قضا در هفته‌اي كه گذشت/

از صدور كيفرخواست مهدي هاشمي تا برابري ديه مرد و زن

حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران با اخباري از صدور كيفرخواست مهدي هاشمي گرفته تا بررسي برابري ديه مرد و زن و همچنين شكايت بازرسي از حميد رسائي، تقاضاي تجديدنظر مشايي براي بازنگري به احكام صادر شده براي مداحان همراه بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، اين هفته حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران با خبرهاي متنوعي سروكار داشت و اين حوزه با اخباري از صدور كيفرخواست مهدي هاشمي گرفته تا بررسي برابري ديه مرد و زن و همچنين شكايت بازرسي از حميد رسائي، تقاضاي تجديدنظر مشايي براي بازنگري به احكام صادر شده براي مداحان همراه بود.

اخلال در بازار ارز منحصر به 22 نفر نيست

اين هفته بارديگر سخنگوي دستگاه قضا ناگزير شد درباره اخلا‌گران بازار سكه و ارز سخن بگويد. حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي گفت: نسبت دادن همه نوسانات ارزي كه در ماه‌هاي اخير بوجود آمده به 22 نفر بوده صحت ندارد و اخلال در سيستم ارزي با وجود دلال‌ها صورت گرفته است.

وي در حاشيه همايش نقش مبارزه با جرائم اقتصادي در جهاد اقتصادي در جمع خبرنگاران به پيشنهاد طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و اظهار داشت: قبل از ساختار و قانون بايد اراده جدي در مسئولان جهت مبارزه با فساد اقتصادي ايجاد شود چرا كه قانون و سازمان درست مي‌شود.

همچنين دادستان کل کشور در اين همایش اظهار داشت: مسئولين بايد بدون هيچ اغماضي اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام كنند.

ضرورت بازنگري در قانون پرداخت ديه كامل زنان

چگونگي پرداخت ديه زن و مرد نيز خبرساز شد و اينكه مي‌توان كسري اين ديه را از طريق صندوق خسارت‌هاي بيمه مركزي تامين كرد تبعاتي را به همراه داشت. يک قاضي دادگستري گفت: بنابر حکم شرع ديه زن همان نصف ديه مرد بوده و شرکت بيمه در صورت وجود قرارداد با بيمه گر، ديه را کامل پرداخت مي‌کند.

"عبدالله خدابخشي" در رابطه با تساوي ديه زن و مرد اظهار داشت: بنابر حکم شرع ديه زن همان نصف ديه مرد بوده و شرکت بيمه در صورت وجود قرارداد با بيمه گر، ديه را کامل پرداخت مي‌کند.

مخالفت مديركل تدوين لوايح و مقررات قوه قضاييه با "برابري ديه زن با مرد "

پس از آن "جواد طهماسبي" مديركل تدوين لوايح و مقررات قوه قضاييه در مورد مطالب منتشر شده مبني بر "برابري ديه زن و مرد"، اظهار داشت: يكي از نوآوري‌ها در لايحه قانون مجازات اسلامي ضمن تاكيد بر مسئوليت مرتكب جرم يا تقصير بر اساس ميزان مقرر در شرع مقدس كه ديه كامل براي مردان و نصف ديه كامل براي زنان است، صندوق تأمين خسارت‌هاي بدني كه صندوقي مستقل بوده و به موجب قانون «بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه در برابر شخص ثالت» اداره مي‌گردد را موظف به پرداخت ما به التفاوت ديه زن و مرد نموده است.

کیفرخواست مهدی هاشمی صادر شد

دادستان تهران اعلام کرد کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی صادر شده و این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. عباس جعفری دولت آبادی این مطلب را عصر روز چهارشنبه اعلام کرد و افزود این کیفرخواست مشتمل بر 125 صفحه با 12 عنوان اتهامی است.

همچنين وکيل خانواده هاشمي مدعي شد: در حال حاضر فائزه هاشمي از انفرادي به بند عمومي منتقل شده و تا يک ماه و نيم ديگر محکوميت وي به اتمام مي‌رسد.

شكايت سازمان بازرسي از حجت‌الاسلام رسايي

در اين هفته همچنين سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرد كه از حجت‌الاسلام حميد رسايي به علت نشر اكاذيب و تضعيف اعتماد عمومي شكايت مي‌كند.

تقاضاي تجديدنظر "مشايي" براي احكام صادره مداحان

اسفنديار رحيم ممشايي در اين هفته براي احكام صادره مداحان تقاضاي تجديدنظر كرد. علي اصغر حسيني، وكيل اسفنديار رحيم مشايي گفت: در حال حاضر دادگاه تجديدنظر در حال بررسي احكام صادر شده نسبت به مداحان است و به محض اتمام رسيدگي رأي قطعي را اعلام خواهند كرد.

10 سال حبس و 5 سال تبعيد براي متهم رديف چهارم "زورگيري"

چندي پيش چهار فرد شرور طي یک زورگیری خشونت آميز با استفاده از  سلاح سرد، فردي را مورد تعرض قرار دادند كه پخش فیلم زورگیری در رسانه‌ها و همچنین رسانه ملی، جریحه‌دار شدن امنیت روانی جامعه را در پي داشت. وكيل متهم رديف چهارم زورگيري گفت: موكلم با اتهام مشاركت در سرقت مسلحانه به 10 سال حبس، 5 سال تبعيد و جبران خسارات شاكي محكوم شده است.

لايحه "حقوق شهروندي" به مجلس نرسيده است

همچنين "ابوالفضل ابوترابي" عضو کميسيون قضايي مجلس با اشاره به برنامه چهارم توسعه که دولت را موظف کرد تا لایحه حقوق شهروندی را تدوین کند اظهار داشت: اين لايحه هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته چراکه از جزئیات تدوین این لایحه خبری نیست.


سازمان ملل خواستار رسیدگی به مساله تابعیت و شهروندی مسلمانان میانمار شد

در اين هفته مشاور ارشد دبیرکل سازمان ملل در امور میانمار با ابراز نگرانی از خشونت‌‌ها در میانمار و وضعیت ایالت راخین آن کشور تاکید کرد که سازمان ملل تلاش می‌کند حکومت میانمار را به حل ریشه‌ای بحران قانع سازد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، ویجایی نامبیار مشاور ارشد بان کی مون در امور میانمار با تاکید بر اینکه راه طولانی برای پایان دادن به بحران میانمار و رسیدن به دموکراسی در آن کشور در پیش است، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم سازمان ملل کمک به پناهندگانی است که از خشونت‌های فرقه‌ای در آن کشور گریخته و آواره شده‌اند.

صدور قرار كفالت براي فضلي‌نژاد در پي شكايت "مشايي"

در پي انتشار مطلبي از سوي فضلي‌نژاد در روزنامه كيهان مشايي از وي شكايت كرد. نماينده حقوقي رياست جمهوري گفت: بازپرس پرونده در اين جلسه، اظهارات "فضلي‌نژاد" را اخذ كرد و در جلسه بعدي منتظر اظهارات "رستمي" منتشر‌كننده اخبار عليه مشايي را اخذ خواهد كرد.

روح‌الله بشارت درباره رسيدگي به پرونده شكايت اسفنديار رحيم مشايي عليه پيام فضلي‌نژاد اظهار داشت: دادسراي فرهنگ و رسانه براي پيام فضلي‌نژاد قرار كفالت صادر كرد.


اعطای مجوز استخدام به بقایی با قانون اساسی مغایرت ندارد

پس از اينكه هيات دولت استخدام 1500 را از سوي بقائي مقرر كرد، مشخص شد كه اين مصوبه غيرقانوني است. یک وکیل دادگستری گفت: اعطاي مجوز استخدام به بقايي با برخی از بندهاي قانون پنجم برنامه توسعه و ماده 448 قانون مدیریت خدمات کشور مغايرت دارد اما این مصوبه با قانون اساسی در تضاد نيست.

"محمد جعفر نعناکار" با اشاره به مصوبه اخیر دولت و اعطای مجوز بی قید و شرط به "بقایی" اظهار داشت: وظیفه مهم ما در این برهه از زمان حسن ظن به اقدامات قوای سه‌گانه، آگاهی بخشی و دوری از هرج و مرج حقوقی است.

عدم اختيار دولت در جذب نيرو خارج از چارچوب قانون استخدامي كشور

همچنين محمد رسولي يك حقوقدان نيز معتقد است كه بر اساس قانون استخدام كشوري، دولت مي‌تواند دستور و يا درخواست جذب نيرو را اعلام كند ولي اختيار جذب نيروي خارج از چارچوب قانوني را ندارد.

اين حقوقدان افزود: بر اساس قانون استخدام كشوري، دولت مي‌تواند دستور و يا درخواست جذب نيرو را اعلام كند ولي اختيار جذب نيروي خارج از چارچوب قانوني را ندارد.

شکایت از ممنوعیت پخش شبکه‌های ایرانی

همچنين در اين هفته شرکت ماهواره‌ای بین‌المللی "شبکه ارتباطات ماهواره‌ای" با انتقاد از تصمیم غیرقانونی شرکت هیسپاست برای حذف برنامه‌های شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی ایران از روی ماهواره اعلام کرد: علیه این شرکت ماهواره‌ای اسپانیایی شکایت می‌کند.

شبکه ارتباطات ماهواره‌ای(اس‌تی‌ان)روز گذشته (۱۸ دی، ۷ ژانویه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ممنوعیت پخش برنامه‌های این دو شبکه غیرفارسی‌زبان ایران باید هر چه زودتر متوقف شود.


"جوانفكر" با موافقت دادستاني به مرخصي يك هفته‌اي رفت

اين هفته همچنين علي اكبر جوانفكر بار ديگر به مرخصي رفت. "قهرمان شجاعی" وکیل جوانفکر درباره آخرین وضعیت علی اکبر جوانفکر اظهار داشت: علی اکبر جوانفکر پس از بازگشت به اوين به دليل بروز عارضه كليوي شب گذشته به مرخصي يك هفته‌اي رفت.

حکم شهردار شهر ری با رای دیوان عدالت اداری متوقف شد

حجت‌الاسلام محمد منتظري رئيس ديوان عدالت اداري همچنين درباره  حکم معرفي شهردار شهر ری گفت: قاضی شعبه 28 دیوان عدالت اداری با شکایت سه تن از اعضای شورای شهر تهران، اجرای حکم شهردار شهرری را متوقف کرد.


ماده 25 لايحه جامع وكالت در راستاي استقلال كانون وكلا اصلاح شد

همچنين در اين هفته ماده 25 لايحه جامع وكالت در راستاي استقلال مورد انتظار وكلا اصلاح شد. رئيس اتحاديه كانون وكلا گفت: ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی که به استقلال کانون‌های وکلا و نيز وکلا خدشه وارد می‌کرد، در راستاي حفظ استقلال آنان اصلاح شده است.

علي مندني پور در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تغييرات لايحه قانون جامع وكالت اظهار داشت: ماده 25 لایحه جامع وکالت رسمی که به استقلال کانون‌های وکلا و وکالت خدشه وارد می‌کرد، در راستاي حفظ استقلال آنان اصلاح شده است.


حبس بدهكاران مهريه آسيب‌هاي اجتماعي بسياري دارد

بر اساس اين گزارش در اين هفته تعدادي از كارشناسان درباره مسائل متنوع قضايي نظرات خود را با باشگاه خبرنگاران در ميان گذاشتند. "رضي‌ خاني"،‌ يك حقوقدان گفت: فلسفه زندان رفتن اين است كه مجرم براي مدتي از محيط و عوامل جرم فاصله بگيرد و روح وي پرورش و بازسازي شود اما در كشور ما عكس اين واقعيت وجود دارد بدين معني كه اين امكان براي فرد خاطي مهياست تا در زندان با انواع جرائم و افراد سابقه‌دار همنشين شود. شنيده‌ها‌يي كه از زندان و زنداني به گوش رسيده است با واقعيت و مستندات ديده شده همخواني ندارد و به مراتب تبعات منفي بيشتري را شامل مي‌شود.

فشردگي و ازدياد جمعيت در شهرهاي جديد شیوع جرايم را به دنبال دارد


"هادي قاسميان امیری"يك وكيل دادگستري درباره آسیب شناسی شهرهاي جديد اظهار داشت: شهرهاي جديد كه در حاشيه كلانشهرها و براي استقرار اقشار متوسط و کم درآمد احداث می‌شوند، به دليل دوري از مراكز شهرها و همچنين عدم دسترسي  مناسب به آنها و کمبود امکانات با مشكلات زيادي مواجه خواهند شد.

وي گفت: استقرار يكباره جمعيت و عدم تامین امکانات زیربنایی و رفاهی نظیر بیمارستان، مدارس، فروشگاه‌ها ضریب امکان نظارت بر امنیت شهروندان و کنترل بزهکاران را کاهش می‌دهد.

مجازات نقدي و مصادره اموال بدست آورده متكديان و كلاشان

"بهمن كشاورز" يك وكيل دادگستري درباره نحوه برخورد قانون با افراد متكدي و ولگرد اظهار داشت: به موجب "ماده 712 قانون مجازات اسلامي" هر كس تكدي يا كلاشي را پيشه خود قرار دهد و از اين راه امرار معاش نمايد يا ولگردي كند به حبس از يك تا سه ماه محكوم مي‌شود.

وي گفت: به علت تحولات قانوني، حبس‌هاي كمتر از 91 روز در قوانين مختلف به جزاي نقدي تبديل مي‌شود لذا مجازات اعمال متكديان و كلاشان جزاي نقدي خواهد بود.

كاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان‌ها با "مراقبت پس از خروج"

غلامحسين اسماعيلي رئيس سازمان زندان‌ها،از رشد مركز " مراقبت پس از خروج" در سازمان زندان‌ها خبر داد و گفت: اين مركز براي حمايت از زندانيان آزاد شده تشكيل شده است.

وي هدف از تشكيل مركز مراقبت پس از خروج را كاهش نرخ بازگشت مجدد به زندان‌ها دانست.



ثبت "ازدواج كودكان" بدون مجوز دادگاه پيگرد قانوني دارد

"حجت‌الاسلام سيد يونس موسوي" يك عضو كميسيون حقوقي مجلس پيشين با اشاره به ثبت بسياري از ازدواج‌هاي كودكان زير 18 سال اظهار داشت: طبق ماده 646 ازدواج قبل از بلوغ بدون اذن ولي ممنوع است چنانچه مردي با دختري كه به حد بلوغ نرسيده بر خلاف مقررات ماده 1041 قانون مدني و تبصره ذيل آن ازدواج كند به حبس تعزيري ازشش ماه تا دو سال محكوم مي‌شود.

وي گفت: اگر دفاتر ثبت ازدواج بدون مجوز ازدواجی را ثبت کنند مرتکب تخلف شده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

قوه قضائيه هیچ ناامنی را در کشور تحمل نمي‌كند /قاضي، مهندس اجراي قانون است

همچنين حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه آن باید در جهت پیشرفت و عدالت گام بردارند، گفت: قوه قضاییه هیچ گونه ناامنی را در هیچ جای کشور را تحمل نمي‌كند.


چه كساني اتباع ايراني محسوب مي‌شوند؟

"نعمت احمدي" يک حقوقدان درباره شرايط اتباع ايراني اظهار داشت: كليه ساكنين كشور به استثناي اشخاصي كه تبعيت خارجي آنها مسلم باشد(تبعيت خارجي كساني مسلم است كه مدارك تابعيت آنها مورد اعتراض دولت ايران نباشد) ايراني محسوب مي‌شوند.

وي گفت: كليه ساكنين كشور به استثناي اشخاصي كه تبعيت خارجي آنها مسلم باشد تبعه ايراني محسوب مي‌شوند و تبعيت خارجي كساني مسلم است كه مدارك تابعيت آنها مورد اعتراض دولت ايران نباشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قضا ، مشایی ، بقایی ، دیه ، مرد ، زن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار