احمدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فعل حرام موكل به وکیل منتسب نمي‌شود

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: فعل قاتل حرام است ولی طبق اصل 35 قانون اساسی و قوانین عادی و هم چنین رای وحدت رویه فعل حرام موكل به وکیل منتسب نمي‌شود.

"نعمت احمدی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در تشريح وظایف "وکیل" اظهار داشت: براساس اصل 35 قانون اساسی طرفین دعوا حق دارند وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی گرفتن وکیل نداشته باشند دولت موظف است وکیل تسخيري براي آنها انتخاب كند.

این حقوقدان با اشاره به رای وحدت رویه ادامه داد: در جرایم مهم اگر وکیل نباشید دادگاه رسمیت ندارد و آن رای نفی می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از پرونده‌ها مانند اعدام و حبس 10 سال به بالا در صورت نبود وکیل رای آن دادگاه نفی می‌شود و دوباره پرونده باید مراحل قانونی خود را طی کند.

احمدی با اشاره به "وکیل تسخیری" تصریح کرد: وکیل تسخیری را دادگاه تعیین می‌کند و برای آن ردیف اعتباری دارد و در بودجه سالانه وکلایی که الزاما باید در جلسات دادگاه به عنوان وکیل تسخیری شرکت کنند، حق الوکاله برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و بودجه این حق الوکاله از هزینه‌های عمومی تامين مي‌شود.

این حقوقدان اضافه کرد: بسیاری از وکلای جوان که اعتقاد شرعی دارند و تازه وارد عرصه وکالت شده‌اند با این نگاه درباره وکلای تسخیری ممکن است در برداشت شرعی‌شان از وکالت دچار تضاد شوند.

وی با بیان این که براساس قانون در مواردی که وکیل حضور داشته باشد قانون موظف به پرداخت حق الوکاله است، اظهار داشت: وکیل از حق دفاع می‌کند قاتل هم حق و حقوقی دارد که وکیل از آن دفاع می‌کند.

اين وكيل پايه يك دادگستري خاطر نشان کرد: فعل قاتل حرام است ولی طبق اصل 35 قانون اساسی و قوانین عادی و هم چنین رای وحدت رویه فعل حرام موكل به وکیل منتسب نمي‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: احمدی ، وکیل ، قاتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار