راهکارهایی برای افزایش چند برابری حجم آپارتمان‌های کوچک

اطلاعاتی کاربردی برای کسانی که به رغم کوچک بودن فضای آپارتمانشان، وسایل، به خصوص خرده‌ریزهای زیادی دارند که نه مي‌توانند آنها را در فضای محدودی که در اختیار دارند جانمایی کنند و نه مي‌توانند از این وسایل دل بکنند و خانه خود را به اصطلاح سبک‌تر کنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، یكى از مهم‌ترين اقداماتی که برای بهینه‌سازی فضای پذیرایی آپارتمان کوچک خود مي‌توانید انجام دهید ساخت و نصب دكورهايى است كه مي‌تواند بيشترين ميزان وسايل اضافى و غيرضرورى شما را در خود جاى دهد.

تهیه یک ویترین نردبانی برای قرار دادن كتاب‌هاى اضافى و ظروف عتيقه‌اي كه با تلاش بسيار جمع كرده‌ايد با ابعاد 40*90 و ارتفاع 212 سانتى‌متر (بدون شيشه) به عنوان كتابخانه، ميز تلويزيون و ضبط صوت یکی از ایده‌هاي مناسب برای این منظور است.

باید دقت کنید که در تهیه این ویترین فاصله طبقات بسته به نوع وسيله‌اي كه در آن جاى مي‌گيرد، فرق مي‌كند. از طبقه زيرين مي‌توانید به‌عنوان محل قرار گرفتن ويدئو يا تلفن استفاده کنید.

طبقه دوم ميز تلويزيون و طبقه سوم جاى گذاشتن ضبط صوت و وى سى دى است. طبقات بعدى نيز مختص قرار گرفتن كتاب مي‌شود، البته شما مي‌توانيد تعداد بيشترى از طبقات را به كتاب‌هايتان اختصاص دهيد.

تهیه یک ویترین چوبی جمع و جور با در شیشه‌ای به ارتفاع 180 سانتی‌متر و طول و عرضی معادل 43 سانتی‌متر برای چیدن ظروفی که احتمالا در آشپزخانه فضای کافی برای آنها ندارید یکی دیگر از مواردی است که مي‌توانید در پذیرایی منزلتان برای آن جایی باز کنید.



برای کسانی که علاقه‌مند هستند حتما آینه ای بزرگ و تمام قد در منزل داشته باشند و از طرف دیگر کتاب‌هایی هم دارند که مي‌خواهند برای آن کتابخانه‌ای مناسب سفارش دهند توصیه مي‌شود يك كمد دوتايى به هم چسبيده و بدون در با ارتفاع 212 و طول و عرض 97 و 33 سانتى‌متر سفارش دهند. به این ترتیب با كمك 4 عدد تخته يكى از قسمت‌ها را طبقه زده و از آن به عنوان كتابخانه استفاده كنيد يا اشياى لوكس را در آن جا دهيد.

قسمت كنارى را به عنوان كمد لباس‌هايتان انتخاب و در تمام آينه رويش نصب كنيد. از طرف دیگر برای خانواده‌هاي پر جمعیت یا کسانی زیاد رفت و آمد دارند توصیه مي‌شود با ساخت یک قفسه در حد سه ردیف، که هر کدام با عرض و طول 37 و 70 و ارتفاع 40 سانتی‌متر است محل مناسبی برای نگهداری ظروف آشپزخانه اضافه خود ایجاد کنند.

به این ترتیب این افراد مي‌توانند بدون اینکه با کمبود فضا روبه رو شوند، ظروف مورد نیاز یا مورد علاقه خود را در فضایی زیبا و مناسب جانمایی کنند.

با لباس‌هاي اضافه چه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ساکنان آپارتمان‌هاي کوچک ممکن است هر روز به خصوص با اتمام یک فصل و شروع فصل دیگر با آن رو به رو باشند پیدا کردن فضای مناسب برای لباس‌هایی است که ممکن است تا سال آینده نیازی به آنها نباشد؛

اغلب ساکنان آپارتمان‌هاي کوچک مجبورند به خاطر نداشتن فضای کافی این نوع لباس‌ها را دور بریزند؛ راهکاری که برای تدارک جای مناسب برای این لباس‌ها مي‌توان پیشنهاد کرد ساخت نوعى كمد افقی است كه حالت كاناپه داشته و مي‌تواند در خود تعداد بسيار زيادى لباس جاى دهد؛

علاوه بر اینکه مي‌تواند یک کاناپه راحت و شیک هم به حساب آید. از فضای زیر تخت هم مي‌توان با تدارک یک محفظه به اندازه طول و عرض خود تخت به عنوان مکانی برای نگهداری این لباس‌ها استفاده کرد.

فضایی برای کار در منزل

ايجاد فضاى مناسب براى كار اين امكان را مي‌دهد كه شما در زمان‌هايى كه در منزل به سر مي‌بريد يا به هر دليلى نمى‌توانيد در ساعات روز سر كارتان حاضر شويد، بتوانيد با آسودگى خاطر به امورتان رسيدگى كنيد.

براى اين منظور قسمتى از سالن پذيرايى را كه بلااستفاده است مثلا قسمتى را كه به واسطه قرار گرفتن ستون حالت فرورفتگى دارد انتخاب كنيد. با گذاشتن يك پاراوان بين قسمت موردنظر و آنجا كه مبلمان را قرار داده‌ايد،

يك ديوارك بسازيد. سپس ميز كارتان را پشت پاراوان قرار داده و با نصب چند قفسه كامپيوتر، فاكس، تلفن و هر آنچه را كه براى يك ميز كار لازم داريد روى آن قرار دهيد.

یک آشپزخانه کوچک اما بهینه

برای داشتن آشپزخانه‌ای که بتوانید از حداکثر فضای آن استفاده کنید پیشنهاد مي‌شود يك ميز دوطبقه متناسب با فضاى آشپزخانه سفارش دهيد كه دورتادور آن چسبيده به قسمت فوقانى، كشو نصب شده باشد.

اين ميز را وسط آشپزخانه بگذاريد. بشقاب، ليوان، كارد و چنگال‌هايتان را در كشوها جاى داده و طبقه تحتانى را هر آنچه كه دلتان مي‌خواهد از قابلمه گرفته تا گلدان، سبد ميوه و نان قرار دهيد. با پهن كردن يك روميزى زيبا و گذاشتن يك گلدان گل از قسمت بالايى نيز مي‌توانيد به‌عنوان ميز ناهارخورى استفاده كنيد.

همچنین در فضاهایی که مي‌توانید قفسه‌بندی‌هایی شبیه طاقچه در آشپزخانه ایجاد کنید خرده‌ریزهایی مانند ظروف ادویه و ديگر وسایلی را که در حین آشپزی لازم دارید دم دستتان باشد به نحوی زیبا و کاملا بهینه جانمایی کنید.

از طاقچه علاوه بر استفاده در فضای آشپزخانه، مي‌توان در ديگر فضاها هم استفاده کرد؛ مي‌توان از این سبک که در معماری قدیمی ایران هم رایج بوده است، در اتاق خواب برای قرار دادن لوازمی همچون وسایل آرایشی و عطر و ادکلن و... بهره‌مند شد،

حتی مي‌توان کتاب‌هاي اضافه‌ای را که در ديگر فضاها نتوانستید برای آنها جای مناسبی پیدا کنید در طاقچه‌ها قرار دهید.

به این صورت هم تمام وسایل مورد نیاز و مورد علاقه‌تان را حفظ کرده‌اید و هم محیط آپارتمان کوچک خود را از شلوغی و ریخت و پاش نجات داده‌اید.
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، آپارتمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار