در گفتگوي ويژه خبري اعلام شد

استخدام 1000 نفر براي دبيرخانه "نم"/ دستگاه ديپلماسي ايران مقتدرترين دستگاه ديپلماسي دنيا

وزير امور خارجه کشورمان گفت: دستگاه ديپلماسي ايران يکي از مقتدرترين دستگاه‌هاي ديپلماسي دنياست و اين نشانگر حضور چشمگير ايران در تعاملات بين‌المللي و منطقه‌اي است؛ براي دبيرخانه جنبش نم يك هزار نفر را استخدام کرده‌ايم و دبيرخانه اجلاس توليد فکر و نوآوري در راستاي اهداف والاي جنبش عدم تعهد را خواهد کرد و بايد به گونه‌اي عمل کنيم تا جنبش را براي 10 سال آينده آماده کرده تا اعضا بتوانند از منافعشان دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اکبر صالحي، دهقاني مدير کل سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه و حميد بديعي‌نژاد کارشناس ارشد مسائل بين‌الملل در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته در خصوص فرصت‌ها و چالش‌هاي رياست ايران بر جنبش عدم تعهد به بحث و گفتگو نشستند.

در ابتداي اين گفتگو ويژه خبري، علي‌اکبر صالحي ضمن تشکر از وزارت بهداشت، نيروي انتظامي، سپاه پاسداران، نهاد رياست جمهوري، نيروي دريايي، زميني و هوايي و با اشاره به عملکرد دستگاه ديپلماسي گفت: ملت بزرگوار ايران نسبت به اين اجلاس آگاهي کافي دارند و اين امر مهم به عملکرد رسانه‌ها بر مي‌گردد که به زيبايي در اجلاس عدم تعهد عمل کرده و افکار عمومي را نسبت به اين اجلاس و اهداف و اصول آن آگاه کردند.

وي‌ ادامه داد: شانزدهمين اجلاس عدم تعهد به بهترين شکل انجام شد و از نظر کيفي و کمي بالاتر از حد متوسط نسبت به اجلاس هاي دوره گذشته بود.

دهقاني مدير‌کل سياسي و بين الملل وزارت امور خارجه نيز در ادامه با اشاره به اسناد اجلاس نم گفت: نقطه قوت جنبش نم، گستره جمعيتي و اعضايش است و اساس تشکيل اين جنبش و اسناد مربوط به آن مسائل سياسي است.

وي افزود: سند نهايي عدم تعهد عمده‌ترين سند جنبش نم بوده و منعکس‌کننده مواضع کشورهاست و سندي طولاني و داراي 700 پاراگراف با جنبه‌هاي مختلفي همچون حقوق بشر، چند جانبه گرايي و  مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي است که کشورهاي عضو جنبش مواضع خود را در مورد اين موارد بيان مي‌کنند.

دهقاني ادامه داد: کشورهاي عضو عدم تعهد موضوعات مختلف را پي‌گيري مي‌کنند و براساس آن مواضع خود را با ديگر اعضا به ‌اشتراک گذاشته و بعد از هماهنگي سند نهايي تشکيل مي‌شود و بيانيه  جنبش عدم تعهد بيانگر اولويت‌هاي اين جنبش است.

مدير‌کل سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه افزود: مصداق‌هاي جنبش عدم تعهد در طي زمان تغيير مي‌کند بنابراين اعضا در موضوعات مختلف مواضع خود را اعلام و آنها را تهيه و تدوين کرده و سپس وارد سند نهايي مي‌کنند و پس از اصلاحات به اجلاس سران وارد مي‌شود.

حميد بعديعي‌نژاد کارشناس روابط بين‌الملل در ادامه در پاسخ به اين سوال که ايران چگونه توانست اولويت‌هاي خود را به بيانيه‌اي تبديل کند که بر سر آن اجماع به وجود آيد، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد جنبشي مبتني بر هنجار‌سازي بين‌المللي است و سال‌ها طول مي‌کشد که اصول ج نبش تکميل شود و پس از پروسه طولاني به تکامل مي‌رسد.

وي ادامه داد: علاوه بر سند نهايي که همه اعضاي اجلاس آن را تاييد مي‌کنند بيانيه خاصي وجود دارد که به نام کشور ميزبان خوانده مي‌شود و متاثر از موضوع‌هاي مختلف اجلاس است و در اين نشست تاکيد شد که صلح پايدار بايد بر پايه يک مديريت مشترک جهاني و جمعي صورت گيرد نه بر پايه سياست‌هاي يک جانبه پيش رود.

اين کارشناس روابط بين‌الملل افزود: زيبايي بيانيه تهران قرار‌دادن اصول در کنار هم و ايجاد ساختاري جديد بود و به دليل همين صراحت از حساسيت زيادي برخوردار بود و با حساسيت‌هاي فراوان مورد مشورت و مذاکره قرار گرفت و به نحوي تعيين شد که مورد تاييد تمام اعضا باشد و هيچگونه يکجانبه‌گرايي در آن وجود نداشت.

صالحي در ادامه با اشاره به دغدغه‌هاي دستگاه ديپلماسي در شانزدهمين اجلاس نم گفت: ما در اين نشست ثابت کرديم که در عملکرد خود هيچگونه يکجانبه گرايي نداريم و همواره دو وجهي عمل مي‌کنيم ودر رياست خود بر جنبش عدم تعهد بي طرفانه عمل کرده‌ايم.

وي ادامه داد:‌ ايران ثابت کرد که غير متعهدترين کشور دنياست و به خاطر همين مسئله فضايي آزاد براي همه اعضا به وجود آمد.

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: سران کشورها به راحتي به بيان مکنونات قلبي خود پرداختند و بسياري از سوالات و ابهامات که از سوي غرب نسبت به ايران براي آنها ايجاد شده بود حل شد.

صالحي افزود: در اين اجلاس يکي از دغدغه‌هاي پيشرو مقابله با کارشکني‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي بود که خود سران با حضور در ايران پي بردند که تمامي اين اقدامات خصمانه دروغ بوده و ايران کشوري آزادي‌خواه در منطقه و جهان است.

وي يکي ديگر از دغدغه‌هاي دستگاه ديپلماسي را تهيه اسناد اجلاس بيان کرد و گفت: پيش از آغاز اجلاس نم دغدغه اصلي اين بود که چگونه بيانيه‌اي را تهيه کنيم که مورد توافق اعضا قرار گيرد و در نهايت با کار جمعي کارشناسانه توانستيم اسناد را آماده و نشست را با موفقيت برگزار کنيم.

مدير‌کل سياسي و روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به فرصت و چالش‌هاي پيشروي ايران در اجلاس عدم تعهد گفت: رياست بر چنين مجموعه اي و اعتماد کشورهاي عضو به دولت منتخب خود يک فرصت است و جمهوري ا‌سلامي ايران بايد با شيوه‌هاي بين‌المللي، اجماع و اغناسازي جنبش عدم تعهد را به اهداف خود نزديکتر کند و پتانسيل عملکرد مناسب در ايران وجود دارد و  کشورهاي عضو جنبش نم اين مسئله را به وضوح مشاهده کرده‌اند.

وي ادامه داد: آمريکا و غرب تلاش کرده تا چهره ايران را مخدوش کند اما حضور مجموعه‌اي از دولت‌ها ثابت کرد آنها به آنچه که آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي عليه ايران مي گويند را باور ندارند و تمام اين کارشکني ها اقدامات خصمانه و بازي سياسي است.

دهقاني تاکيد کرد: در اين اجلاس از 370 سند به زبان‌هاي مختلف، 495 هزار صفحه کپي گرفته شد و در اختيار اعضا قرار گرفت و تمامي اينها فرصت‌هاي پيشرو جمهوري اسلامي ايران است.

بديعي‌نژاد در ادامه با اشاره به ايجاد دبيرخانه جنبش نم گفت: دبيرخانه جنبش عدم تعهد با همت وزارت خارجه تشکيل شده و بر هر موضوعي که در اسناد وجود دارد کارشناسان زبده اي نظارت مي‌کنند و هر موضوع کارشناس مخصوص به خود را دارد بنابراين از طريق دبيرخانه جنبش نم مي‌توانيم مواضع کشورمان را اعلام و جلسات عدم تعهد را رهبري کنيم.

وي تاکيد کرد: کارشناسان دبيرخانه جنبش نم بايد بسيار حرفه‌اي عمل کنند و حتي در اين امر از کارشناسان بين‌المللي استفاده خواهد شد تا دبيرخانه تقويت شود.

صالحي در ادامه اظهار داشت: دستگاه ديپلماسي ايران يکي از مقتدرترين دستگاه ديپلماسي دنياست و اين نشانگر حضور پررنگ و چشمگير ايران بر تعاملات بين‌المللي و منطقه‌اي است.

وي افزود: براي دبيرخانه جنبش نم هزار نفر را استخدام کرده‌ايم و دبيرخانه اجلاس توليد فکر و نوآوري در راستاي اهداف والاي جنبش عدم تعهد را خواهد کرد و بايد به گونه‌اي عمل کنيم تا جنبش را براي 10 سال آينده آماده کرده تا اعضا بتوانند از منافعشان دفاع کنند.

صالحي در پايان با اشاره به ملاقات‌هاي دوجانبه در اجلاس نم خاطر‌نشان کرد: بحث عمده ملاقات‌ها روابط دوجانبه و لابي‌گري‌ها براي ايجاد وحدت نظر در خصوص اسناد منتشر شده بود و در اين ديدارها بسياري از سوء‌تفاهمات زدوده شد و جمهوري اسلامي ايران بار ديگر در عرصه بين المللي به خوبي خودنمايي کرد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: دیپلماسی ، ایران ، تعاملات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار