نگاهي به 22 سال قتل عام در عراق

پایگاه خبری گلوبال ریسرچ طی مقاله ای به قلم "فيلیسیتی آربوتنات" به تحلیل جنگهای عراق و آمریکا طی دو دهه گذشته پرداخته وبا وحشتناک خواندن آمار کشته شدگان این جنگ ها، از آن به یک نسل کشی بزرگ یاد می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، وي در اين گزارش مي نويسد: "جنگهای عراق اولین نسل کشی بزرگ قرن بیست و یکم بود. مردم بيگناه عراق، سکوت جهانیان وجدان هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. "

بیست و دو سال پیش صدای زنگ تلفن منزل به صدا درآمد و دوستی به من گفت: " آنها در حال بمباران بغداد هستند"، نه تنها بغداد، بلکه سراسرعراق مورد تخریب قرار گرفته بود، از بصره، جنوبی ترین نقطه تا شمالی ترین نقطه ی شهرموصل. حجم تخریب ها در نواحی غربی عراق آنقدر وسیع بود که در حدود هفده مایل از خاک این کشور به طورغیر قانونی تحت تملک اردنی ها قرار گرفت. بخشهایی از عراق در مرزهای جنوبی با کویت نیزبه طور غیر قانونی به تملک این کشور درآمد.

در جنگ اول عراق و آمریکا در دهه90 ،  وزیر امور خارجه آمریکا(جان بیکر) تعهد کرده بود که طی جنگی 43 روزه، عراق را کاملا فلج و به  دوران ماقبل صنعتی بر خواهد گرداند، عليرغم ادعاهای مطرح شده این اشغال غیر قانونی به یک جنگ سیزده ساله فرسایشی، وحشیانه و یکطرفه تبدیل شد. 

"اریک رولیو" دیپلمات فرانسوی با اشاره به حمله 17 ژانویه( 1991) نیروهای آمریکا و ناتو می گوید، عزم عمومی کشورهای ناتو در تخریب و بمباران زیرساختهای صنعتی عراق برای بسیاری از مردم این کشور قابل باورو درک نبود و بسیاری از مردم این کشور را درحیرت کامل فرو برده بود. در حملات هوایی، زیر ساختهای برقی عراق92 ) درصد(، پالایشگاهها( 80 درصد)، مجتمع های پتروشیمی، مراکز ارتباطات (از جمله 135شبکه  تلفن ) ، بیش از صد پل ، جاده، بزرگراه، ریل و صدها لوکوموتیو باری ، ایستگاههای رادیو و تلویزیون، کارخانه های سیمان و کارخانه تولید آلومینیوم، منسوجات، کابلهای برق، و تجهیزات پزشکی تخریب شدند.

در همین راستا، "رمزی کلارک" دادستان کل اسبق آمریکا می گوید، هواپیماهای آمریکا بیش از 109000 پرواز انجام داده بودند و بیش از 88000 تن بمب بر سرعراقی ها ریخته بودند. در بمباران عراق تقریبا هفت برابر معادل بمباران هیروشيما بمب ریخته شد، همچنین، دکتر اریک هوسکینز، عضو تیم مطالعه جنگ های عراق وابسته به دانشگاه هاروارد، بمباران 1991 را چنین توصیف می کند، " دراین بمباران وحشتناک تمامی امکانات حیاتی برای زنده ماندن مردم از بین رفت. از جمله– تمامی سیستم های برق ، آب و فاضلاب، بخش های کشاورزی، صنعت و بهداشت، بیمارستانها و فروشگاهها تخریب شدند. بعد از کلی تحقیق و تفحص، تیم آقای هوسکینز اعتراف کردند که کودکان عراقی ، بیچاره ترین افراد بر روی زمین هستند. علاوه براین تیم تحقیقاتی، گروه ناظری ازسازمان ملل، وضیت زندگی در عراق را بسیار اسفناک توصیف کرد.

دکتر گیدون پولیا، نویسنده کتاب " آمار مرگ و میرهای قابل پیشگیری از سال 1950"  وضیعت اسفناک عراق را یک نسل کشی بزرگ  توصیف می کند. وی در مقدمه  کتابش به نکاتی اشاره می کند که در صورت رعایت آنها از کشته شدن 1.3 میلیارد انسان بی گناه از زمان جنگ جهانی اول- 1950- جلوگیری می شد.

طبق آمارهای رسمی: نسل کشی عراق بین سالهای (1990-2011) در حدود 1.7 میلیون نفرکشته جنگی بر جای گذاشت، 2.9 ملیون کشته عادی ، مجموع مرگ ومیرها در طی دو دهه گذشته بالغ بر 4.5 میلیون نفر بوده است.، تلفات کودکان زیر 5 سال این جنگها نیز 2 میلیون نفر تخمین زده شد ، این جنگها در حدود 5-6 میلیون بی خانمان و آواره بر جای گذاشت. 

کنوانسیون سازمان ملل ، طی بیانیه ای از نسل کشی عراق به این صورت یاد می کند. " تمامی این اعمال مخربانه در راستای تخریب رسوم، مذهب و هویت یک ملت مستقل صورت گرفت.

 دکتر پولیا، با تنظیم  شکایت رسمی ، تحت عنوان نسل کشی در عراق به دیوان بین المللی ارایه و درخواست پیگیری جنایات جنگی صورت گرفته شد. وی اختصاص جایزه صلح نوبل را به اوباما مضحک خواند و تصریح کرد، " نسل کشی عراق- کمتر از هولوکاست یهودیان نبوده است. 

 

برچسب ها: عراق ، جنگ ، قتل عام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار