حجت الاسلام روحاني در جمع خبرنگاران:

برای ورود به انتخابات پاسخی ندارم/اگر به قانون عمل کنیم فتنه شکل نمی‌گیرد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با برخي از احزاب، نمايندگان مجلس و چهره هاي اصولگرا و اصلاح طلب صحبت کرده‌ام اما در جهت ورود به نامزدي انتخابات فعلا پاسخي ندارم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات وی پيرامون سیاست‌ خارجی دولت نهم و دهم گفت: گفتمان سیاست خارجی باید همانگونه باشد که در سند چشم‌انداز به آن تاکید شده است.

وی ضمن انتقاد به نظم جهاني اظهار داشت: انتقاد موجود به معنای مبارزه با دنیا نیست، اما گواهی بر این است که می‌توان با وجود همه مشکلات داراي تعامل بود اما این تعامل ضمن کاهش هزینه‌های جامعه داخلی می‌تواند ما را به اهدافی که در سند چشم‌انداز در آن تعریف شده نزدیک‌تر کند.

حجت‌الاسلام روحانی درباره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران؛ با تاکيد بر اين مهم که راهی جز مسیر مذاکره نداریم، ادامه داد: مسیر مذاکره برای ما؛ غرب و دشمنان قابل اجراست لذا براي به نتيجه رسيدن راهي جز مذاکره وجود ندارد.

وي با تاکيد بر اينکه غرب براي اعتماد باید از مسیر مذاکره وارد شود، يادآور شد: ما هم برای دستيابي به حقوقمان بايد بتوانيم سد تحریم‌ها را در هم شکنیم و از مسیر مذاکره وارد شویم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اين مهم که غرب حتی با استفاده از مذاکره می‌خواهد به اهداف شومش دست پیدا کند و این مذاکره چندان تفاوتی با جنگ ندارد، تصریح کرد: غرب به صراحت اعلام کرده که مذاکره با ایران را توام با اعمال فشار انجام می‌دهد؛ ما باید در مذاکره و همکاری با آژانس مسیری را انتخاب کنیم که بتوانیم سریعتر در شورای حکام به یک قطعنامه مناسب دست پیدا کنیم یعنی شورای حکام یک بار دیگر اعلام کند که فعالیت هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است.

وی به قطعنامه نوامبر 2004 (آذر سال 83)شورای حکام اشاره کرد و ادامه داد: شوراي حکام در اين بيانيه به صلح آميز بودن فعالیت‌های ایران تاکيد کرد و اذعان داشت که اگر جمهوری اسلامی ایران دچار قصوری شده در صدد جبران آن برآمده است.

حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آيا غرب به دنبال این است که پرونده هسته‌ای ایران را به شورای حکام ارجاع دهد،‌ گفت: در دنیای سیاست خارجی باید به دنبال یارگیری باشیم؛ از میان 35 کشور حاضر در شورای حکام یارگیری کنیم و این یارگیری در میان کشورهای غیرمتعهد و از میان کشورهای اروپایی برای دستیابی به اهداف بلندمدت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال ديگري مبنی بر اینکه با توجه به سیاست‌های تقابلی دولت دهم آیا امیدی برای یارگیری و بحث‌های مطرح کرده‌ مي‌دانيد، اذعان داشت: لازم است این شیوه‌ها تعويض و حداقل نشان داده شود روش به کار برده شده هیچگونه پاسخ مناسبی نداده،‌ حتی اگر شیوه‌های فعالیت‌های انجام شده با حسن نیت همراه باشد اما به اعتقاد من باید مسیری انتخاب کنیم که ما را به هدف برساند.

وی درباره حضور در انتخابات رياست جمهوري، اينگونه پاسخ داد: من همچون دیگران حضورم در ریاست جمهوری را نفی نمی‌کنم؛ بر این تصورم فضای کشور را آرام‌تر کنیم تا همه گروه‌ها و جناح‌هایی که انقلاب را قبول دارند و پذیرفته‌اند و بر قانون اساسی وحدت دارند دعوت شود و در انتخابات شرکت کنند.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: یکی از راه‌ها برای رسیدن به اهداف برگزاری انتخابات پرشور  است که با حداکثری حضور مردم در پای صندوق‌های رای انجام می‌شود و این می‌تواند بزرگی قدرت جمهوری اسلامی ایران که همان قدرت نرم است را نشان دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: ما می‌توانیم در مذاکرات اقدامات بهتری را انجام دهیم لذا انتخابات یکی از فرصت‌های خوب برای ماست که می‌تواند یک التیام داخلی و از بین‌برنده شکاف‌های ایجاد شده در داخل کشور باشد.

وی با بيان اينکه باید کاری کنیم که به سمت وحدت ملی در حرکت باشیم، تصريح کرد: مشارکت باید پرشور باشد چراکه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای قدرت ملی را افزایش می‌دهد و اين مهم خود نشانگر اجرای نظام مردم‌سالاری دینی و جمهوریت نظام است که باید در این مسیر حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به هدف‌مان انجام دهیم.

حجت الاسلام روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر ارزیابی وی از پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: آمريکا مي‌تواند با حضور در 1+5 فرصتي براي خود بوجود آورد و اين به این معنا نیست بخواهند از خود مقاومت‌های بی‌جا نشان دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بيان اين مطلب که هیچگونه جدیتی از سوي آمریکا شاهد نبودیم، ادامه داد:  آمريکايي‌ها همزمان با مطرح کردن مذاکره به دنبال قطعنامه‌ای علیه ایران در مجلس سنا هستند و این دو هیچگونه سازگاری با هم ندارند چرا که وقتی کشوری می‌گوید می‌خواهد مذاکره کند و همزمان تهدیداتش را افزایش می‌دهد، نمی‌توان نتيجه چنداني از اظهاراتش گرفت لذا اگر آمریکایی‌ها جدی باشند می‌توانند فرصت‌هایی را در 1+5 براي مذاکره با ایران بدست آورند.

وی پيرامون بحث انتخابات آزاد که از سوی هاشمی مطرح شد،  تصریح کرد: باید از خودشان بپرسید؛ همه ما اگر به قانون عمل کنیم فتنه شکل نمی‌گیرد.

حجت الاسلام روحاني انتخابات با حضور حداکثري مردم را مهم ارزيابي کرد و افزود: در انتخابات نبايد به نفي همه گروهها اقدام کنيم چرا که تنها وجود يک جناح در انتخابات موجب پرشوري آن نمي‌شود بلکه بايد همه جناح‌ها و همه گروهها در آن حضور داشته باشند لذا اگر در کشور کسي مرتکب جرمي شده است دادگاه و قانون صلاحيت محاکمه دارند اما اگر مرتکب جرمي نشده‌اند اين همه سرو صدا و فرياد به نفع کشور نيست.

وي تصريح کرد: با توجه به شرايط بين‌المللي که امروز داريم هر چه بتوانيم شکاف‌هاي موجود در فضاي داخلي کشور را از بين ببريم، هر چه انسجام اجتماعيمان را افزايش دهيم اين به نفع کشور ما خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برگزاري انتخابات پرشور و باشکوه هم از لحاظ داخلي و هم از لحاظ خارجي براي کشور ما بسيار مفيد است و انتخابات 92 مي‌تواند فرصت بسيار خوبي براي برپايي يک انتخابات پرشور و باشکوه باشد.

حجت الاسلام روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا مذاکراتتان را براي حضور در انتخابات با گروههاي مختلف آغاز کرده‌ايد؟ گفت: با برخي از احزاب، نمايندگان مجلس و چهره هاي اصولگرا و اصلاح طلب صحبت کرده‌ام اما در جهت ورود به نامزدي انتخابات فعلا پاسخي ندارم.

عضو جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا عضويت در جامعه روحانيت مبارز را قبول داريد و آيا از طرف اين جامعه تا به حال به شما پيشنهادي شده است؟ اظهار داشت: تا به حال صحبتي با جامعه روحانيت مبارز نداشتم اما همچنان عضوي از آن هستم.

حجت الاسلام روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا اين توانمندي را در خود مي‌بينيد چنان چه رئيس جمهور شديد عقب ماندگي در سند چشم انداز را جبران کنيد گفت: در اين مملکت هر کسي بخواهد رئيس جمهور شود با مشکلات زيادي روبه رو است که اين مشکلات اعم از مشکلات سياست خارجي، سياست داخلي و مشکلات اقتصادي است بنابراين مشکلات فراواني پيش روست اين که بگوييم مشکلات قابل حل نيست حرف نادرستي است.

وي افزود: حل مشکلات زمان بر است هر کسي بخواهد نامزدي انتخابات رياست جمهوري درآيد بايد برنامه داشته باشد من نيز از اين قاعده مستثني نيستم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به آخرين سوال مبني بر اينکه آيا بايد مهم‌ترين شرط در مذاکرات با 1+5 لغو تحريم‌ها باشد؟ خاطر نشان کرد: هدف ما بايد در نهايت اين باشد که تحريم‌ها برداشته شود چرا که تحريم‌ها به نفع ملت ما نيست.

انتهاي پيام/

برچسب ها: روحانی ، احزاب ، اصولگرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار