آيت‌الله اختري در همايش ژئوپلوتيک شيعه:

ظهور تمدن نوين اسلامي نيازمند مقابله با ورود فرهنگ جبهه باطل است

دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با بيان اينکه حکومت جهاني الهي، حکومت مدرن و در آخرين حد کمال انساني است، گفت: بنا به تاکيد مقام معظم رهبري بايد همواره مقابله با فرهنگ‌هاي وارداتي جبهه باطل سرلوحه کار ما باشد تا زمينه تمدن نوين اسلامي را به وجود آوريم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله اختري دبير کل مجمع جهاني اهل‌بيت(ع) در همايش علمي ژئوپلوتيک شيعه که از صبح امروز در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه جهان در حال برگزاري است اظهار داشت: امروز شيعه در همه دنيا گسترش دارد و هر کجاي دنيا که برويد شيعه را مي‌بينيد؛ بيش از 300 ميليون شيعه در جهان و حتي در دورترين نقاط وجود دارد و همين ما را راهنمايي مي‌کند که از اين ظرفيت بسيار بزرگ و قوي استفاده کنيم، زيرا شيعيان از توانمندي‌ها و امکانات مادي فراواني برخوردارند و همه اين‌ها وجود يک تشکل قوي در جهان را به نمايش مي‌گذارد.

وي با اشاره به سه اصل امت واحده وحدت اسلامي و تمدن سازي مدرن يا احياي تمدن اسلامي تصريح کرد: امت واحده به عنوان يک هدف و قله‌اي است که ما بايد به آن برسيم و در قرآن کريم به عنوان جايگاه اصلي مطرح است که جامعه بشري بايد به سوي آن حرکت کند و بالاخره به آنجا خواهد رسيد اگرچه امروز هنوز تحقق پيدا نکرده اما خداوند متعال روند حرکت آن را آغاز کرده است.

وي افزود: قرآن کريم مي‌فرمايد شما مسلمانان بايد يک مجموعه باشيد و به خضوع و خشوع جمعي و گروهي در برابر خداوند متعال بپردازيد و نه فردي، لذا اين در زمان ظهور امام عصر (عج) تحقق پيدا مي‌کند و وعده قرآن کريم است که بايد به آنجا برسيد.

آيت الله اختري با بيان اينکه حکومت جهاني الهي، حکومت مدرن، پيشرفته و آخرين حد در کمال انساني است که خداوند در آغاز به انسان اشاره کرده که من تو را خليفه خود روي زمين قرار دادم و آن اسمايي که خدا به انسان آموخته بايد محقق شود يعني همه کمال و رشد علمي که انسان بايد به آن برسد تحقق يابد.
 
دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با اشاره به اینکه براساس روایات از ائمه معصومین آنچه که در حال حاضر وجود دارد تنها 2 جزء از 27 جزء علمی است افزود: این یعنی که 25 مرتبه از اجزاي علمی بیشتر از آنچه که امروز بشر به آن دست یافته در روز ظهور حضرت ولی عصر (عج) می‌رسد.

آيت‌الله اختری تصریح کرد:‌ برای رسیدن به امت واحده وحدت جامعه نیاز است و این امری عقلی و شرعی و این یکی از خصوصیات مهم دین به خصوص دین اسلام است که مبتنی بر دو اصل اساسی عقل و شرع است که با هم تطابق پیدا می‌کند یعنی هر جا عقل جدا شود ممکن است به خطا و اشتباه بیافتد اما وقتی با وحی تطابق یابد به وحی الهی تضمین شده است.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآنی درباره وحدت زیاد است گفت:‌قرآن نه تنها امر به وحدت می‌کند بلکه امر به عدم اختلاف نیز می‌کند یعنی هم تشویق و ترغیب به وحدت و هم پیشگیری از ایجاد اختلاف را در نظر دارد.

دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) افزود: وحدت در میان جامعه اسلامی به خاطر تشطط‌ها و تفرقه‌ها در میان مذاهب،‌ گرایش‌ها و گروه‌ها به تعویق افتاده اما اگر 5 گروه به عنوان بزرگترین گروه‌ها به هم پیوسته و دست به دست هم بدهند وحدت شکل می‌گیرد که این 5 گروه شیعه، حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی هستند و ما باید برای این وحدت تلاش کنیم.

آيت‌الله اختری با بیان اینکه در انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)‌ به عنوان بنیان‌گذار وحدت اسلامی زمینه‌های ایجاد امت اسلامی را به وجود آوردند تصریح کرد:‌حضرت امام خمینی(ره) زمینه‌های ایجاد وحدت در ایران و جهان را به وجود آوردند و وحدت شیعه و سنی در این زمینه می‌تواند تضمین کننده این کار باشد.

وی با اشاره به دو جبهه معارض علیه وحدت اسلامی اظهار داشت: جبهه اول دشمنان اسلام اعم از طرفداران و برخی ادیان و طرفداران سیستم‌ها و مکاتب سیاسی دنیا هستند که از دیرباز و در طول 300 ، 400 سال اخیر استعمار پیر انگلیس و امروز هم آمریکا و انگلیس در راس این حربه علیه وحدت مسلمانان بوده  اند و نسخه اصلی برای تسلط بر جهان و جهانی سازی و یکپارچه کردن جهان به خصوص در خاورمیانه یعنی مرکز اسلام را همین حربه می‌دانند لذا همانطور که کسینجر در اواخر حکومت بوش به او گفت؛ تنها راه برای تسلط بر خاورمیانه ایجاد درگیری بین شیعه و سنی است.

دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با اشاره به دومین جبهه معارض علیه وحدت اسلامی در داخل  جوامع اسلامی گفت: این جبهه گروهی افراط گرا هستند که در برخی مجموعه‌های سنی و شیعه وجود دارند که همواره بر طبل اختلاف و جهت‌گیری‌های خصمانه می‌کوبند.

اختری تصریح کرد: باید با هر دو جبهه معارض خارجی و داخلی مقابله کرد و در ژئوپولتیک اسلامی باید راهکارهای این مقابله برای ایجاد جامعه یکپارچه اسلامی را در نظر گرفت.

وی با اشاره به بحث تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری به طور آشکار، صریح و دستوری خواسته‌اند برای مهندسی تمدن نوین اسلامی تلاش شود افزود: امیدواریم این همایش و اجتماع به عنوان آغازی برای لبیک‌گویی به ندای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گیرد تا به آن نقطه برسیم.

دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) اظهار داشت: تمدن‌سازی نوین اسلامی به چند اصل و عنصر نیاز دارد و اولین آن این است که به تمدن‌سازی اسلامی ایمان داشته باشیم زیرا شاید برخی بر این باور باشند که نمی‌توانیم آن را ایجاد کنیم اما باور به اینکه تمدن اصلی، تمدن اسلامی است مهم است؛ نمونه تاریخی آن نیز این بوده که در چند قرن اسلامی به عنوان مکتب مدرن ظاهر شد و تمدن گسترده و قوی بوجود آورد که همه تمدن‌های آن روز دنیا در مقابل تمدن اسلامی خاضع شدند و همه آنرا به عنوان تمدن برتر برگزیدند اما بعدا رو به انحطاط گرایید.

آيت‌الله اختری افزود: برخی فکر کردند که این انحطاط از خود اسلام است اما معجزه انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) به دنیا اثبات کرد که این انحطاط از اسلام نیست بلکه از مسلمانان، حاکمان و سیاستمداران کشورهای اسلامی است که نتوانستند جامعه اسلامی خود را به خوبی حفظ کنند و رو به انحطاط گراییدند تا جایی که تمدن‌های دیگر بر آنها برتری یافتند.

وی با اشاره به عناصر اولیه‌ای که یک تمدن را به عنوان یک جامعه برتر به طور کامل شکل می‌دهد گفت: اول تمدن اسلامی، تمدنی دینی، الهی و روحانی است که توانست در مدت کوتاهی جهان آن روز را تحت تاثیر خود قرار دهد لذا نیاز به قوانین و نظام اسلامی به عنوان برترین و بهترین مکتب در ارتباط با طبیعت و ویژگی‌های غریزه‌ای انسان مشخص است؛ دوم داشتن یک حکومت و نظام حکومتی در اسلام بوده و همچنین عناصر دیگری مانند اصالت بخشیدن به فرهنگ دینی، حاکم کردن فرهنگ ارزشی بر فرهنگ‌های دیگر، اهمیت دادن به ارزش‌ همگرایی و پیوند خوردن، برادری و یکپارچگی جامعه اسلامی و نیز آزادگی و تسلیم ناپذیری به عنوان یکی از بزرگترین ویژگی‌ها در این تمدن سازی نظام اسلامی است و همانطور که مولا علی (ع) فرمود؛ برده کسی نباشید زیرا خدا شما را آزاد آفریده است و همچنین حاکمیت‌سازی ایثار و فداکاری از دیگر ارزش‌های مسلم در تمدن اسلامی است.

دبير کل مجمع جهاني اهل بيت(ع) با اشاره به اینکه برای تمدن‌سازی نوین اسلامی همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید به مقابله با فرهنگ‌های وارداتی یا تهاجمی پرداخت افزود: مسئله تقلید از دیگران و فرهنگ مصرف و بی‌بند و باری و فساد در جامعه مسائلی است که باید با آنها مقابله کرد و با پایبندی به اصول ارزشی آنرا انجام داد زیرا همواره تقابل بین جبهه حق و باطل وجود داشته و نمی‌توانیم بگوییم فقط کار خود را انجام دهیم و مقابله نمی‌کنیم لذا خداوند می‌فرماید؛ باید قدرت پیدا کنید تا با دشمنان خود مقابله کنید.

اختری اظهار داشت: در جبهه حق گروههایی در مقابل خود می‌بینید و بعدا نیز گروه‌هایی بوجود می‌آید که باید برای مقابله با انها آمادگی داشته باشید لذا با این حرکت تمدن‌سازی جدید اسلامی و احیای تمدن اسلامی و جامعه مدرن متمدن اسلامی با معیارهایی که وجود دارد ایجاد شده و الحمدالله در نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه‌های علمی زمینه‌های اصلی ایجاد این تمدن به وجود آمده است.

وی با اشاره به 4 موضوعی که امیرالمومنین(ع) برای جامعه مدرن اسلامی فرموده‌اند اظهارداشت: ایشان یک موضوع اقتصادی، مالیات‌ها، زکات‌ها و انفاق‌ها و دوم مقابله با دشمنان و از بین بردن توطئه‌ آنها و سوم شهرسازی در جامعه اسلام و ساختن جامعه از نو در عرصه عمارت‌های زمینی، هوایی و دریایی و چهارم پرورش کادر و نیرو در جامعه و بالا بردن سطح علمی و فرهنگی و تربیتی جامعه برای داشتن جامعه‌ای برتر در دنیا را مدنظر داشته است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اختری ، مجمع ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.