داستان پرکش و قوس خودروهاي وارداتي در ايران؛

خداحافظي "ب.ام.و" با خيابان هاي پايتخت

در سال جاري تنها 50 خودرو آن هم از سوي اشخاص حقيقي وارد کشور شده است.

به گزارش سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران؛براساس آخرين آمار منتشر شده از سوي گمرک واردات خودروهاي خارجي با افزايش 29 درصدي نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌اند، اين در حالي است که به رغم اين افزايش واردات در تازه ترين فهرستي که از سوي سازمان توسعه و تجارت ارائه شده، کاهش و توقف واردات برخي از برندهاي مشهور همچون خودروي <<ب.ام.و >> به چشم مي خورد.

با وجود انتشار اخباري مبني بر تحريم بازار خودروي ايران از سوي شرکت هاي خودروسازي مشهوري همچون تويوتا، بنز، پورشه، کيا و هيونداي نام محصولات اين شرکت‌ها در فهرست ثبت سفارش واردات ديده شده و تنها نام مدل‌هاي <<ب.ام.و>> است که وجود ندارد.

خودروي <<ب.ام.و>> سال گذشته توانست با صادرات 263 دستگاه به ايران حدود 17 ميليون دلار درآمد کسب کند، هر چند در 5 ماه نخست امسال حدود 50 دستگاه خودروي ب .ام.و وارد ايران شده اما اطلاعات گمرکي نشان مي‌دهد اين تعداد خودرو از طريق نمايندگي نبوده و افراد حقيقي راسا اقدام به واردات محدود براي استفاده شخصي کرده اند، و اين به معناي خداحافظي اين برند آلماني با خيابان هاي ايران است.

اما در مقابل رقيب ديرينه اين خودروساز يعني پورشه به رغم وجود مشکلاتي که در نتيجه تحريم‌ها وجود دارد عزم خود را جزم کرده تا جاي <<ب. ام.و>>  را در ايران بگيرد، به گونه اي که يکي از مسئولان نماينده پورشه در ايران از برنامه شرکت متبوعش براي واردات 800 دستگاه پورشه در سالجاري خبر داده ، که البته نگاه به آمار واردات بيش از 500 دستگاهي اين خودرو تنها در 5 ماه ابتدايي سال، مويد اين مطلب است که پورشه توانسته تا حد زيادي برنامه خود را عملي کند.

در خصوص دلايل توقف واردات <<ب.ام.و >> در ايران برخي از کارشناسان عدم موفقيت نمايندگي اين شرکت را در اخذ مجوزهاي لازم از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت بيان مي کنند؛اما برخي ديگر فعاليت نامناسب و موازي برخي از نمايشگاه‌داران اتومبيل را دليل اين موضوع مي دانند.

در اين رابطه يوسفي که از کارشناسان حوزه خودرو است، گفت: آنچه مسلم است دليل توقف واردات خودرو تنها به جهت فعاليت نمايشگاه داران نيست و قطعا به جهت تحريم‌ خودروساز از ارسال خودرو خودداري کرده است.

وي گفت:‌ موضوع توقف واردات <<بي.ام.و>> مربوط به امسال نيست و از سال گذشته زمزمه‌هايي مبني بر توقف واردات تويوتا و <<ب. ام.و >>وجود داشته است.

* تاريخچه حضور <<ب.ام.و>> در ايران

سابقه حضور <<ب .ام. و >> در ايران به بيش از 50 سال قبل برمي‌گردد،‌ اولين مدل‌هاي اين برند آلماني مدل 3000 بود که با توجه به ظاهر اسپرت آن مورد توجه بسياري از جوانان قرار گرفت که پس از آن مدل 2002 بيشترين طرفداران اين خودرو را به خود جلب کرد و همزمان مدل‌هاي 518 و 520 اين خودرو نيز در بين خانواده‌هاي ايراني جايگاه خوبي به دست آورد.

بعد از انقلاب واردات اين خودرو تا مدتها متوقف شد، اما در سال 1386 مجددا واردات مدل‌هاي جديد ب.ام.و  توسط شرکت نورياني که بعدها نام خود را به پرشيا خودرو تغيير داد به عنوان تنها نماينده رسمي خودروساز آلماني آغاز شد.

هرچند قيمت سري‌هاي جديد <<ب.ام.و>>  بسيار بالا بود اما به جهت استقبال چشمگير مردم هر ساله بر تعداد آنها افزوده شد، به گونه اي که تنها در سال 87 بيش از 1100 دستگاه انواع مدل ب.ام. و  وارد ايران شد اين روند تا سال 88 ادامه داشت، اما به جهت برخي از مشکلات تحريم تعداد واردات اين خودرو رو به کاهش گذاشت، به گونه اي که تعداد خودروهاي وارد شده اين برند در آن سال به حدود 223 عدد کاهش يافت، حال پس از حدود سه سال واردات رسمي اين خودرو متوقف شده و تنها 50 عدد از آن، آن هم به صورت انحصاري و از سوي برخي از اشخاص به کشور وارد شده است.

منبع:هفت صبح
برچسب ها: خیابان ، خودرو ، ب ام و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار