کردستان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(229)

تيمچه امير تومان بنائي تاريخي از دوران صفويه

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بيجار گفت: تيمچه اميرتومان يكي از بناهاي تاريخي شهرستان بيجار محسوب مي شود كه  مربوط به دوران صفويان بوده و در زمان قاجار مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته است.
 
مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بيجار گفت: تيمچه اميرتومان يكي از بناهاي تاريخي شهرستان بيجار محسوب مي شود كه  مربوط به دوران صفويان بوده و در زمان قاجار مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته است.

الياسوند افزود: اين بنا شامل يك حياط مركزي است كه داري  12 دهنه در اطراف مي باشد و دو دهنه مركزي ضلع هاي شرقي و غربي بنا را در بر مي گيرد.

وي تصريح كرد: در وسط حياط حوض آب مدوري قرار دارد كه با سنگ تراشيده شده و مصالح اين بنا عمدتاً سنگ و آجر با ملات گچ و آهك مي باشد و از داخل نيز با پوشش گچ پوشيده شده است.

وي در خصوص سقف اين بنا نيز گفت: سقف اين بناي تاريخي از نوع گهواره ای است كه با كادربندي هاي آجري به صورت خفته و راسته به شيوه بسيار زيبايي تزئين شده است.

وي خاطرنشان كرد: اين بناي تاريخي در سالهاي اخير توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کردستان خريداري و مورد مرمت قرار گرفته و هم اكنون نيز كار مرمت و بازسازي آن ادامه دارد.

شايان ذكر است در حال حاضر از اين بنا به عنوان ساختمان اداری ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بيجار استفاده مي شود.
/ک 
 

برچسب ها: تیمچه ، صفویه ، بازسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.