دريادار سیاری خبر داد

عبور ناوگروه نيروي دريايي ارتش از تنگه مالاکا/ نخستين حضور در اقيانوس آرام

فرمانده نیروی دریایی ارتش از عبور ناوگروه بيست‌وچهارم اين نيرو از تنگه مالاکا و ورود اين ناوگروه به اقیانوس آرام خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، "امیر دريادار حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش، در نشست خبری صبح امروز، از عبور ناوگروه اين نيرو از تنگه مالاکا خبر داد و تصريح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي) فرموده‌اند ما ملتي صلح‌طلب هستيم و قصد تعدي به منافع هيچ کشوري را نداريم، اما چون آب‌هاي آزاد متعلق به تمام کشورهاست، بايد از اين ظرفيت به نحو احسن استفاده کنيم.

وي افزود: سال گذشته ورود به آب‌هاي آزاد را آغاز کرده و تاکنون 23 ناوگروه را به اين آب‌ها اعزام کرده‌ايم. از خليج عدن، درياي سرخ، کانال سوئز و درياي مديترانه عبور کرده و مسير خود را به سمت جنوب شرق آسيا ادامه داده‌ايم.

سياري تصريح کرد: ناوگروه 24 نيروي دريايي ارتش، پنجم دي ماه امسال، سفر خود را آغاز کرد که پس از حضور در شمال اقيانوس هند، خليج عدن و تنگه باب‌المندب، وارد تنگه مالاکا شده که مثلث تنگه هرمز، تنگه مالاکا و باب‌المندب، يکي از مهم‌ترين مناطق تجارت دريايي جهان محسوب مي‌شود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش بابيان اينکه ناوگروه 24 اين نيرو فردا وارد اقيانوس آرام مي‌شود، حضور در اين اقيانوس را نخستين حضور نيروي دريايي کشورمان در اين اقيانوس دانست و اظهار داشت: ناوگروه 24 نيروي دريايي ارتش پس از عبور از تنگه مالاکا، به زودي در بندر ژانگ ژيانگ چين پهلو خواهد گرفت و پس از آن نيز در بنادر کلمبو و سريلانکا پهلوگيري مي‌کند.

وي دليل پهلوگيري ناوگروه کشورمان در بنادر چين و کلمبو و سريلانکا را رساندن پيام صلح و دوستي به مردم اين کشورها عنوان کرد و ادامه داد: ناوگروه اعزامي کشورمان تا امروز نيز 7 هزار کيلومتر دريانوردي انجام داده و ان‌شالله 15 فرودين سال آينده به ميهن اسلامي مان باز خواهد گشت.

سياري يادآور شد: علاوه بر اعضاي اين ناوگروه دانشجوياني از دانشجويان دريانوردي نوشهر نيز در اين سفر حضور دارند تا توانمندي دريانوردي در درياهاي آزاد به نسل جديد نيروي دريايي انتقال يابد، لذا اين سفر علاوه بر گشت در درياهاي آزاد و استفاده از حق طبيعي‌مان، آموزشي نيز هست.

فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان کرد: دريانوردي‌هاي طولاني‌مدت، باعث تحکيم روابط دوستانه کشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي خواهد شد.

وي همچنين از برپايي همايش ملي طب و پيشگيري سطحي و زيرسطحي در درياها خبر داد و تصريح کرد: با توجه به حضور ما در درياهاي آزاد، بايد به بهداشت و طب دريايي توجه ويژه‌اي داشته باشيم، زيرا کارکناني که حدود سه ماه و يا بيشتر در دريا زندگي مي‌کنند بايد از ابعاد مختلف بهداشت و درمان مورد توجه قرار گيرند؛ به اين ترتيب همايش ملي طب و پيشگيري سطحي و زيرسطحي دريايي را  پيگيري کرده و از تجارب بهترين پزشکان کشور در اين زمينه استفاده خواهيم کرد تا در بحث بهداشت و درمان نيز، مانند ابعاد ديگر با هيچ کمبودي مواجه نباشيم.

سياري ادامه داد: همايش ملي طب و پيشگيري سطحي و زير سطحي دريايي از فردا به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکي ارتش برپا مي‌شود که در روز آخر، شرکت‌کنندگان در اين همايش، از امکانات دريا و دريانوردي آب‌هاي شمال کشور بازديدي را خواهند داشت.

فرمانده نيروي دريايي ارتش از رونمايي دستاوردهاي طب نظامي دريايي در همايش ياد شده خبر داد.

وي همچنين درباره همکاري‌هاي مشترک با کشورهاي ديگر تصريح کرد: ما اعلام کرده‌ايم که آمادگي همکاري با کشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي را به‌ويژه در بحث برقراري امنيت داريم. ما آمادگي پهلوگيري، رفت و آمد و برپايي رزمايش مشترک با ديگر کشورها را اعلام کرده‌ايم.

سياري با بيان اينکه ناوشکن جماران 2 نيز به سرعت در حال ساخت و آماده شدن است، تاکيد کرد: حضور ما در درياهاي آزاد، مطابق قوانين بين‌المللي بوده و در جهت استفاده از حق طبيعي خود براي حفظ منافع کشورمان است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار