کرمانشاه/

چنور چيست؟

چنور گیاهی است سبز کمی مایل به تیره ، خوش عطر وبو ، دارای برگهایی شبیه گیاه خوراکی شوید یا شید و رازیانه از تیره ی چتریان با برگهایی کشیده تر وساقه ای ترد و بسیار لطیف در روزهای نخستین شکفتن و رویش ، برآمده از غلافی سفید رنگ که سبزی آن را زیباتر نمایان می کند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

 پراکندگی در ایران: کردستان ، همدان ،اراک ، لرستان ، فارس ، قزوین ، کرمانشاه و چهار محال و بختیاری، ارتفاعات دالاهو ، کوه پراو، کوه شاهو، در ارتفاعات 2200 متری کوه سفید در دهدز وکوه گره در چهار محال وبختیاری ونیز در بلندترین نقطه ی استان خوزستان یعنی کوه برفگیر منگشت با 3300 ارتفاع می روید.

طریقه مصرف : از برگ و ساقه های آن به عنوان معطر کننده در ظرف محتوای روغن استفاده می کنند و از پودر شده میوه آن به عنوان معطر کننده غذا استفاده می کنند و گاهی کارکردی شبیه گل پر دارد .

چنور گیاهی است که تقریباً در اکثر خانه ها بردار آویخته شده است و در بیشتر خوراکی ها و مراسم های خاص مانند عروسی ، عزا آن را برای خوشبو بودنش استفاده می کنند .

این گیاه در کوهستان های برف گیر و سرسبز سرزمین بختیاری ( ییلاقات)و ارتفاعات زیبای اورامانات در فصل بهار و اوایل اردیبهشت با ذوب شده نخستین توده های برف از روی زمین وصخره ها وهمزمان با رویش قارچ خوراکی ، کرفس ، تره کوهی ، بن سرخ و دیگر گیاهان دارویی وخوراکی رویش خود را آغاز می کند و عمر آن بیش از یکماه تجاوز نمی کند . و لطافت و زیبایی خود را همچون عروسی سبز پوش در آغاز رویش نخستین گیاهان از دل طبیعت خدادادی به تماشای صخره های سخت و کوهستان های پر از رنگ وبوی خوش دیگر گیاهان می گذارد . در هنگام رویش این گیاه می توان از چند متری عطر و بوی خوش و بی مانند آن را به مدد نسیم روح نواز کوهستان به خوبی حس کرد . در فرهنگ وزندگی مردمان لر بختیاری و نیز در ابیات تغزلی محلی گیاه چویل به عنوان نماد سرسبزی و خوش بویی جایگاه ویژه وکم نظیری دارد و همچنین در نامگذاری نوزادان بعنوان نام دختر نیز استفاده می شود.

چنور عطری خوش بو دارد به گونه ایی که اگر شاخه ایی (به شکل تر ونه خشک )کوچک از آن را در فضای یک ساختمان معمولی قرار دهید عطر آن به خوبی همه ی فضای خانه را فرا می گیرد . عطر دل انگیز چویل بهانه ایی است تا آنان که این گیاه سحر انگیز را برای یکبار هم که دیده اند و عطر آن در خاطره شان باقی مانده است را به دامن پر مهر طبیعت فرح بخش سرزمین های ییلاقی بختیاری نشین و ارتفاعات اورامان در فصل بهار بکشاند .

چویل در زندگی روزمره و عشایری بختیاری برای خوش عطر نمودن بعضی مواد غذایی وخوش بو نمودن مشک های تازه ساخته و پرداخته شده از پوست بز یا میش استفاده می شده است . همچنین از چویل به عنوان گیاهی برای ضد عفونی فضای محل زندگی نیز ستفاده می کرده اند . زنان عشایر لر بختیاری پس از اینکه پوست بز را برای حمل و نگهداری روغن حیوانی دباغی نمودند و جداره ی داخلی آن را پرداخته نمودند (جداره ی بیرونی پوست را به همان شکل باقی می گذارند تا وجود موهای کوتاه روی پوست بز مانع از تراوش روغن از طریق منافذ پوست به بیرون شود در صورتیکه برا ی تهیه مشک آب و جهت تبادل حرارت و خنک نگهداشتن آب جداره ی بیرونی پوست را نیز دباغی می کنند ) و نام آن را "خیگ " می گویند مقداری از برگها و ساقه ی این گیاه علفی را درون خیگ روغن می گذارند تا ضمن خوش عطر و بو نگهداشتن روغن در فصل زمستان که این روغن را مصرف می کنند خود را از عطر و بوی چویل محروم نکنند./س


برچسب ها: کرمانشاه ، چنور ، گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این گیاه در کوه های ایلام هم رشد می‌کنه که از آن برای خوش عطر کردن روغن حیوانی استفاده میشه ولی در مقاله از ایلام اسمی آورده نشده.
Germany
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
منطقه‌ زاگرس‌ ومردمان‌ ان‌ در‌ دنیا‌بی‌نظیر‌ند‌
بارزان‌ از‌ المان
Iran (Islamic Republic of)
شایسته
۰۱:۴۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
با سلام. من در دامنه های دالاهو در رشته کوه زاگرس زندگی میکنم. این گیاه تو کوه های دالاهو منطقه ما توی بهار سر از خاک بیرون میاره و اون موقع از چند متری توی کوهستان عطرش صدات میکنه! گیاهی از تیره رازیانه ست ولی این خیلی معطرتر و البته وحشیه. حتی برگاش هم خیلی معطره چه برسه به گلش! همونطور که توی مقاله گفته شد گل اون رو برای خوش عطر و طعم کردن روغن خوراکی محلیمون که یه روغن ناب و گرون هستش استفاده میکنیم. این روغن رو داخل پوست دباغی شده بدون پشم بره تا ماه ها نگهداری میکنیم و ابدا فاسد نمیشه! که ما به اون کیسه ای که از پوست بره میسازیم میگیم «هیزه». خیلی ممنون از مطلب مفید سایتتون.
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۱:۵۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۸
من چطور میتونم گیاه چنور را بخرم
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین هاشمی
۲۲:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام دوستان مکانی را سراغ دارید که بشه گیاه چویر را خرید بی‌زحمت آدرس یا شماره تلفن میخواستم
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۰۱:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
سلام بنده حمزه از اورامانات هستم در ارتفاعات گولی و دالانی زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
سروشتم کوردستان
۱۱:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
چنور عزیزم دوستت دارم.♥️♥️
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۰۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
سلام من از تربت حیدریه هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
سلام من امروز95/3/15به اتفاق دوستان در ارتفاعات کوه نوا که از رشته کوه های زاگرس میباشد واقع در شهرستان دالاهو
چندتا از ساقه های این گیاه خوش عطر رو چیدیم واسه خوشبوکردن روغن حیوانی.هنوز عطرش از داخل ماشینم نرفته.محشره.
Iran (Islamic Republic of)
چنور
۱۱:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
سلام .منم اسمم چنور یه دختر کردم و به اسمم میبالم .ممنون برای اطلاعاتتون خیلی جالب بود نمیدونستم در کدام مناطق این گیاه میروید.