صالحی نیا خبرداد:

پرداخت 100میلیارد از 300میلیارد تومان واحدهای صنعتی مشکل دار

امعون امورصنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت:تا کنون از 300میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده به واحدهای صنعتی مشکل دار،100 میلیلارد تومان پرداخت شده است.

 گبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن صالحی‌نیا در نشست خبری در خصوص سرنوشت پرداخت 300 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی مشکلدار گفت: از این رقم، 100 میلیارد تومان از خزانه تامین اعتبار و پرداخت شده است و به صورت توزیع استانی، به واحدهای مشکل‌دار با دستورالعملی که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شده ، عملیاتی و اجرایی شد و 200 میلیارد تومان دیگر نیز در دست پیگیری است.

 وی با بیان اینکه در حل حاضر مهمترین مساله واحدهای تولیدی افزایش نیاز آنها به سرمایه در گردش به دلیل محدودیت های خارجی و شرایط ارزی است افزود:برای پرداخت اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی وعده داده شده به واحدهای صنعتی نیمه‌تمام قرار شده که بخشی از این رقم از محل صندوق توسعه ملی، بخشی دیگر از محل سپرده‌گذاری قانونی بانکها نزد بانک مرکزی و بخشی دیگر از محل فروش اموال و دارایی‌های مازاد وزارت صنعت، تامین شود.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: برای این 2 هزار میلیارد تومان 4 بانک از جمله صنعت و معدن در نظر گرفته شده اند که هر یک معادل ریالی 500 میلیون دلار سهم خواهند داشت.

 صالحی‌نیا در پاسخ به این سوال که تاکنون چقدر از اموال و دارایی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت فروش رفته است، گفت: این اموال باید از طریق بورس به فروش برسد که به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد اقساط عملیاتی می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که بر اساس مصوبات اعداد و ارقام مناسب به فروش رفته و در بخش صنعت و تولید کشور هزینه شود.

وی درباره اينکه چرا ارز مرجع به واردات كالاهاي غير ضروري اختصاص يافته اما اين كار براي واردات مواد اوليه صنعتي انجام نشده است؟ گفت:‌ در شرایط کنونی تنها 2 اولویت اول شامل اقلام اساسي و دارو براي واردات ارز مرجع می گيرند و هرگونه پراخت ارز مرجع به دیگر گروه های کالایی را تکذیب می کنیم.

صالحي‌نيا افزود: هيچ كدام از صنايع براي واردات مواد اوليه ارز مرجع نمي‌گيرند و ما در تلاش هستيم كه اختلال بوجود آمده در واردات مواد اوليه صنعتي را برطرف كنيم.

معاون وزیر صنعت همچنين درخصوص اینکه نرخ پايه ارز در گمرك براي ترخيص كالا  بر اساس ارز مرجع محاسبه می شود گفت: فعلا پيشنهادي براي تغيير اين نرخ كه براساس قانون 1226 تومان است ارائه نشده است و كالاها بر اساس همين نرخ ترخيص مي‌شوند/س.

برچسب ها: صنعت ، تسهیلات ، ارز مرجع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار