پزشک خانواده در دست انداز؛

داروهای سطح یک، رایگان

در طرح پزشک خانواده قرار بود داروهای سطح یک که شامل بعضی از آنتی بیوتیک ها و مسکن هاست رایگان توزیع شوند اما این کار در سطح شهری به انجام نرسیده است.

دكتر عليرضا دلاوري، سرپرست معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی در توضيح نحوه اجراي طرح پزشك خانواده به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اجرای این طرح در دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس دستور العمل ابلاغی بوده است، سرشماری جمعیت دو شهرستان اسلامشهر و شهر ری انجام شده است و فاز اول این سرشماری به پایان رسیده است، اکنون فاز لکه گیری هستیم.

وی در توضیح گسترش سامانه سلامت ایرانیان گفت: سامانه سلامت ایرانیان با اختصاص 430 مگا بیت از طریق سرورهای دانشگاه تهران توسعه داده شده است و این سامانه مختص به دانشگاه تهران نبوده و در حال حاضر در حال ارائه خدمات به کل کشور است.

وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده در طرح 02، هر پزشک خانواده باید 2500 نفر را تحت پوشش خود قرار دهد اما برخی از دانشگاه ها این ظرفیت را تا 3000 نفر افزایش داده اند که این کار به دلیل کمبود پزشک خانواده بوده است.


دلاوری در توضیح نحوه اجرای این طرح در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مجموعه دانشگاه تهران حدود 2800000 نفر را تحت پوشش قرار داده است که این میزان شامل شهرستان های اسلامشهر، شهر ری و جنوب تهران و مناطق 10، 11، 16، 17 و 19 می باشد.

دلاوری در توضیح 250 قلم داروی سطح یک که قرار بود به طور رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد گفت: دارو های سطح یک شامل برخی از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها و همچنین بیماری هایی که در سطح یک، پزشک عمومی با آن ها برخورد دارد می شود و این اقلام مربوط به پزشک خانواده روستایی است و پزشک خانواده شهری را شامل نمی شود.

وی در ادامه افزود: اطلاع رسانی به داروخانه ها و همچنین در سطح شهر از وظایف دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است، که این کار انجام شده است اما در حال حاضر با هیچ داروخانه ای قراردادی مبنی بر دریافت رایگان داروهای سطح یک توسط بیماران بسته نشده است.

دلاوری در ادامه افزود: در سطح روستا داروی سطح یک به صورت رایگان ارائه می شود و این به دلیل این است که در سطح روستا شبکه بهداشت در دست ماست و فقط خدمات بهداشتی برای این شبکه باز تعریف شده است اما در سطح شهر به دلیل نبود یک ساختار منسجم این کار به مرحله اجرا نرسیده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار