پزشکاني که حج به جا نمي آورند!

تعدادي از پزشکان، مديران و روحانيون كاروان ها، هر ساله به حج مي‌آيند ولي به خاطر خدمت به زائران بيمار نمي‌توانند حج به جا آورند و بايد فقط به عمره مفرده بسنده كنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دکتر علي رياض با اشاره به ايام باقيمانده به آغاز مناسک حج تمتع، خواستار توجه بيشتر زائرين به استراحت و عدم انجام فعاليت بيش از حد شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، رياض افزود: تغيير شرايط زندگي و محيط و سبک زندگي و خستگي راه سفر و فشار و استرس ناشي از اعمال از مواردي است که موجب بروز اين حوادث در روزهاي اخير شده است.

رياض افزود:‌ با اينکه از ماهها قبل از سفر در توصيه هاي خود به زائرين خواستار آمادگي بدني و فعاليت منظم بوده ايم تا بدن آمادگي انطباق با فشار ناشي از اعمال در بدو ورود به مکه داشته باشد اما متاسفانه شاهد بروز حوادثي بر اثر بي توجهي زائرين به اين نکات و در نهايت ايست قلبي و فوت بوده ايم.

وي تصريح کرد: تغيير سبک زندگي ماشيني اکثر زائرين و فعاليت شديد در سرزمين وحي از مهمترين دلايل وقوع اينگونه حوادث است.رياض ادامه داد زائران در صورت مشاهده علائمي مانند نبض نامنظم يا نبض بسيار تند (بيش از 100 ضربان در دقيقه ) يا بسيار کند (پايين تر از 50 تا در دقيقه )، کوتاهي نفس، سبکي سر، خستگي مفرط و شديد، ايجاد ورم در اندام تحتاني، نشانه هاي کلاسيک حمله قلبي، درد قفسه سينه به صورت احساس فشار و احساس تعريق و تهوع يا بدون سبکي سر به پزشک مراجعه کنند.

رئيس مرکز پزشکي حج و زيارت جمعيت هلال احمر خواستار تاکيد روحانيون، مديران، پزشکان کاروان بر انجام استراحت کافي براي زائرين و عدم انجام اعمال مستحبي و بعضا بازار گردي براي زائرين شد، تا در ايام تشرف آمادگي کامل براي انجام مناسک را داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمين شهاب الدين وحيدي درباره نحوه حضور زائران بيمار وسانحه ديده در مناطق عرفات ومشعر در مکه مکرمه، گفت: کاروان هاي پزشکي مرکز حج و زيارت جمعيت هلال احمر ايران، از سال 1380 و با هدف اجراي اعمال حج تمتع با عنوان وقوف اضطراري، شکل گرفت.

وحيدي با بيان اينکه حضور زائران براي بجا آوردن اعمال صحيح حج تمتع در مناطق عرفات و مشعر،‌بسيار ضروري است، گفت: چنانچه زائران خانه خدا به هر علتي نتوانند در اين دو منطقه ياد شده حضور پيدا کنند، حج آنان مورد قبول نيست.

وي با بيان اينکه زائران در منطقه منا مي توانند با انجام مراحل قرباني ،اعمال خود را بجا آورند، گفت: اما حج اين افراد بدون حضورشان در عرفات و مشعر، عمره مفرده محسوب خواهد شد.وي ادامه داد: هر ساله، عده اي زائر در هنگام ورود به سرزمين وحي دچار سانحه و عارضه هاي مختلف شده يا علائم بيماري در وجودشان بروز مي کند.

وحيدي با اشاره به بستري شدن اين افرد در بيمارستان هاي مکه افزود : تعدادي از آنان نيازمند مراقبت هاي ويژه هستند چرا که ممکن است در طول اين سفرمعنوي، با خطرات بسياري مواجه شوند.

وي با بيان اينکه کاروان هاي مرکز پزشکي حج و زيارت در قالب 15 دستگاه آمبولانس مجهز به تجهيزات کامل پزشکي براي انجام اعمال زائران بيمار ايراني تعبيه شده است، گفت: دراين کاروان گروه پزشکي ، جمعي از متخصصان و پرستاران کارآمد حضور دارند و زائران بيمار را براي انجام اعمالشان در مناطق عرفات و مشعر همراهي خواهند کرد.

وحيدي با بيان اينکه زائران در اينگونه مناطق نمي توانند براي انجام اعمال خود فردي را به عنوان نائب انتخاب کنند، گفت: خانواده هاي اين زائران بيمار و حادثه ديده، اطمينان خاطر داشته باشند که اعضاي کاروان پزشکي حج و زيارت يک لحظه هم از اين بيماران جدا نخواهند شد و تا پايان انجام اعمال و بازگشت به بيمارستان همراهشان خواهند بود.

حجت‌الاسلام وحيدي، روحاني كاروان هيئت پزشكي است. هر ساله به حج مي‌آيد ولي به خاطر خدمت به زائران بيمار نمي‌تواند حج به جا آورد و بايد فقط به عمره مفرده بسنده كند.

وي در خاطره اي مي گويد: در يکي از سال ها پيرزني بعد از دو روز پرستاري از وي، به من گفت: تو جاي پسر من هستي ولي فكر نكنم تو روحاني باشي! تو پرستار هستي كه عمامه سر گذاشتي، پرسيدم چرا؟ گفت، كارهايي كه تو مي‌كني، پرستاري و خدمت به بيماران است.تعدادي از پزشکان، مديران، روحانيان، عوامل خدماتي کاروان ها، آشپزها، ذابحان ، بازرسان و .... که قبلا حج واجب خود را انجام داده اند در اين سفر، صرفا براي رسيدگي به امور زائران به همراه آنان بوده و خود مناسک حج تمتع را انجام نمي دهند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار