«اصلاح طلبان بوی کباب شنیدند!»

همایش مبارزه با جرایم اقتصادی، درخواست احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس، ماجرای استخدام‌های دولتی، استعفای محمد بنا از سرمربی‌گری تیم ملی کشتی فرنگی و سخنان وزیر سابق بهداشت برای گفتن نا‌گفته‌ها در کنار صفحات سیاسی روزنامه‌ها که به ماجرای حضور یافتن یا نیافتن اصلاح طلبان در انتخابات پرداخته بودند، مهمترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ همایش مبارزه با جرایم اقتصادی، درخواست احمدی‌نژاد برای حضور در مجلس، ماجرای استخدام‌های دولتی، استعفای محمد بنا از سرمربی‌گری تیم ملی کشتی فرنگی و سخنان وزیر سابق بهداشت برای گفتن نا‌گفته‌ها در کنار صفحات سیاسی روزنامه‌ها که به ماجرای حضور یافتن یا نیافتن اصلاح طلبان در انتخابات پرداخته بودند، مهمترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود.

روز گذشته، همایش مبارزه با جرایم اقتصادی در جهاد با حضور فرمانده ناجا، رئیس مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور در سالن همایش‌های وزارت اقتصاد و دارایی برگزار و به تیتر یک روزنامه‌های صبح امروز بدل شد.

اما «رد پای افراد «ذی نفوذ» در جرایم مالی»، «اتفاق نظر بر مبارزه با فساد اقتصادی»، «نقش قدرتمندان در مفاسد اقتصادی»، «پیوند اقتصادی و سیاسی خطرناک است» و «سازمان مستقل مبارزه با فساد اقتصادی تاسیس شود»، تیترهای روزنامه‌های ابتکار، اعتماد، تهران امروز، حمایت و رسالت درباره این همایش است.

احمدی‌نژاد در مجلس چه خواهد گفت؟

در آخرین ساعات روز یکشنبه بود که ماجرای نامه درخواست حضور احمدی‌نژاد در مجلس مطرح و از آن پس بود که گمانه‌زنی‌ها درباره موضوع این نشست آغاز و به روزنامه‌های امروز کشیده شد. بیشتر روزنامه‌ها، این نشست را جلسه رایزنی رئیس جمهور درباره یارانه‌ها دانستند.

روزنامه اعتماد در این باره در گزارشی با نام «چانه‌زنی علنی یارانه‌‌ای» می‌نویسد: «حالا هم محمود احمدی‌نژاد عزم خود را برای یکسره کردن مورد دیگری که اتفاقا در نشست تلویزیونی خود به طور مبسوط به آن پرداخت، جزم کرده و می‌خواهد طی گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس تکلیف طرح هدفمندی یارانه‌ها را روشن کند و هر طور که شده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری میزان دریافتی خانوار‌ها از طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها را به دو برابر برساند. این شائبه وقتی تقویت می‌شود که لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفته احمدی‌نژاد قرار است درباره مسائل اقتصادی و آخرین مسائل جاری کشور صحبت کند. وزرای اقتصادی کابینه هم پیشاپیش در حال آماده کردن فضا برای آن چیزی هستند که قرار است تا کمتر از ۱۰ روز دیگر رییس دولت رو در روی نمایندگان مجلس بایستد و بگوید. چنانچه روز گذشته (دوشنبه) روزنامه دولتی ایران از اعلام آمادگی وزرای اقتصاد و صنعت برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. این روزنامه همچنین مدعی شد که طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده ۶۸ درصد مردم شهرنشین و ۷۶ درصد مردم روستایی خواهان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستند».

روزنامه ایران هم تیتر نخست امروز خود را، نه به ماجرای حضور رئیس جمهور در مجلس که بار دیگر به بحث اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده و در گزارش «خطر بازگشت مصرف بی‌رویه انرژی» آن را از پیامدهای دیرکرد در اجرای فاز دوم هدفمندی می‌داند و می‌نویسد: «حتی سرسخت‌ترین مخالفان هدفمندی یارانه‌ها در نخستین سال اجرای این طرح، اذعان کردند که هیولای اسراف و اتلاف منابع در زندگی اقتصادی ایرانیان با این طرح مهار شده است. از میان آفت‌های شناخته شده و مزمن اقتصاد ایران، «قاچاق و مصرف بی‌رویه» دو پدیده غول‌آسایی بودند که راه را بر هرگونه حرکت اصلاحی بسته بودند لکن با اجرای طرح هدفمندی، روزنه‌های جدید به سوی داشتن اقتصادی پیراسته از پدیده قاچاق و ریخت‌وپاش گشوده شد. آمار و شواهدی که از نتیجه نخستین سال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد، گویای این واقعیت بود که جامعه ایران با شیبی ملایم و تدریجی در حال نزدیک شدن به استانداردهای یک الگوی جدید زندگی اقتصادی است.‌‌ همان روز‌ها سخنگوی تیم اقتصادی مجلس در گزارش مبسوط خود از نتایج نخستین سال برنامه هدفمندی اذعان کرد که در سایه این طرح میلیارد‌ها دلار در واردات بنزین و گازوئیل صرفه‌جویی شده و این قانون شهروندان را در سه حوزه مهم آب، برق و گاز نیز به سمت مصرف هدفمند سوق داده است. اما اکنون گویا ورق برگشته است و نگرانی‌های دیرین اقتصاددانان از اتلاف و اسراف در چرخه مصرف سوخت و انرژی دوباره اوج گرفته است. به تأخیر افتادن اجرای فازهای تکمیلی طرح هدفمندی یارانه‌ها همه چیز را درباره ساماندهی به زندگی اقتصادی جامعه در محاق ابهام قرار داده است. این در حالی است که به باور نخبگان اقتصادی، جامعه ایران در گذار از پیچ تند تحریم بین‌المللی بشدت نیازمند تکیه بر ریسمانی نظیر هدفمندی یارانه‌هاست».
 
اصلاح‌طلبان، بزرگترین دغدغه اصولگرایان برای انتخابات

صفحات سیاسی روزنامه‌های صبح اما آکنده از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی گوناگون بود. حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات گویا مهم‌ترین موضوعی است که اصولگرایان به ان فکر می‌کنند. مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران روز گذشته با روزنامه آرمان گفت‌و‌گویی انجام داده که با تیتر «اصولگرایان در جایگاه تعیین شرط برای اصلاح‌طلبان نیستند» در این روزنامه منتشر شده که در آن می‌نویسد: «از یک طرف می‌گویید اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت کنند، اما از طرف دیگر اصولگرایان برای آن‌ها شرط می‌گذارند و می‌گویند که باید توبه کنند. اصلا اصولگرایان از چه جایگاهی به خود اجازه شرط‌گذاری برای اصلاح‌طلبان می‌گذارند؟ مگر عضو شورای نگهبان هستند؟

من اسم این را شرط نمی‌گذارم، بلکه طبیعی است که مردم کشورمان که در ۹دی انزجار خودشان از جریان فتنه را نشان داد، انتظاراتی داشته باشند. زمانی می‌گوییم فتنه که شاهد بودیم در فیسبوک، توئیتر، صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و سایت‌های متعدد در فضای مجازی و محیط اینترنت و تمام رسانه‌های ضد انقلاب و کشورهای مخالف ما چه نوشتند و گفتند. نمی‌توانید موردی را پیدا کنید که از جریان حمایت نکرده و از سوی دیگر از انقلاب و طرفدار انقلاب بدگویی نکرده باشند. مسلم این است که اگر جریان ناب انقلاب در یک طرف باشد، آن‌ها نمی‌آیند از آن تعریف و تمجید کنند اما اگر تعریف و تمجید می‌کنند، اشتراک و منافعی در این تمجید‌ها می‌بینند. نمی‌دانم خاطرتان هست یا نه، پژاک میراث‌خوار، جریان ضدانقلاب در کردستان، کومله و دمکرات و... را تحت پوشش داشت که خون عزیزان ما از چنگ آن‌ها می‌ریزد و پژاک اعلام کرد حاضریم نیروهای ایرانی که در کردستان اسیر کردیم را با دستگیرشدگان سال۸۸ معاوضه و مبادله کنیم. این حاتم بخشی از کجا می‌آید؟ اگر کسانی حاضر نیستند از اصل فتنه اعلام انزجار کنند، فتنه‌ای که آقای اوباما از آن حمایت می‌کند و می‌گوید صدای شما را شنیدیم، اگر این اتفاقات می‌افتد و مسجد لولاگر و پایگاه بسیج آتش زده می‌شود و اتوبوس آتش ‌زدند و بانک آتش زدند حداقل چیزی که اگر می‌خواهند بین مردم پذیرفته شوند، این است که مرز خود را با جریان براندازی که وجود داشت، مشخص کنند. من معتقد هستم اصولگرایان در جایگاهی نیستند که برای جریانات دیگر شرط تعیین کنند ولی می‌توانند ملاک و معیار بدهند و بگویند اگر کسی می‌خواهد کاندیدا شود، حداقل شرطی که باید داشته باشد این است که خط او با برنداز و فتنه در نظام اسلامی جدا باشد».
 
روزنامه رسالت هم امروز گزارش سیاسی امروز خود با نام «اصلاح طلبان بوی کباب شنیدند» می‌نویسد: «حکایت این روزهای برخی اصلاح طلبان حکایت کسی است که از حول حلیم افتاده در دیگ! طی چند روز گذشته در واکنش به نرمشی که برخی سران اصولگرا در خصوص امکان حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده نشان داده‌اند برخی دوم خردادی‌های تندرو آنقدر ذوق زده شده‌اند که باورشان شده است که بوی کباب بلند است غافل از اینکه این سوی دیوار... اسحاق جهانگیری اخیرا در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد در پاسخ به اظهارات اخیر سید مرتضی نبوی گفته است: «خوب است اصولگرایان به این نکته هم توجه کنند که در طول هشت سال گذشته که این دو گروه اصولگرا با هم و به صورت توامان اداره کشور را در دست داشتند وضعیت فعلی را به وجود آوردند و حالا که می‌خواهند با یکدیگر رقابت کنند و در نتیجه آن اداره کشور را به دست یکی از این دو گروه بسپارند فکر می‌کنم وضعیت جامعه و سرنوشت کشور را از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد. به همین دلیل من معتقدم حتما خواسته نظام این است همه گروه‌هایی که درون نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند حضور پیدا کنند که از جمله ریشه‌دار‌ترین گروه‌ها در این مجموعه اصلاح‌طلبان هستند و حتما با حضور این جریان سیاسی است که انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند تبدیل به یک انتخابات خوب و باشکوه شود».
منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.