تجمل گرايي، تجمل گرايي است ممدوح و مذموم ندارد

ما اگر تجمل گرايي را به معناي اسراف و تبذير طبق چشم و هم چشمي عمل کردن و ريخت و پاش هاي بي مورد در نظر بگيريم مذموم و مورد نکوهش دين و مردم است

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ قلمدون در جدیدترین نوشته خود آورده است:

 تجمل گرايي، تجمل گرايي است ممدوح و مذموم ندارد/ تجمل گرايي ضرب آهنگ نارضايتي از داشته ها

جمل گرايي ، تجمل گرايي است اگر منظور از "تجمل گرايي ممدوح" همان زندگي متوسط است پس بايد سعي شود اسمش عوض و با ارائه برخي از ادله هاي بي اساس و واهي قبح آن در جامعه کم رنگ نشود .
تجمل گرايي تجمل گراي است ممدوح و مذموم ندارد
حجت الاسلام سيد کاظم بدري استاد حوزه و دانشگاه در تعريف لغوي تجمل گرايي گفت : تجمل گرايي اصطلاحي است مرکب از دو واژه «تجمل» به معناي خود را زينت دادن و آراسته شدن و «گرايي» به معناي ميل و رغبت کردن؛ پس تجمل گرايي به معناي رغبت کردن و توجه به ظواهر زندگي است که کم و بيش در هر زندگي وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه تجمل اگر به معناي زيبا جلوه کردن و مرتب و منظم بودن و رفع نيازهاي زندگي و عدم فقر در نظر بگيريم ، تنها ممدوح و ستايش شده هم از نظر دين و هم از نظر عرف است بلکه مي تواند  اثرات مطلوبي چون  اتکا به نفس، اظهار بي نيازي در برابر مردم و حفظ عزت نفس بگذارد .
اين استاد حوزه علميه امام القائم ادامه داد : اما اگر تجمل گرايي را به معناي اسراف و تبذير طبق چشم و هم چشمي عمل کردن و ريخت و پاش هاي بي مورد در نظر بگيريم مذموم و مورد نکوهش دين و  مردم است و اثرات نامطلوب رواني فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي به دنبال خواهد داشت. که از آن جمله مي توان به تربيت فرزندان زياده خواه، فخر فروشي، غفلت از ياد خدا، از بين رفتن صميميت بين افراد و ... اشاره کرد.
وي با تأکيد براينکه متأسفانه در فرهنگ لغات عامه تجمل گرايي هميشه با اسراف و توجه بي حد و حصر به آراستگي ظاهري خود و  محيط اطراف  همراه بوده است اظهار داشت : اخيرا واژه اي با عنوان "تجمل گرايي ممدوح "در رسانه ها به چشم مي خورد که اصلا پسنديده نيست ما به هيچ عنوان تجمل گرايي ممدوح که از نظر دين و قرآن مدح شده باشد نداريم . تجمل گرايي ، تجمل گرايي است اگر منظور از "تجمل گرايي ممدوح" همان زندگي متوسط است پس بايد سعي شود اسمش عوض نشود .
 حجت الاسلام سيد کاظم بدري با بيان اينکه  اگر منظور تجمل گرايي با درصد پايين تر است؛ اصلا مطلب صحيح و درستي نيست افزود: بهتر است قبح تجمل گرايي با چنين ادله هاي بي اساس و واهي در سطح جامعه از بين نرود.
وي در ادامه تجمل گرايي را سر منشاء مشکلات بسياري از قبيل بيماري هاي روحي و رواني ، حسادتها ، چشم و هم چشم ها ، سکته ها و مرگ هاي ناگهاني دانست و گفت: عدم نشاط و شادابي در زندگي ،  مدگرايي جوانان و رواج فساد اخلاقي ، مشکل شدن ازدواج جوانان ، مجرد گرايي ، معلول عدم رضايتمندي افراد از زندگي و گرايش آنها به تجملات است  .
اين کارشناس علوم ديني  با تأکيد بر اينکه، توجه بيمارگونه به ظاهر زندگي و وارد شدن به وادي اسراف و تلاش در جهت داشتن  زندگي هاي پرزرق و برق ، قاتل  روح معنوي خانواده است که بنيان خانواده به خاطر آنها شکل گرفته اظهار داشت :  به نظر مي رسد دشمنان دين و حتي بشريت که از راههاي گوناگون به مقابله با اسلام پرداخته اند با سوق دادن فرهنگ جامعه مسلمانان به سمت تجمل گرايي به دنبال انحطاط کانون خانواده و سست کردن پايه هاي نظام اسلامي هستند.
وي ادامه داد ، حال که توطئه دشمن براي ما آشکار است بايد به مقابله و مبارزه با اين پديده شود دست زد و به مصداق آيه واعدوالهم ما استعطتم من قوه با تمام توان اين کار بايد انجام داد . فلذا از دستاندرکاران فرهنگي جامعه و کشور مخصوصا رسانه هاي سمعي و بصري و بالاخص صدا و سيما مي خواهيم تا به مبارزه با اين جريان ضد فرهنگي اقدام کنند .
 پي نوشت رمضون :
وقتي افراد يک خانواده، صرف جو باشند، مي دانند از نعمت هاي خدادادي چگونه بهره بگيرند ودر زندگي ، ميانه رو باشند.آنان حتي با بازيافت برخي از وسايل دورانداختني بي خطري که کاربرد نخستين آنها تمام شده است، به سوي صرفه جويي قدم بر مي دارند.در چنين خانواده اي ، بخش بالايي از بودجه خانواده به جاي اينکه دور ريخته شود، دوباره به چرخه زندگي وارد مي شود و راه را براي پيشرفت و زندگي و بهره بردن هموارتر مي کند
برچسب ها: تجملگرایی ، مصرف ، اسراف ، تبذیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار