گرگان/

گردهمایی کارشناسان 15 کشور دنیا برای نجات پنبه در گرگان

نقشه ی نجات پنبه تدوین می شود.

به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور در همایش بین المللی صنعت و تجارت پنبه کشور در رگان با اعلام این خبر گفت : نقشه راه پنبه در حال تدوین است و 15 کشور دنیا نیز آن را پذیرفته اند.

قربانعلی روشنی افزود: مسئولیت ایجاد این کانون ها بر عهده مرکز تحقیقات پنبه است، در کانون از بخش تولید، کشاورزان، کارخانجات و تجار و بازرگانان و افراد دارای علم نمایندگانی حضور دارند.

وی در ادامه گفت: مقدمات برای تدوین نقشه راه آماده و این همایش نیز در همین راستا برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش به صورت بین المللی گفت: برای تدوین نقشه راه 15 کشور حضور در همایش را پذیرفتند و 30 نفر نیز قصد شرکت در این همایش را داشتند .

در تدوین این نقشه اگر کلی نگری شود و گسستی بین اجزای مختلف درگیر در موضوع پنبه، صنعت ، تجارت و دانش ایجاد نشود همه اعضای عالی رتبه دیده می شوند تا در احیای این محصول تلاش شود و این راه به اعتلای پنبه در سطح کشور بینجامد.

به گفته روشنی سطح زیر کشت پنبه جهان ؛ 36 میلیون هکتار است که قریب به 30 میلیون هکتار در 6 کشور دنیا کشت می شود

وی افزود : برای شرکت در این همایش از کشورها و نویسندگان کتب معتبر در زمینه پنبه دعوت به عمل آمده است و هدف نیز تعامل و ارتباط است.

رئیس همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه گفت: در حال حاضر مزرعه ای با مساحت 60 هکتار داریم که همه کارهای آن به صورت مکانیزه انجام می شود.

وی عنوان کرد: اصلی ترین هزینه برای کشت پنبه بخش برداشت است که 40 درصد هزینه ها را شامل می شود و با مکانیزه کردن آن می توان در هزینه ها کاهش ایجاد کرد.

روشنی در ادامه گفت: طرح کلان تراریخته از دیگر برنامه های این مرکز است که با اختصاص بودجه برای این طرح می توانیم شاهد ارقامی باشیم که در آنها تعداد دفعات سمپاشی کم شده و مقاوم به علف کش ها باشند./س

برچسب ها: پنبه ، جهاد ، گلستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.