری و 5 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت سرلشکر خلبان «عباس بابایی» معاون عملیات نیروی هوایی ارتش (1366 ش)
امیر رشید اسلام، سرلشکر خلبان، عباس بابایی، در سال 1329 ش در قزوین به دنیا آمد و در سال 1348 به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت. وی پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی، برای تکمیل دوره به آمریکا رفت و دوره خود را در آمریکا با موفقیت سپری کرد. در مرداد 1360 به فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان رسید. وی قسمت اعظم حضور خود را در پروازهای عملیاتی گذراند و سه هزار ساعت پرواز کرد.  شهادت‌طلبی، شجاعت و ایثارش زبانزد بود. وی در دو سال آخر عمر، بیش از شصت ماموریت جنگی را با موفقیت کامل به انجام رساند. شهید بابایی در پانزدهم مرداد 1366 ش برابر با عید قربان، در حین مراجعت از یک عملیات برون مرزی به شهادت رسید و در تشییعی با شکوه در گلزار شهدای قزوین به خاک سپرده شد. وی در هنگام شهادت، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

برگزاری اولین دوره کنکور سراسری در کشور توسط وزارت علوم (1348 ش)

با افزایش تعداد متقاضیان ورود به دوره‌های آموزش عالی، وزارت علوم تصمیم گرفت طی آزمونی که به کنکور موسوم شد، داوطلبلن ورود به دانشگاه، پذیرش نماید. از این رو اولین کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها در پانزدهم مرداد 1348 با شرکت حدود پنجاه هزار داوطلب انجام گرفت. کنکور پس از پیروزی انقلاب نیز همراه با تحولاتی ادامه یافت و به میزان رشد جمعیت جوان کشور، تقاضای ورود به دانشگاه نیز افزایش یافت.

پذیرش آتش‌بس پس از 15 روز کارشکنی توسط عراق (1367 ش)
یک روز پس از گذشت پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران اسلامی، رژیم جنگ افروز عراق با بمباران نیروگاه اتمی بوشهر، خوی تجاوزگری خود را بار دیگر آشکار کرد. در ادامه، در 31 تیرماه، ناگهان حمله گسترده خود را به خاک جمهوری اسلامی ایران آغازنمود و قصد داشت تا بار دیگر خرمشهر را اشغال کند. اما رزمندگان جان برکف، جانانه در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کرده و بعثیون را با دادن تلفات فراوان وادار به فرار کردند. سرانجام رژیم عراق با مشاهده قاطعیت مسؤولان جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق خود، چاره‌ای جز تن دادن به اجرای قطعنامه 598 ندید و آن را در 15 مرداد 1367 پذیرفت.

شهادت حجت الاسلام «مصطفی ردّانی پور» فرمانده قرارگاه فتح (1362 ش)

شهید مصطفی ردانی‌پور در سال ۱۳۳۷ ش در اصفهان متولد شد. سخت‌کوشی و تلاش، با زندگی مصطفی عجین شده بود. پس از اینکه دید قادر به ادامه تحصیل در هنرستان رفت، درنتیجه با مشورت یکی از علما وارد حوزه علمیه اصفهان شد سپس راهی قم شد و حدود شش سال در مدرسه حقانی به تحصیل ادامه داد. هم‌زمان با قیام مردم، برای تبلیغ به مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج سفر نمود و در سازمان‌دهی حرکت خروشان مردم آن خطه تلاش بسیار کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران، با عضویت در شورای فرماندهی سپاه یاسوج، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آینده مردم آنجا داشت. با آغاز حرکات ضد انقلاب در کردستان، به آنجا رفت.
حضورش در عملیات‌های والفجر ۱، والفجر ۲، محرم و... تأثیر به‌سزایی در روحیه مقاومت و ایستادگی رزمندگان داشت. هم‌زمان با تشکیل تیپ امام حسین (ع)، به جانشینی فرماندهی آن انتخاب شد. وی قبل از آن نیز فرماندهی سپاه یاسوج، نمایندگی امام (ره) در سپاه کردستان، جانشین فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، فرماندهی قرارگاه فتح سپاه، فرمانده لشکر امام زمان (عج) را بر عهده گرفته بود. حجت‌الاسلام والمسلمین ردانی‌پور ۲۵ ساله بود که با همسر یکی از شهدا ازدواج کرد و دو هفته پس از ازدواجش یعنی پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۵ ش در منطقه حاج‌عمران درحالی‌که فرماندهی لشگر امام حسین (ع) را به عهده داشت، سلوک سرخ خود را به بی‌نهایت رساند.


آغاز جنگ «قادسیه» میان سپاه اسلام و ایران (14 ق)
در ادامه‌ جنگ‌های صدر اسلام، خلیفه‌ دوم، سعد بن ابی وقاص را مأمور فتح ایران کرد و از جانب یزدگرد سوم پادشاه ساسانیان، رستم پسر فرخ زاد به فرماندهی قوای ایران تعیین شد. پس از مذاکرات اولیه و پیشنهاد قبول جزیه یا اسلام آوردن، سپاه ایران جنگ را برگزید و اسلام را نپذیرفت. سرانجام جنگ بین دو طرف در ناحیه‌ قادسیه در عراق درگرفت و پس از چندین شبانه روز، سستی بر سپاه ایران چیره گشت و نیروهای ساسانی شکست خوردند. فتح قادسیه و رسیدن اعراب به ساحل غربی دجله مقابل ایوان مداین، سقوط پایتخت و انقراض دولت با عظمت ساسانی را قطعی نمود.

درگذشت پرویز شاپور، نویسنده ایرانی (1378 ش)

وی در پنجم اسفند سال 1302 متولد شد. این ادیب، نویسنده و طنزپرداز معاصر خالق گونه ادبی جدیدی به نام کاریکلماتور در ایران است.

اختراع موتور دیزل توسط «رودلْفْ دیزل» مهندس آلمانی (1895 م)
رودلْفْ دیزِل، مخترع آلمانی در 18 مارس 1858 م به دنیا آمد. دیزل در حین تحصیل دریافت که نود درصد انرژی در موتورهای احتراقی تلف می‌شود و تنها ده درصد باقی‌مانده به مصرف می‌رسد. از این رو، به ساخت دستگاهی اندیشید که بیشترین بازدهی و کمترین میزان اتلاف انرژی را داشته باشد. وی پس از سال‌ها تلاش، سرانجام در 5 اوت 1895 م توانست موتوری اختراع نماید که با فشردن هوا، حرارت زیادی در حدود 500 درجه سانتی‌گراد تولید می‌نمود. این موتور به دستگاه سردساز مجهز شد تا بتوان آن را تا دمای بالایی رسانید. هم‌چنین سرعت و نیروی موتور با تغییر دادن مقدار سوخت تزریقی تنظیم می‌شود. تا سال 1900 م، از این موتور استفاده نشد و با این حال، دیزل این موتور را کامل کرد و با پیشرفت و تکامل تکنیکی موتور آن، این دستگاه به عنوان اولین موتور قابل حرکت با کاربردهای وسیع و گسترده شهرت یافت.

آغاز عملیات قدس ۵ (1364 ش)

عملیات قدس ۵ در سال ۱۳۶۴ ش با هدف تصرف پاسگاه «الیج» و تکمیل اهداف عملیات قدس ۱ و ۲ در ساعت ۲۳ با رمز «یا علی (ع) ادرکنی» در شرق «البوفیه» به اجرا درآمد. در یکی از محورها، تیراندازی دشمن مانع از پاک‌سازی منطقه تصرف شده گردید که پس از رفع مانع، عملیات ادامه یافت. این عملیات سرانجام با آزادسازی ۳۰ کیلومتر مربع از هور و به هلاکت رساندن ۵۱ نفر از عراقیان بعثی و به اسارت درآوردن ۱۸ نفر از سربازان بعث و به غنیمت گرفتن تعدادی سلاح ضد هوائی، تک‌لول و... به پایان رسید.

امضای قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای میان امریکا، شوروی و انگلیس (1963 م)
پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و آغاز دوران جنگ سرد در روابط میان ابرقدرت‌ها، آزمایشاتِ هسته‌ای و ساخت موشک‌های قاره‌پیما و دارای کلاهک‌های هسته‌ای، جهان را در آستانه جنگی تمام عیار و ویرانگر قرار داد. مسئله کوبا و استقرار موشک‌های شوروی در این نقطه اوج بحران بود که با خروج موشک‌ها از خاک کوبا خاتمه یافت. پس از آن، جو بین‌المللی ظاهراً دوستانه شد و مذاکرات جدی برای متوقف کردن آزمایش سلاح‌های هسته‌ای آغاز گردید. از اکتبر 1958 م امریکا، شوروی و انگلستان مسئله توقف آزمایشات هسته‌ای را مدنظر قرار داده بودند و شواهد علمی درباره زیان‌آور بودن غبار رادیواکتیو در حال جمع‌آوری بود.
سرانجام بعد از انجام مذاکرات گسترده، انگلستان، امریکا و شوروی در مورد منع آزمایشات هسته‌ای به توافق رسیدند و در پنجم اوت 1963 م، قرارداد منع آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کردند. این قرارداد که در مسکو و به وسیله وزرای خارجه سه کشور به امضاء رسید یک دست‌آورد کوچک و محدود بود چرا که از یک طرف فقط آزمایشات درون جو را در بر می‌گرفت و از سوی دیگر شمار آزمایش‌های زیرزمینی آن‌قدر اضافه شد که از رقم مجموع آزمایشات قبلی در درون جو و زیرزمینی نیز بیشتر گردید.


عملیات کوچک ثاراللَّه در قصر شیرین توسط سپاه (1361 ش)

عملیات ثارالله در سال ۱۳۶۱ ش با همکاری ارتش و سپاه پاسداران با هدف آزادسازی ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه، تأمین کامل جاده قصر شیرین - سر پل ذهاب و تهدید جاده تدارکاتی دشمن در محور پیروزخان به تنگه بشیرخان در خاک عراق آغاز گردید و با تصرف دو ارتفاع مهم قصر شیرین و به هلاکت رساندن ۲۰۰ تن از سربازان بعثی و منهدم ساختن یک تانک و ۳ خودرو به پایان رسید، هم‌چنین جاده تدارکاتی عراق در محور پیروزخان به تنگ بیشگان در زیر دید نیروهای ایرانی قرار گرفت. علاوه بر رسیدن به این اهداف، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر زرهی و شماری مهمات و سلاح سنگین و نیمه‌سنگین دشمن منهدم گردید.

15 مرداد در هشت سال دفاع مقدس
حمله نیروهای خودی به دو پایگاه حزب دمکرات و سازمان کومله در اطراف مریوان 61
حمله بی نتیجه هواپیماهای عراقی به جزیره خارک 65
پاتک دشمن روی ارتفاع به لفت، درگیری تن به تن 66
حمله هوایی دشمن به مرکز تدارکاتی " لشکر 11 امیرالمؤمنین " در جبهه مهران، منطقه میمک و چند روستا از توابع مریوان 66
ساخت نخستین زیردریایی ایران

برخی از رویدادهای 5 اوت
1583: گیلبرت، دریا نورد انگلیسی پس از رسیدن به «نیو فاوند لاند کانادا» و توقفی کوتاه در آنجا، انگلستان را مالک آن اعلام کرد!!
1772: روسیه، پروس (آلمان) و اتریش سرزمین لهستان را میان خود قسمت کردند که در تاریخ از آن به عنوان نخستین «تقسیم لهستان» نام برده شده است.
1775: نخستین کشتی اسپانیایی وارد خلیج سانفرانسیسکو شد.
1858: خط (کابل) تلگراف سراسری اقیانوس اطلس به پایان رسید و دو قاره آمریکا و اروپا از این طریق به هم مرتبط شدند. این خط توسط «سایروس فیلد» کشیده شد.
1939: ایران دارای کارخانه هواپیما سازی به نام شهباز و نیز یک باشگاه هواپیمائی شد.
1953: در پی امضای قرارداد ترک مخاصمه، مبادله اسیران جنگ کره آغاز گردید.
1962: «نلسون ماندلا» که به پدر آفریقا معروف شده است به اتهام تلاش برای براندازی دولت سفید پوستان (اقلیت) آفریقای جنوبی دستگیر و بعدا به حبس ابد محکوم شد که پس از 27 سال زندان آزاد گردید و رهبر وطن خود شد
1964: آمریکا که با ماجرای حمله به ناوشکن «مادوکس» بهانه لازم را به دست آورده بود بمباران هوائی ویتنام شمالی از جمله شهر هانوی را آغاز کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، تاریخ ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۱
جالب بود ممنان. من به کاریکلماتور خیلی علاقه دارم ولی نمی دونستم توسط کی ابداع شده!
آخرین اخبار