با ابلاغ آیین نامه ای از سوی دولت؛

ضوابط تسهیلات گمرکی واردات کامیون توسط شرکت های ایرانی تعیین شد

دولت در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، با تخفیف 25 درصدی در سود بازرگانی واردات کامیون در صورت اسقاط کامیون های فرسوده با عمر بیش ار 25 سال، موافقت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور و اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی آیین نامه اجرایی بند (ه) ماده 136 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرد.

بر اساس این آیین نامه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف شده است تقاضای شرکت های ایرانی حمل و نقل جاده ای برای واردات کامیون مورد نیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضای مورد تایید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت،معدن و تجارت و گمرک ارسال کنند و در صورت رد تقاضا دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام کند.

بر این اساس، کامیون های وارداتی باید شرایطی چون داشتن عمری کمتر از سه سال، برخورداری از خدمات پس از فروش، داشتن استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی محیط زیست در زمینه آلایندگی محیط زیست، انطباق با استانداردهای اجباری کشور در زمینه ایمنی و کیفیت، انطباق با معیارهای مصرف سوخت ستاد حمل و نقل و سوخت و برخورداری از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده ای اعلام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را دارا باشند.

بر اساس این آیین نامه، شرکت های ایرانی حمل و نقل جاده ای در صورت اسقاط های فرسوده با عمر بیش ار 25 سال به ازای هر کامیون مشمول 25 درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده می شوند.

بر این اساس، واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و کامیون های وارداتی تا 5 سال از تاریخ ترخیص تنها به سایر شرکت های حمل و نقل جاده ای قابل واگذاری خواهند بود و این موضوع توسط نیروی انتظامی در اسناد مربوط درج خواهد شد.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

گفتنی است؛ بر اساس بند هـ ماده 163 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، به شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای اجازه داده می‌شود که با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، کامیون های مورد نیاز خود را که استانداردهای روز را دارا بوده و عمری کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 23/3/1386 به نام شرکت خود وارد کنند.

همچنين دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند و استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از بیست و پنج سال به ازای هر کامیون وارداتی است. آئین‌نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های راه و ترابری و امور اقتصادی و دارائی و معاونت تهیه و حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار