طلاي ايراني همچنان طلا مي ماند

گراني طلا زمزمه هايي را در بين توليدکنندگان و سازندگان مصنوعات اين فلز گرانبها مبني بر تغيير در عيار آن به راه انداخته است تا از اين طريق قدرت خريد مردم همچنان در اين بازار حفظ شود...

البته اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تا اين لحظه به هيچ وجه کاهش عيار طلا را نپذيرفته است و اجراي چنين پيشنهادي را کاملا غيرعملي اعلام کرده است.

مديرکل استاندارد استان تهران با مخالفت نسبت به پيشنهاد کاهش عيار طلا از 18 به 14 گفت: تغيير عيار طلا موجب افزايش مشکلات مردم مي شود و احتمال تقلب هم زياد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در همين ارتباط احمد وفادار رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، نقره و سکه بر اين باور است که ورود طلاي 14 عيار به بازار موجب از بين رفتن کنترل بر بازار طلا مي شود و کسي هم ديگر خريدار اين فلز گرانبها نخواهد بود.

کاهش عیار طلا برای افزایش قدرت خرید مردم یک راهکار موقتی برای کنترل تورم بازار به حساب می آید اما رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران معتقد است روش های دیگری هم برای کنترل بازار طلا وجود دارد. وفادار معتقد است با کم کردن اجرت ساخت طلا، می توان همین قدم را برداشت چرا که در حال حاضر کارمزد ساخت طلاهای ایران هم سطح کارمزد طلاهای ترک و ایتالیایی است در صورتی که کم کردن این رقم، تورم بازار طلا را کنترل می کند.


عیار طلا معمولا با عدد ۲۴بیان می‌شود. در واقع طلای ۲۴عیار، طلای خالص است که حداقل ۹۹٬۹درصد آن طلا است. این رقم در طلای ۱۸عیار به ۷۵درصد خلوص می رسد و ۲۵درصد بقیه آن از فلزات دیگر تشکیل شده‌است. طلای 24 عیار، نرم است و به همین دلیل برای ساخت زیورآلات و وسایل مناسب نیست. بنابراین مقاومت طلا را با استفاده از فلزات دیگری مثل نقره، برنج، مس و روی بالا می برند.


در بعضی از کشورهای منطقه خلیج فارس و جنوب اروپا و منطقه مدیترانه، عیار مرسوم طلا مثل ایران 18 است و از آنجایی که عیار 18 در خاورمیانه کمترین عیار به حساب می آید، پایین آوردن عیار طلای ایران تا مقیاس 14، می تواند اعتبار طلای ایران را در منطقه از بین ببرد و روی صادرات آن سایه بیندازد.



در اروپا اما عیار طلا نوسان بیشتری دارد. مردم جنوب اروپا از طلای 19.2 عیار استفاده می کنند که در واقع خلوص 80 درصد دارد. اما شمال اروپایی ها از طلاهایی با عیار 8 تا 18 استفاده می کنند. طلاهایی که روس ها می سازند، بین 9 و 14 عیار هستند و انگلیسی ها هم طلاهایی با عیار 9 تا 22 عیار خرید و فروش می کنند. یعنی 37.5 تا 91.6 درصد خلوص. در امریکا هم عیار مرسوم طلا 10 تا 18 است. این البته به معنی نبود عیارهای مختلف در طلا جواهرات یک کشور نیست بلکه عیار مرسوم، به استانداردی اشاره دارد که بر اساس مقرارات اصناف و بر پایه ملاحظات مالی و قوانین گمرکی تعیین می‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار