"بی جایا جنا" فیلمساز، نویسنده و بازیگر سینمای هند و دانش آموخته موسسه فیلم هند است. وی این روزها یکی از داوران خارجی است که قضاوت بخش فیلم های بلند داستانی جشنواره بین المللی فیلم رشد را برعهده دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "بی جایا جنا" در گفتگو با ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد درخصوص ضرورت ساخت فیلم های آموزشی گفت: «سینما یک محرک است و قاعدتا امکانات بیشتری نسبت به هنر شنیداری دارد. سینما و برگزاری جشنواره های متعدد تاثیر زیادی بر آموزش خواهند داشت و قرار نیست که این آموزش محدود باشد. فرهنگ بخش اصلی از هویت یک ملت است که می توان با سینما به آموزش آن پرداخت. البته نباید حتما این فیلم ها صرفا آموزش مستقیم را دنبال کنند.»
وی با اشاره به آنکه در قرن 20 بسیاری از مسائل در قالب داستان دراختیار کودکان قرار می گیرد تصریح کرد: «با این حال این فضا برای بچه ها کافی نیست. کودکان به تصویر احتیاج دارند و می توان گفت نسبت به عکس واکنش بیشتری دارند. وقتی به این باور برسیم می دانیم که تصویر و فیلم نسبت به عکس قابلیت بیشتری خواهد داشت.»
این داور هندی در پاسخ به این سئوال که به عنوان داور چه استانداردهایی برای فیلم آموزشی در نظر می گیرد گفت: «هر فیلم حتی اگر داستانی نباشد به یک درون مایه احتیاج دارد در آن زمان است که موسیقی ،تصویر و راوی به ایجاد انگیزه خواهند پرداخت. ضمن آنکه هر اثر باید یک پایان داشته باشد، همانطور که یک آغاز و امتداد دارد. با این حال در جشنواره ها توجه به درون مایه بسیار ضروری است.»
وی افزود: «فراموش نکنیم که سینما مثل هر مساله دیگر، زبان خاص خود را دارد و باید قواعد آن را  دانست و به آنها پای بند بود ، اگرچه استفاده از راه های خلاق و میانبر نیز  برای استفاده از تکنیک ها ضروری به نظرمی رسد و می تواند توسط یک کارگردان و سازنده متبحر مورد استفاده قرار گیرد.»
بنابر این گزارش، چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد تا 12 آبان در سینما فلسطین و صحرا و 120 مدرسه و مرکز آموزشی در تهران ادامه خواهد داشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار