امير اسماعيلي:

بیش از 3000 نقطه در کشور پهنه پدافند نظامی است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: اکنون بیش از 3000 نقطه در کشور، پهنه پدافند نظامی است و قرارگاه تمام سیستم‌های پدافند کشور اعم از راداری، پرنده پروازی، توپخانه و موشکی ارتش و سپاه را کنترل و راهبری تاکتیکی می‌کند.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در گفتگويي به مناسبت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: در دو عملیات والفجر 8 و فتح المبین، 107 فروند جنگنده و بالگرد دشمن منهدم شد که در نوع خود کم نظیر بود.

وی با بیان اینکه ماموریت پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب، حفاظت از هوافضای پایگاه‌های نیروی هوایی بود، افزود: با وقوع جنگ تحمیلی، ماموریت پدافند هوایی از ماموریت‌های کاملا استقراری و ایستایی به ماموریت‌های تاکتیکی و متحرک تغییر کرد و با قرارگرفتن در دهلیزهای نفوذی احتمالی هواپیماهای شکاری جنگنده دشمن بعثی، بسیاری از آنها را مجبور به بازگشت و بسیاری دیگر را ساقط می‌کند.

اسماعیلی یکی از اهداف تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) را جلوگیری از موازی کاری عنوان کرد و گفت: اکنون بیش از 3000 نقطه در کشور، پهنه پدافند نظامی است و قرارگاه تمام سیستم‌های پدافند کشور اعم از راداری، پرنده پروازی، توپخانه و موشکی ارتش و سپاه را کنترل و راهبری تاکتیکی می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه حملات و تهدیدات هواپایه است، افزود: این حملات و تهدیدات به شکل هواپیماهای استراتژیک و یا موشک‌های بالستیک و نیمه بالستیک است و نخستین یگانی که باید با این تهدیدات مقابله کند، پدافند هوایی است.

وی گفت: پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات روز دنیا، تنوع گرایی را در دو بعد تاکتیکی و تکنیکی در دستور کار خود قرار داد، چرا که در چنین شرایطی است که می‌تواند مانع از غافلگیری خود شود.

اسماعیلی افزود:‌ سامانه‌های پدافند هوایی باید با سیستم‌های پروازی اعم از موشک‌های کروز،‌ موشک‌های بالستیک و نیمه بالستیک و پهپادها که از پیچیدگی خاصی برخوردارند و احتمالا می‌خواهند تهدیدی علیه ما باشند، مقابله کنند.

وی با بیان اینکه حتی اگر لحظه‌ای پشتیبانی دانشی و قطعه‌ای از پدافند هوایی قطع شود، محکوم به غافلگیری و عقب گرد هستیم، گفت: ما از توان خوبی در جهاد خودکفایی برخورداریم و لذا باید از توانمندی‌های بومی استفاده کنیم.

اسماعیلی افزود: هر چند ممکن است بسیاری از دانشمندان خارجی علاقه‌مند به همکاری با ایران در بخش پدافند هوایی باشند، اما ما رغبتی به این کار نداریم، چرا که معتقدیم پدافند هوایی برای اینکه بتواند با تهدیدات دشمن مقابله کند باید لایه‌های پنهان تاکتیکی و تکنیکی داشته باشد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: امروز 250 نخبه کشوری در سطح کارشناسی ارشد و دکترا با قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) همکاری می‌کنند و صنعت دفاعی کشور به حد مطلوبی از بلوغ رسیده است.

وی گفت: رادارهای موجود در کشور تا 10 سال قبل تک طیفی و تک فرکانسی بود؛ اما امروز رادارها در چند طیف UHF ، VHF‌ و HF تولید می‌شود که هریک در مواجهه با جنگ الکترونیک از قابلیت خاصی برخوردارند و دشمن هیچ‌گاه نمی‌تواند همه این طیف‌ها را با جنگ الکترونیک غافلگیر کند.

اسماعیلی تصریح کرد: این سامانه‌ها در کشف اهداف در سطح مقطع بسیار پائین مثل پهپادها بسیار توانمند عمل می کنند؛ طوری که این سامانه‌ها در طرح رزمایش ولایت 89 در منطقه جاسک توانستند هواپیماهای جاسوسی را که خاصیت کشف نشدن و رادار گریزی دارند کشف و آنها را قبل از نزدیک شدن به مرز مجبور به ترک منطقه کنند.

وی با بیان اینکه فضای جنگ و صلح برای پدافند یکی است، ماموریت پدافند هوایی را 24 ساعته و اورژانسی اعلام کرد و افزود: پدافند فقط در سایه تهدیدات تقویت خواهد شد و هرچه تهدیدات علیه پدافند هوایی زیادتر باشد، بیشتر تقویت می‌شود چرا که در چنین شرایطی تکنیک را افزایش و تاکتیک را تغییر خواهیم داد.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار