بجنورد/

آب شفا در خراسان شمالی

چشمه آب گرم با خاصیت شفا بخشی در روستای ایوب و جود دارد

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، روستاي حاجي عبدالوهاب(معروف به ايوب) در فاصله 100 كيلومتري شمال شهرستان بجنورد (مرکز استان) قرار گرفته است.

در شمال اين روستا چشمه طبيعي آب گرمي قرار دارد که به چشمه ايوب پيغمبر مشهور است. بطور کلي چشمه هائي که آب گرم يا آب داغ را به سطح زمين مي آورند،چشمه هاي آب گرم يا آب داغ ناميده مي شوند و معمولا" چشمه اي را به عنوان چشمه آب گرم به حساب مي آورند که دماي آ ب آن ،حدود 5 تا 6 درجه سانتيگراد از ميانگين دماي محيط بيشتر باشد .

دماي آب اين چشمه نيز طبق بررسيهاي کارشناسي صورت گرفته توسط دفتر مطالعات پايه آب استان در حدود 36 درجه سانتيگراد و دبي آب آن 5/9 ليتر بر ثانيه است.

وجود اين چشمه آب گرم و مشهور شدن آن به لحاظ خواص شفا بخشي موجب گشته تا همه ساله پذيراي تعداد زیادی ازعلاقه مندان از نقاط مختلف کشور باشد که اغلب بصورت خانوادگي به اين مکان مسافرت نموده و از اين آب استفاده مي کنند.

همچنين اين چشمه نزد اهالي روستاي ايوب و روستاهاي اطراف از اهميت خاصي برخوردار بوده و هر روز پذيراي ايشان مي باشد.البته در سالهاي اخير بدليل ورود زياد مسافر به اين مکان و عدم فراهم بودن زير ساختهاي لازم نظير سرويس هاي بهداشتي و مکاني جهت جمع و دفع زباله ها،آب آن دچار آلودگي شده است که مي بايد مورد توجه بيشتر مسئولان قرار گيرد.اميد است ثبت اين اثر طبيعي ارزشمند در فهرست آثار ملي بتواند موجبات حمايت و حفاظت بيشتر از آن را فراهم نمايد.

چشمه آب گرم ايوب،تشکيل شده است از مجموعه اي از چشمه ها که از دل زمين جوشيده و به سطح مي آيد.دماي آب در حدود 36 درجه سانتيگراد مي باشد.اين چشمه شکل يک استخر(حوض) با مساحت 459 متر مربع مي باشد و عمق متوسط آن در حدود 5/1 متراست.

دبي طبيعي اين چشمه 5/9 ليتر بر ثانيه بوده و در حال حاضر اهالي منطقه و مردمي که از خواص معدني آن مطلع هستند جهت شنا و تفريح از آن استفاده مي کنند.

البته اهالي بومي منطقه متاسفانه جهت استحمام نيز از اين چشمه استفاده مي کنند که موجب آلودگي آب آن مي شود.در فاصله 5 متري اين چشمه،چشمه آب سرد قابل شرب قرار دارد که آب آن در گوشه ضلع شمالي استخر،وارد آن ميگردد که بخوبي سردي آب در اين قسمت احساس مي شود./س

برچسب ها: چشمه ، آب گرم ، ایوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.