با گذشت 6 سال از حبس نصرالله تاجيک؛

قانون استرداد مجرمين آمريكا از سوي ايران شکسته شد

نصرالله تاجیک، دیپلمات سابق کشورمان با راي دادگاه عالي انگليس آزاد شده و به زودي راهی ایران می‌شود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، قاضی دادگاه عالی انگلیس پانزده روز قبل(91.9.7) به آزادی نصرالله تاجیک، دیپلمات پیشین کشورمان رای داد.

نصرت الله تاجیک، چهارم آبان سال 85 در محل تحصیل خود در شهر دورهام انگلیس بازداشت شد.

تاجیک پیش از بازنشستگی در سمت‌هایی چون مشاور وزیر، مدیرکل وزارت خارجه و سفیر ایران در اردن حضور داشته است.

او شش سال قبل هدف یک عملیات‌ آمریکایی در انگلیس قرار گرفت و به اتهام تلاش برای صدور بدون مجوز تسلیحات دفاعی دید در شب آمريکایی به ایران، تحت تعقیب قرار گرفت.

گفته می‌شود، کیفرخواست تنظیم شده توسط دادستان فدرال در شیکاگو (ایلینویز) تاجیک را متّهم به تلاش برای خرید 90000 دلاری دوربین‌های دید در شب از شرکت‌های آمریکایی می‌کند که نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده تلقی می‌شود.

آمریکا به تاجیک اتهام زده که در پی خرید تجهیزات ممنوعه برای ایران بوده و به همین علت، استرداد وی را از انگلیس درخواست کرده است.

اما قاضی دادگاه عالی انگلیس پانزده روز قبل به آزادی نصرالله تاجیک، دیپلمات پیشین کشورمان رای داد.

آمریکا خواستار استرداد تاجیک بود كه باز هم قاضی دادگاه عالی انگلیس رای به اين مساله داد که نصرالله تاجیک، نباید به آمریکا مسترد شود.

نصرالله تاجیک از شش سال پیش، به علت درخواست استرداد آمریکا، در انگلیس و زیر نظر پلیس این کشور و در حبس خانگي نگهداری می‌شد.

براساس این گزارش؛ وزارت کشور انگلیس 14روز فرصت داشت درخواست تجدیدنظر بدهد اما با عدم ارائه این درخواست، تاجیک آزاد شد و امروز راهی وطن می‌شود.

عليرضا ديهيم رئيس اداره معاهدات و حقوق بين‌الملل وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به درخواست آمريکا از انگليس براي استرداد نصرالله تاجيک اظهار داشت: آمريکا داراي موافقتنامه استرداد مجرمين با دولت انگليس بوده و بر همين مبنا مي‌تواند از انگليس، استرداد فردي را که عليه کشورش جرمي انجام داده بخواهد.

وي افزود: استرداد فرد مورد نظر نبايد مخالف با اصول حقوق بشر باشد در حاليکه آمريکا به نقض حقوق بشر متهم است و البته دلايل کافي و معقولي براي اثبات جرم واقعي نصرالله تاجيک بدون در نظر گرفتن جنبه‌هاي سياسي نداشته، بنابراين دولت انگليس هم از استرداد وي به آمريکا خودداري کرده است.

ديهيم با بيان اينکه موافقتنامه‌هاي استرداد مجرمين مطلق نيستند، خاطرنشان کرد: برخي از موازين حقوق بشري بر رد استرداد مجرمين حکم مي‌کند، با توجه به اينکه تاجيک مبتلا به بيماري قلبي و همچنين از شخصيت سياسي ممتازي برخوردار بوده، هيچ تضميني براي اجراي موازين حقوق بشري از سوي آمريکا و لطمه به شخصيت فرد از نظر سياسي وجود ندارد.

گفتني است؛ نصرالله تاجيك ديپلمات سابق كشورمان شش سال قبل هدف یک عملیات‌ آمریکایی در انگلیس قرار گرفت و به اتهام تلاش برای صدور بدون مجوز تسلیحات دفاعی دید در شب آمريکایی به ایران، تحت تعقیب قرار گرفت.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار