خوزستان/

آيا صادرات غيرنفتي جايگزين صادرات نفت مي‌شود؟

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: در حال حاضر گفته مي‌شود صادرات غيرنفتي ما خيلي افزايش يافته و به‌زودي جايگزين صادرات نفت مي‌شود و منابع ارزي آن براي رفع نيازهاي كشور به‌كار گرفته مي‌شود اما نگاهي دقيق‌تر به تركيب صادرات غيرنفتي كه طي سال‌هاي اخير افزايش زيادي داشته نشان مي‌دهد كه اين درآمدها غيرقابل اتكا و موقتي هستند، زيرا بخش قابل توجهي از اين كالاها هنوز موادخام غيرنفتي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سيدمرتضي افقه عنوان‌كرد: درآمدهاي موقتي حاصل از صادرات كالاهاي غيرنفتي مشكلات متعددي دارد؛ به طور مثال مانند نفت محدود و پايان‌پذيرند و قيمت موادخام صادراتي طبق شواهد تاريخي موجود در مقايسه با كالاهاي ساخته شده صنعتي و خدماتي رو به كاهش است. در نتيجه خام‌فروشي امتيازي براي هيچ كشوري محسوب نمي‌شود.

وي ادامه‌داد: بخش ديگري كه كالاهاي صادراتي غيرنفتي ما را طي دهه گذشته تامين كرده، كالاهاي محصولات پتروشيمي است كه ضمن اين‌كه خود موادخام هستند، به شدت به درآمدهاي نفتي و خارج وابسته‌اند؛ بنابراين نمي‌توانند امتياز بر جسته‌اي براي كشورها محسوب شود.

افقه تصريح‌كرد: ساختار فعلي اداري، سياسي و اجرايي كشور اجازه رهايي از درآمدهاي نفتي را در كوتاه‌مدت نمي‌دهد و در بلندمدت اگر جديت بيشتري بر اين امر باشد پس از انجام اصلاحاتي در ساز و كارهاي موجود امكان‌پذير خواهد بود.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز بيان‌كرد: هر جامعه‌اي بايد به محصول كار و دانش خود متكي باشد، نه منابع غيرانساني؛ زيرا اين منابع براي هر جامعه‌اي يك امتياز محسوب مي‌شود. در اين‌صورت جامعه‌اي موفق است كه در درجه اول از فكر و دانش خود با ظرفيت كامل استفاده كرده و در مراحل بعدي از منابع خدادادي براي ارتقاي سطح معيشتي و رفاهي افراد جامعه در حال و آينده استفاده كنند.

وي افزود: آنچه در كشور ما و در بسياري از كشورهاي در حال توسعه رخ داده، در درجه اول استفاده از منابع غيرانساني براي رفع نيازهاي معيشتي است و با استخراج و فروش منابع غيرانساني به درآمد حاصل از آن متوسل شده‌اند كه اين امر يكي از بدترين شكل مديريت اقتصادي است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.