بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات/

ماده 31 قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شد + متن اصلاح شده قانون

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اصل ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری كه ماده 31 اين قانون را اصلاح مي كند، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 21 آذرماه) با اصل ماده 4 و تبصره های آن در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

براین اساس نمایندگان با 138 رأی موافق 44 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده با اصل این ماده موافق ت کردندماده 4 طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری و ماده 31 فعلی قانون انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل تصویب شد.

ماده 4 – ماده 31 قانون به شرح ذیل اصلاح می گردد:

ماده 31-  وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می‌کند:

1. وزیر کشور (به عنوان رییس هیات)

2. یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس(بدون حق رأی)

3. دادستان کل کشور

4. وزیر اطلاعات

5. تعداد هفت نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی به ترتیب مقرر در تبصره (1و2) ماده تبصره 4 در اولین جلسه با دعوت وزیر کشور دبیر ستاد انتخابات کشور با پیشنهاد وزیر کشور و تایید هیات اجرایی مرکزی انتخاب می‌شود. دبیر ستاد انتخابات مسوولیت دبیری هیات اجرایی مرکزی را نیز برعهده دارد.

تبصره 1- وزیر کشور حداقل چهار ماه قبل از روز برگزاری انتخابات 30 نفر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می‌نماید و با رعایت تبصره (2) این ماده پس از تایید هیات مرکزی نظارت حداکثر ظرف یک هفته جلسه‌ای با حضور حداقل دوسوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان موضوع بند (5) با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل به ترتیب آرا انتخاب شوند.

تبصره 2- چنانچه هیات مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تایید نکرد، وزیر کشور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجدشرایط دیگری را به هیات مرکزی نظارت پیشنهاد کند. هیات مرکزی نظارت حداکثر ظرف 24 ساعت نظر خود را کتبا اعلام کند. در هر صورت نظر هیئت مرکزی اجرایی انتخابات برای وزیر کشور لازم التباع است.

تبصره 3 - هیچ یک از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشند.

تبصره 4-  در اولین جلسه با دعوت وزیر کشور دبیر ستاد انتخابات کشور با پیشنهاد وزیر کشور و تایید هیات اجرایی مرکزی انتخاب می‌شود، مسئولیت دبیری هیت اجرایی مرکزی را نیز دبیر ستاد انتخابات برعهده دارد.


تبصره 5-  نایب رییس هیات اجرایی مرکزی انتخابات با رای اکثریت و از بین اعضای هیات انتخاب می‌شود.

تبصره 6-  تصمیمات هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید موجب تداخل در وظایف و اختیارات نظارتی شورای نگهبان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری گردد؛ در غیراین‌صورت، باطل و هرگونه اقدامی در این جهت ممنوع است.

تبصره 7- جلسه هیات اجرایی مرکزی انتخابات با حضور9 نفر رسمی است و مصوبات آن با رعایت تبصره (5) این ماده با رای حداقل  هفت نفر از اعضاء قابلیت اجرا دارد.

تبصره 8- نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید هیات اجرایی به وسیله وزیر کشور اعلام می‌شود و تایید نهایی صحت انتخابات برعهده شورای نگهبان است.

تبصره 9- هیات اجرایی مرکزی انتخابات وظایف ستاد انتخابات کشور را در چارچوب قوانین و مقررات مشخص می کند.

تبصره 10- وزارت کشور  با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات می تواند  مامورانی برای بازرسی وکنترل جریان انتخابات به طور ثابت یا سیار به شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب ثبت‌نام و اخذ رای اعزام کند.

انتهاي پيام/ب2

برچسب ها: طرح ، اصلاح ، قانون ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار