مشاور پيشين وزارت امور خارجه آمريكا سياست خارجي دولت اوباما را به چالش کشيد

"ولي نصر" يكي از مشاوران ارشد پيشين وزارت امور خارجه آمريكا در كتاب جديدش كه بزودي منتشر خواهد شد از سياست خارجي دولت آمريكا بشدت انتقاد كرده و اظهار داشته كه آن دولت صرفا به جنگ هايي مخرب دست زده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، نصر در اين كتاب ادعاهاي كاخ سفيد در مورد مديريت جنگ افغانستان و اينكه تجاوز آمريكا عليه افغانستان دستاوردي حياتي بوده است را شديدا به چالش كشيده است. ولي نصر در كتاب جديدش كه ماه آينده منتشر خواهد شد از سياست خارجي دولت اوباما به شدت انتقاد كرده و اظهار داشته كه سياست دولت آمريكا در مورد افغانستان گاهي محتاطانه، گاهي تندروانه و گاهي نيز سياسي بوده است. وي اين كتاب را با توجه به ارزيابي هاي خود در جريان سفر با "هالبروك" مشاور ارشد دولت اوباما به افغانستان نوشته است. 

وي در اين كتاب توضيح داده كه رقابتي شديد ميان كاخ سفيد و وزارت امور خارجه در مورد جنگ افغانستان در جريان بوده است. نويسنده بر اين نظر است كاخ سفيد تلاش كرده تا پس از مرگ "ريچارد هالبروك" نماينده ويژه اوباما در امور افغانستان بر موضوعاتي چون ايران و نزاع فلسطينيان و رژيم صهيونيستي بيشتر اعمال نفوذ نمايد. 

ولي نصر اظهار داشته كه كتاب جديدش سياسي نيست و تنها تجزيه و تحليلي است كه در مورد سياست خارجي آمريكا در مورد افغانستان ارائه داده است. وي در ادامه با انتقاد از سياست خارجي دولت آمريكا افزوده است "اين تصور در ذهن سياستمداران آمريكائي وجود داشته است كه رفتاري كه از لحاظ سياسي امن باشد بهتر از اقدامي است كه منافع بلند مدت آمريكائي ها را تضمين نمايد." 
نصر در ادامه انتقاداتش از سياست هاي اوباما در افغانستان مي نويسد كه رئيس جمهور آمريكا هالبروك را به عنوان نماينده به كابل فرستاد اما اقداماتي انجام داد كه موجب تضعيف جياگاه وي در افغانستان شد. وي سياست اوباما در قبال افغانستان را اوج بي ثباتي مي داند و مي نويسد كه اوباما از يكسو براي آنكه نشان دهد انسان ترسويي نيست هزاران نيروي جديد را به افغانستان فرستاد و از سوي ديگر براي آنكه نشان دهد جنگ  طلب نيست براي خروج نيروها از افغانستان تاريخ تعيين نمود. در اين بين اما از نظر وي نيروهاي نظامي آمريكا كشته شدند و كمتر دكسي متوجه اين مسئله است. 

نصر در پايان در مورد عملكرد اوباما در مورد افغانستان مي نويسد "ما فقط خودمان را از آنجا بيرون مي كشيم و تنها اميدواريم كه بعد از ما در آنجا آرامش داخلي حاكم شود." 

جنگ افغانستان طولاني مدت ترين جنگ آمريكا بوده است كه تاكنون نيز پايان نيافته است. طالبان در برخي نواحي افغانستان هنوز قدرت را در دست دارند و تلفات نيروهاي غير نظامي نيز در آن كشور در اثر حملات متعدد افزايش يافته است كه خود نشان از عدم موفقيت دولت آمريكا در قضيه افغانستان دارد. دولت آمريكا مدعي شده كه تا پايان سال 2014 ميلادي نيروهاي نظامي خود را از افغانستان خارج خواهد كرد. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار