افزايش همکاريهاي مشترک دوجانبه ايران و عراق در زمينه صادرات

نشست مشترک مناطق آزاد ايران و عراق در خصوص افزايش همکاري دو جانبه در زمينه افزايش صادرات،‌مرز شلمچه و ايجاد منطقه تجاري بين اين دو کشور برگزار شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محبت رئيس مدير عامل منطقه آزاد اروند در نشست مشترک مناطق آزاد ايران و عراق با بيان اين مطلب گفت: دو کشور ايران و عراق سوابق بيشتري در حوزه منطقه اي و تاريخي همچنين منافع مشترک در زمينه تجارت دارند وبايد به منظور حفظ منافع مشترک تلاش بيشتري شود.

وي تصريح کرد: 7منطقه آزاد تجاري فعال در کشور داريم و براي توسعه گسترش منطقه اقتصادي فعال برنامه هايي را انجام مي دهيم که اين امر مي تواند موقعيت خوبي را براي کشور ايران در حوزه تجاري(CIS) فراهم  کند.

رئيسي تاکيد کرد: لازمه رسيدن به آن توسعه حمل و نقل ريلي و دريايي است همچنين سرمايه گذاري مختلف در بخش صنعت نفت آغاز به خصوص در حوزه صنايع پتروشيمي و پايين دستي است که در همين راستا بايد روابط دو کشور را گسترش داده و موانع را برداريم.

وي گفت: پايين آوردن عوارض ، معافيت مالياتي در ورود و خروج کالا و ايجاد بانک در مناطق آزاد دو کشور براي مبادلات ارزي به خصوص تسهيلات خاصي براي تجار ، روابط بين دو کشور را مستحکم مي کند.

رئيسي خاطر نشان کرد: آمادگي داريم براي توسعه روابط تجاري بين دو کشور آموزش هايي را برگزار کنيم تا بتوانيم مبادلات تجاري بيشتري را بين ايران و عراق فراهم کنيم.

در ادامه فارق ابراهيم اسماعيل معاون مدير کل سازمان مناطق آزاد عراق با بيان اين مطلب گفت: آرزوي دو ملت و مسئولان دو کشور است که در زمينه تحقق بخشيدن به منافع مشترک تجاري گام هايي را بردارد که اين امر با امضاي قرار داد همکاري تجاري ميان مناطق آزاد اروند و منطقه آزاد عراق تحقق مي يابد.

وي تصريح کرد: کشور عراق اين آمادگي را دارد در هر زماني که ايران آماده باشد در جهت پيشبرد رقابت مبادلات تجاري وارد مذاکره شود.

اسماعيل خاطر نشان کرد: تاسيس مناطق آزاد تجاري و انجام دوره هاي آموزشي و تشکيل کميته مشترک براي مناطق آزاد از جمله اولويت هاي اساسي دو کشور است که بايد با برگزاري نشست هاي تخصصي اين موضوعات را بررسي و عملي سازيم./ک
برچسب ها: ایران ، عراق ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار