تاکید لاوروف بر لزوم پایبندی به توافقات نشست ژنو

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در نیویورک گفت : برخی از کشورها می خواهند از اجرای توافق های 30 ژوئن در ژنو که در سطح وزیران حاصل شده است، امتناع ورزند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی، لاوروف پس از نشست وزیران شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص خاورمیانه افزود: چنین گرایشی در میان شرکای ما وجود دارد وآنها تمایل دارند دراین توافق ها تجدید نظر کرده وبار دیگر در مسیر وارد کردن فشار یک جانبه علیه سوریه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: مهمترین نکته این است که تمام شرکت کنندگان در نشست ژنو باید توافق های بدست آمده در این نشست را رعایت کنند.

وزیرامورخارجه روسیه اظهار داشت: براساس این توافق ها، نقش آفرینان خارجی باید بر تمام طرف های درگیر در سوریه فشار وارد کرده و آنها را وادار به قطع همزمان خشونت کنند.

لاوروف متذکر شد این نکته در بیانیه وزیران امور خارجه کشور های عضو گروه ˈبریکسˈ (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز مورد تاکید قرار داده شده است.

وی گفت: کوتاه ترین راه برای نجات جان سوری ها. جلوگیری از ادامه خونریزی در این نکته نهفته است.

ریانووستی افزود: یادآور می شود کنفرانس ˈگروه اقدامˈ برای سوریه روز 30 ماه ژوئیه در ژنو با حضور ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه)، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و ˈکاترین اشتونˈ نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی برگزار شده و شرکت کنندگان در آن در باره تشکیل دولت انتقالی در سوریه با شرکت تمام طرفها به توافق دست یافتند.

بنابر این گزارش، درگیری در سوریه از ماه مارس سال 2011 تا به حال ادامه دارد. طی این مدت طبق اطلاعات مقامات سوریه حدود 8 هزار نفر و طبق اطلاعات سازمان ملل متحد حدود 20 هزار نفر کشته شده اند.

ریانووستی افزود: کشورهای غربی وتعدادی از کشورهای عربی خواستار کناره گیری بشار اسد بوده ومی گویند این کار باعث قطع خشونت خواهد شد. روسیه و چین نگران آن هستند که دخالت خارجی در سوریه و سقوط حکومت این کشور منجر به گسترش درگیری شود ودر این رابطه تا به حال سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که چنین خطری را بوجود می آورد، وتو کرده اند.
برچسب ها: روسیه ، لاوروف ، سوریه ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار