زاهدان/

از ویتامینها چه میدانید؟

ویتامینها موادی بسیار مهم هستند که با مصرف آنها خود را در برابر بسیاری از بیماریها بیمه می کنید.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ،گروهی بر این اعتقادند که اگر خواهان اثر مثبت و خوب ویتامین ها بر بدن هستیم ،باید آنها را بی رویه مصرف کنیم در صورتی که این دیدگاه اشتباه است و این عمل نه تنها اثرات زیان آوری بر بدن دارد بلکه مازاد ویتامینها نیز از بدن دفع میشود.
ویتامینها موادی هستند که میزان استفاده از آنها بطور روزانه کم اما ضروری است زیرا بسیاری از اعمال حیاتی بدن را کنترل میکنند.ویتامینهارا از نظر انحلال به دو گروه تقسیم می کنند:1- ویتامینهای محلول در آب  2- ویتامینهای محلول در چربی.
ویتامینهای محلول در چربی ،ویتامینهای A، D ،E وK را شامل میشودوما در این قسمت ویتامینهای A و D را مورد بررسی قرار میدهیم.این گروه از این ویتامینها که گروه مهمی را شامل میشوند،هر کدام نقش خاصی را در بدن ایفا می کنند.
ویتامین A ویتامینی است که برای بینایی انسان بسیار مفید است و کمبود آن موجب شب کوری میشودو میتوان آن را در جگرگاو،شیر،زرده تخم مرغ و سبزیجات زرد و سبز تیره یافت.همانطور که قبلا اشاره کردیم مصرف بی رویهآ نیز می تواند منجر به مسمومیت ناشی از ویتامین  شود.
یکی دیگر از ویتامینهای مهم محلول در چربی ،ویتامین D است که در استخوان سازی کاربرد دارد و کمبود آن منجر به نرمی استخوان و راشیتیسم می شود.نکته ای را که درمورد این ویتامین باید در نظر داشت این است که این ویتامین بیشتر توسط نور خورشید ساخته میشود،بنابراین لازم است که ساعاتی از روز را در مقابل نور آفتاب قرار بگیریم تا ویتامینD   بدنمان تامین شود.ذکر این نکته نیز ضروری است که وقتی در معرض نور آفتاب قرار می گیریم حائلی بین ما نباشدبطور مثال از پشت شیشه این عمل را انجام ندهیم.
اثر مهم دیگر ویتامین D در بدن جذب کلسیم است بعبارتی این ویتامین در روده انسان کمک به جذب کلسیم میکند و فقدان آن جذب کلسیم در روده را دچار اشکال میکند.
در پایان گفتنی است که این ویتامین نیز مانندویتامین Aدر اثر افراط در مصرف،مسمومیت را در پی خواهد داشت، پس در مصرف ان احتیاط را رعایت کنید.     /س
برچسب ها: ویتامینها ، چه ، میدانید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.