کلينيک کودک؛

رویش دندان در کودکان هرگز با علائم جدی همراه نيست

بر خلاف تصور ، رویش دندان شیرخواران هرگز با علائمی نظیر تب بالا و اسهال شدید همراه نيست بلکه شیرخواران در روز رویش دندان تنها اندکی افزایش حرارت داشته ، بی قرار بوده و بزاق از دهان آنها جاری مي شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ دندان درآوردن يک مرحله طبيعي از زندگي نوزاد است و در اکثر موارد درد و ناراحتي به دنبال ندارد.سن معمولي رويش دندان‌ها شش ماهگي است ولي برخي از نوزادان از دو يا سه ماهگي دندان درمي‌آورند و برخي نيز تا يك سالگي دندان نخواهند داشت.

مشکلات‌ مربوط‌ به‌ دندان‌ در آوردن‌ را نمی‌توان‌ پیشگیری‌ کرد ولی‌ می‌توان‌ علایم‌ آن‌ را تسکین‌ داد. زمان‌ دندان‌ در آوردن‌ بسیار متغیر است‌.

چگونه نوزاد را ياري دهيم؟

*  توجه كردن به نوزاد:

از آن جايي كه نيش زدن دندان با علايمي ويژه و شبيه به سرماخوردگي همراه بوده و نوعي بيماري محسوب مي شود، لازم است تا والدين توجه ويژه اي به تغذيه و استراحت نوزاد داشته باشند.

* استفاده از ژل هاي دنداني:

با مشورت پزشك مي توانيد از ژل هاي دنداني غيرشيرين(Suger-free) استفاده كنيد. اين ژل ها باعث بي حسي موضعي لثه ها و از بين رفتن حالت تورم، خارش و سوزش شده و تأثير به سزايي در تخفيف درد دارد. توجه كنيد اين ژل ها نبايد براي نوزادان پايين تر از 4 ماه استفاده شوند.

* مصرف دارو:

اگرچه مصرف دارو چندان توصيه نمي شود، اشاره كرديم كه بعضي از داروها به دندان آسيب  وارد مي كنند، اما براي مصرف دارو حتماً بايد با پزشك مشورت كرد. اين نكته به ويژه درباره نوزاداني كه زودتر از موعد مقرر دندان در مي آورند، مهم است.

* استفاده از حلقه هاي دنداني:

حلقه هاي دنداني(Teething ring)  الاستيك هاي دنداني، در اشكال مختلف ويژه نوزادان طراحي شده است تا با جويدن و دندان زدن نوزاد به اين حلقه ها، خارش و سوزش لثه ها تخفيف پيدا كند. براي انتخاب اين حلقه ها، اطمينان از كيفيت آنها بسيار مهم است. اين حلقه هاي لاستيكي بايد از جهت نوع مواد مصرفي و رنگ به كار رفته در رنگ آميزي آنها مطمئن باشند.

استفاده از تكه هاي نان، هويج پوست كنده، سيب، كرفس و... نيز توصيه مي شود. اما بايد توجه داشت تا تكه هاي جدا شده از اين خوراكي ها باعث خفگي نوزاد نشود.

نکته مهم اينكه استفاده از دندان‌گير در دوران دندان درآوردن كاملاً خطاست چرا كه ذهن شيرخوار از سينه مادر به اين وسيله منحرف شده و ميل به شير خوردن در وي كاهش مي‌يابد. /عط
برچسب ها: دندان ، کودک ، تب ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار