پیشنهاد مقتدرانه برای حل جزایر چهارگانه پس از 65 سال

دولت ژاپن به دلیل این اختلاف ارضی تاکنون با روسیه پیمان صلحی امضا نکرده و عقد پیمان صلح با این کشور را در گرو حل اختلافات دو کشور در خصوص مالکیت جزایر کوریل دانسته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگرچه بیش از 65 سال از پایان جنگ دوم جهانی می گذرد اما دولت ژاپن عقد موافقتنامه صلح با روسیه را منوط به واگذاری چهار جزیره مورد اختلاف به ژاپن می داند. اختلاف بر سر مالکیت این جزایر که در اواخر جنگ جهانی دوم در سال 1945 میلادی در جریان شکست ژاپن در این جنگ به تصرف شوروی سابق درآمد، از موانع اصلی بر سر راه گسترش روابط توکیو و مسکو است.

مالکیت چهار جزیره کوریل جنوبی در خاور دور روسیه به نام های کوناشیر، اتوروپ، شیکوتان و هابومای همواره باعث بروز اختلاف میان این دو کشور است و دولت ژاپن به همین دلیل تاکنون با روسیه پیمان صلحی امضا نکرده و عقد پیمان صلح با این کشور را در گرو حل اختلافات دو کشور در خصوص مالکیت جزایر کوریل دانسته است.

در جدیدترین مواضع اعلام شده، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه و اقتصادی جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در روسیه گفت که این کشور برای مذاکره با ژاپن در خصوص عقد موافقتنامه صلح آمادگی دارد، اما این مذاکرات باید با پذیرش مفاد منشور سازمان ملل صورت گیرد.

وی در عین حال در موضعی مقتدرانه تاکید کرد که در منشور سازمان ملل خاطرنشان شده است که کشورهای پذیرنده آن، اصل خلل ناپذیری مرزها پس از جنگ دوم جهانی را قبول دارند و این حرف لاوروف به این معناست که روسیه حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود درباره جزایر 4گانه نیست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار