تشنگي باغ هاي پسته ايراني

دبيرکل انجمن پسته ايران کم آبي را مهمترين عامل کاهش توليد پسته در کشور عنوان کرد.

حميد فيضي در گفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب که افزايش توليد در يک سال نسبت به سال گذشته نبايد به عنوان نشانه اي از رشد توليد قلمداد شود، گفت: در اين رابطه بايد روند توليد پسته کشور و متوسط آن طي دوره اي چندين ساله مورد توجه قرار بگيرد.
وي افزود: افت شديد سطح سفره هاي آب هاي زيرزميني سبب کاهش ميزان توليد پسته و کاهش کيفيت آن شده است.
فيضي با اشاره به اين موضوع که رکورد توليد پسته ايراني درسال 1387 و طبق آمارهاي رسمي اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزي 280 هزار تن بوده است، گفت: به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايطي رسيدن دوباره به رکورد فوق امکان پذير نيست.
وي افزود: طي 10 سال گذشته متوسط عملکرد در واحد سطح پسته روند نزولي را طي کرده است.
فيضي با بيان اين مطلب که وزارت جهاد کشاورزي سطح زير کشت باغات بارور پسته کشور را بيش از 350 هزار هکتار اعلام مي کند، ادامه داد: با توجه به اين که پيش بيني مي شود ميزان توليد پسته درسال محصولي جاري به 200 هزار تن برسد، بنابراين ميزان عملکرد ما 570 کيلو در هر هکتار است.
وي با اشاره به اين که استان کرمان اصلي ترين قطب توليد پسته در کشور است، افزود: در اين استان بخش زيادي از مناطق توليد پسته با کاهش شديد سطح آب مواجه هستند.
فيضي تأکيد کرد: درسال سطح قابل توجهي از باغ ها به دليل خشکيدن چاه ها از بين مي روند و چشم اندازي براي بهبود اين وضعيت وجود ندارد.
وي با بيان اين مطلب که در سالهاي گذشته سهم استان کرمان در توليد پسته بيش از 75 درصد بوده است، گفت: امسال سهم اين استان کمي بيش از 50 درصدي است و اين شدت کاهش توليد پسته در استان کرمان به دليل وضعيت آب است.
فيضي افزود: خوشبختانه در ديگر استان ها تمايل به کشت پسته افزايش پيدا کرده است و کشاورزان علاقمند به توسعه باغ هاي پسته شده اند و همين امر بخشي از کاهش توليد پسته در استان کرمان را جبران کرده است.
وي ادامه داد: از 200 هزار تن پسته ي توليدي کشور در سال جاري، 113 هزار تن در استان کرمان و 87 هزار تن درساير استان ها توليد مي شود.
فيضي با اشاره به اينکه سهم دو استان خراسان رضوي و خراسان جنوبي در توليد پسته امسال حدود 46 هزار تن است، گفت: پيش بيني ما اين است که در آينده سهم قابل توجهي از توليد پسته کشور متعلق به اين دو استان باشد.
وي افزود: کندي باردهي باغ هاي پسته و کاهش توليد پسته در استان کرمان منجر به اين شده است که ايران از سه سال پيش تاکنون رتبه نخست توليد پسته جهان را به آمريکا واگذار کند.
دبيرکل انجمن پسته ايران با بيان اين مطلب که درسال جاري توليد پسته در کشور‌آمريکا به بيش از 250 هزار تن مي رسد، ادامه داد: رتبه سوم توليد پسته جهان متعلق به کشور ترکيه است.
فيضي هم چنين با اشاره به اينکه بزرگترين مشکل توليد پسته بحث آب است، گفت: طي چند هفته گذشته مديريت منابع آب در استان کرمان مديريت نامناسبي بوده و اين مديريت نامناسب منجر به حفرچاه در دشتي ممنوعه مثل دشت رفسنجان شده است.
وي با بيان اين مطلب که از اوايل دهه ي 50 شمسي حفر هرگونه چاه در دشت رفسنجان ممنوع اعلام شده است، افزود: اين دشت هم اکنون به تعداد چاه هاي مجاز، چاه غيرمجاز دارد.
فيضي ادامه داد: ضعف مديريت موجب نابودي سرمايه گذاري کساني شده است که قبل از اعلام منوعيت فوق و به صورت قانوني اقدام به حفر چاه و سرمايه گذاري توليد پسته کرده بودند.
وي افزود: نگرش مسئولان نسبت به بهره برداري از منابع آب بايد تغيير کند و مديريت اين منابع به خود بهره برداران سپرده شود.
فيضي در پايان با اشاره به اين که طي ساليان اخير تقاضاي جهاني براي توليد پسته افزايش يافته است، گفت: به دنبال اين افزايش تقاضا توليد جهاني و قيمت آن هم رشد داشته است.
به گفته ي وي در روزهاي اخير قيمت پسته نوساناتي داشته درحال حاضر قيمت هر کيلو پسته فندقي اونس 32-30 صادراتي ايران در حدود 30 هزار تومان است.
قيمت پسته در اروپا بيش از 9 هزار دلار در تن است./ک

برچسب ها: تشنگی ، باغات ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار