یک متخصص زنان :

خطر مسمومیت بارداری در زنان زیر 20 سال

بارداری در سنین کمتر از 20 سال و بالای 40 سال، احتمال بروز پره اکلامسپی را به دنبال دارد.

پروین همتی متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که مسمومیت بارداری یکی از علل مرگ و میر مادران در تمام دنیاست گفت: مسمومیت بارداری معمولاً در حاملگی های اول و به دلیل حساسیت بدن به جفت ایجاد می شود.

وی در مورد علائم شایع مسمومیت بارداری تصریح کرد: افزایش فشار خون، کاهش جریان خون رحم که می تواند سبب کاهش رشد جنین و یا پارگی جفت شود، نشت مایع از مویرگ ها که سبب ورم صورت، دست ها و پاها می شود، افزایش وزن بیش از حد معمول و علائمی شدید تر که شامل دوبینی، تاری دید، سردرد شدید، درد در قسمت بالای شکم و از دست دادن موقتی دید می شود.

لازم به ذکر است کاهش و یا قطع ادرار نیز از علائم این عارضه هستند .

همتی افزود: از عوامل تشدید کننده این بیماری می توان به تغذیه نامناسب، بالا بودن فشار خون پیش از بارداری، مصرف سیگار ،چاقی، سابقه خانوادگی، بارداری در سن کمتر از 20 سال و یا بیشتر از 40 سال اشاره کرد .

وی عنوان کرد: محدود کردن نمک در رژیم های غذایی ، استفاده از آسپرین با دز 80 به صورت روزانه، مصرف مکمل های ویتامینی و مواد معدنی در طی بارداری، استراحت به اندازه کافی می توانند از بروز مسمومیت بارداری جلوگیری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: زنان باردار باید به صورت ماهانه توسط پزشک کنترل شوند زیرا اگر مسمومیت بارداری به موقع تشخیص داده نشود روی همه ی اعضای بدن مادر از جمله قلب، کلیه و کبد تاثیر می گذارد و حتی شاید موجب مرگ جنین شود.

برچسب ها: بارداری ، مسمومیت ، جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار