رئیس مرکز پیوند مغز و استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ایران جزء چهار کشور برتر جهان در پیوند سلول های بنیادی است

ایران با انجام سالانه 400 پیوند مغز و استخوان در کشور جزء یک درصد برتر کشورهای جهان در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر اردشیر قوام زاده، رئیس مرکز پیوند مغز و استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه سمینار پیوند سلول های بنیادی استخوان ساز که صبح امروز 27 مهر ماه در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون سالانه 600 مورد پیوند سلول های بینادی در کشور انجام می شود که این تعداد پیوند در دنیا کم نظیر بوده و ایران جزء یک درصد کشورهای برتر در این زمینه است.

وی ادامه داد: رکورد پیوند سلول های بنیادی اطفال در سایر نقاط جهان 80 مورد است که ایران این سابقه را شکسته و حدود 110 پیوند مغز و استخوان در سال انجام می دهد.

فوق تخصص خون و آنكولوژی تصریح کرد: ایران 75 میلیون جمعیت داشته و در سال نیاز به حداقل 1500 پیوند سلول بنیادی دارد که با توجه به آمارها هنوز برای 900 مورد با کمبود مواجه هستیم.

دکتر قوام زاده اظهار داشت: ما برای انجام پیوندهای بیشتر مغز و استخوان در کشور نیاز به امکانات مالی و پرسنل خصوصا کادر پرستاری داریم و گسترش این پیوندها در بهبود کیفیت زندگی بیماران و اقتصاد کشور موثر است.

وی ادامه داد: برای نمونه بیماران مبتلا به سرطان خون که از شیمی درمانی استفاده می کنند، بعد از گذشت 5 تا 6 سال 10 درصد امکان زنده ماندن دارند در حالیکه با پیوند سلول های بنیادی تعداد بهبود یافتگان بعد از 15 سال به 70 درصد می رسد.

رئیس مرکز پیوند مغز و استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد آور شد: پیوند سلول های بنیادی خون ساز برای درمان 60 بیماری مانند سرطان خون، نقص ایمنی، بیماری های ژنتیک و متابولیک دارای کاربرد است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.