توسط اداره‌کل استاندارد صورت گرفت

بازرسی 570 موردی از واحدهای مصالح ساختمانی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری 570 مورد بازرسی از واحدهای مصالح ساختمانی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمد محمدی اهمیت رعایت استاندارد در ساخت و سازها را مهم دانست و اظهار کرد: پس از زلزله دلخراش شهرستان بم که باعث بروز تخلفات و خسارت وسیعی شد، موضوع رعایت استانداردهای ساخت و ساز در کشور مورد توجه مسئولان ارشد قرار گرفت.

مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آئین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی توسط هیئت وزیران در 23 اسفند 84 به تصویب نهایی رسید و به منظور رعایت استانداردها به دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور ابلاغ شد.

وی ضرورت رعایت استاندارد را مهم عنوان کرد و اشاره‌ای به بندهای مهم این آئین‌نامه داشت و گفت: در ماده چهار آئین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجرایی ادارات صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و دیگر مراجع صدور پروانه‌های تولید بر اساس مصوبه تنها به تولیدکنندگانی پروانه تولید اعطا کنند که تولید آنها بر مبنای استاندارد باشد.

محمدی ادامه داد: به منظور حساسیت موضوع نظام مهندسی کنترل لازم برای تضمین استفاده از فرآورده‌های  ساختمانی استاندارد و مصرف درست آنها طبق مقررات ملی به عمل آمده و برای حصول اطمینان از استاندارد بودن فرآورده‌های ساختمانی و اعتبار پروانه از اداره استاندارد اعلام استعلام نمایند.

بتن دست‌ساز در ساخت و سازها ممنوع شد/برخورد قاطع با متخلفان

این مسئول اذعان کرد: استفاده از بتن ‌دست‌ساز در اجرای پروژه‌ها از جمله فونداسیون، ستون، سقف و همچنین تیرچه و بلوک در پای کار ممنوع بوده و ناظران ساختمان مکلف به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها هستند و در صورت تخلف مالکان و مجریان نسبت به انعکاس آن به شهرداری‌ها، مراجع صادر کننده مجوز اقدام تا برخورد لازم با متخلفان اعمال شود.

محمدی استفاده از بتن دست‌ساز در ساخت و سازها را ممنوع اعلام کرد و گفت: مقاومت بتن در سازه‌ها از مهم‌ترین مسائل در این خصوص بوده که توجه به جزئیات کار باعث کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از عدم استفاده از استانداردها در ساخت و ساز است.

مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد تعداد بازرسی‌های صورت گرفته از واحدهای تولید مصالح ساختمانی در سال جاری را 570 مورد عنوان کرد و گفت: نمونه‌برداری از واحدهای تولید مصالح ساختمانی 425 مورد، پلمب هفت مورد و معرفی واحدهای متخلف به مراجع قضایی 9 مورد در سال جاری بوده است.

86 مورد پروانه مصالح ساختمانی در کهگیلویه و بویراحمد دارای اعتبار است

وی تعداد پروانه‌های مصالح ساختمانی دارای اعتبار را 86 مورد ذکر کرد و بیان داشت: به منظور کیفیت بتن آماده در سطح استان طبق قانون از هر واحد تولیدی سالانه حداقل دو بار نمونه‌برداری صورت می‌گیرد در کهگیلویه و بویراحمد به طور متوسط از هر واحد 8 بار نمونه‌برداری شده است.

این مسئول به مشکلات موجود در جهت نمونه‌برداری از مصالح ساختمانی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم وسیع ساخت و ساز در این استان میزان نمونه‌برداری از این واحدها بسیار کم بوده و با وجود محدودیت منابع مالی دولت امکان انجام نمونه‌برداری بیشتر در این خصوص نبوده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.