وعده اتحاديه عرب براي کمک ماهانه به تشکيلات خودگردان فلسطين

وزراي خارجه عضو اتحاديه عرب در نشست دوحه وعده دادند صد ميليون دلار ماهانه به تشکيلات خودگردان فلسطين پرداخت کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ اتخاذ چنين تصميمي جديد نيست و در واقع شرکت کنندگان در اين جلسه قطعنامه اي را که سال گذشته در بغداد به تصويب رسيد ،  اجرا مي کنند. بر اساس اين قطعنامه ، در صورتيکه آمريکا کمک مالي به تشکيلات خودگردان را قطع کند يا اينکه اسرائيل از پرداخت درآمدهاي مالياتي به فلسطينيان خودداري ورزد ، طرح کمک مالي اين اتحاديه عملي خواهد شد. 

تا دو هفته آينده ، نخست وزير قطر و دبيرکل اتحاديه عرب براي اجراي وعده هاي داده شده دست بکار خواهند شد. بعلاوه ، در اين نشست رئيس تشکيلات خودگردان چالشهاي مهم به ويژه در زمينه شهرک سازي را که اين تشکيلات با آن مواجه است برشمرد. 

صائب عريقات ، نماينده تشکيلات خودگردان در اين نشست به ساخت بيش از سه هزار شهرک يهودي نشين در منطقه «اي - 1» که باعث تفکيک منطقه کرانه باختري از ديگر مناطق فلسطين مي شود اشاره کرد و افزود با ادامه شهرک سازي ، طرح تشکيل دو کشور مستقل از بين مي رود. مذاکره کننده ارشد فلسطين همچنين افزود طرح ابتکاري صلح کشورهاي عربي که ده سال قبل مطرح شد نمي تواند براي هميشه مسکوت بماند. به همين جهت ، وزراي خارجه کشورهاي عربي خواستار تشديد فشار بر اسرائيل براي پذيرش طرح مذکور شدند. 

خبرنگار اين شبکه درخصوص درخواست نماينده فلسطيني حاضر در نشست وزراي خارجه اتحاديه عرب و واکنش شرکت کنندگان به درخواست وي گفت فلسطينيان خواستار کمک مالي شدند و شرکت کنندگان نيز با آن موافقت کردند البته هنوز مشخص نيست چه زمان اين مبالغ را دريافت مي کنند. اما از ديگر خواسته هاي مقامات فلسطيني تشديد فشار وزراي خارجه کشورهاي عربي بر جنبش فتح و حماس است. 

محمود عباس در سخنان خود آشتي ملي را از اولويت هاي خود برشمرد اما افزود تنها از طريق برپايي انتخابات قانوني و انتخابات رياست جمهوري مي توان به آشتي ملي دست يافت. وزراي خارجه شرکت کننده در نشست نيز از طرح آشتي ميان جنبشهاي فتح و حماس حمايت کردند.

برچسب ها: عرب ، کمک ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار