پورمحمدي در جمع جوانان غرب استان گيلان:

ديگر نمي‌توان با روش‌هاي سنتي اقتصاد را اداره كرد/با احمدي‌نژاد اختلاف فکري و عملي داشتم

حجت‌الاسلام پورمحمدي گفت: ديگر نمي‌توان با روش‌هاي سنتي اين حجم بزرگ اقتصاد را اداره كرد؛ چرا که اقتصادهاي بزرگ و مدرن را بايد با روش‌هاي مدرن اداره كرد و هر قدر ديرتر اقدام كنيم ضريب انحراف و بروز فساد بيشتر مي‌شود.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجت‌الاسلام پورمحمدي در جمع جوانان غرب گيلان در شهرستان تالش با بيان اينكه انقلاب اسلامي به بركت جوانان شكل گرفت، گفت: اگر جوانان نبودند انقلاب اسلامي شكل نمي‌گرفت و در سال 42 كه نهضت شروع شد، دشمنان فشارهاي زيادي تحميل كردند، اما امام(ره) در مقابل اين فشارها گفت كه سربازهاي من در گهواره هستند. امام(ره) از همان زمان شروع به تربيت يك نسل كرد و اين نسل بعد از آنكه به ثمر رسيد به ميدان آمد و در عرصه انقلاب اسلامي ميدان داري كرد.

وي با بيان اينكه امام(ره) كشور را با جوانان اداره كرد، گفت: حتي در جنگ هم اكثر فرماندهان ما را جوانان شكل مي‌دادند و ميانگين سني تمام فرماندهان دوران دفاع مقدس بسيار جوان بود و امروز نيز مقام معظم رهبري با نسل جديد فرهيخته كشور را اداره مي‌كند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اينکه با حضور جوانان كارهاي بزرگ انجام مي‌شود و با توجه به جوانان بايد افق‌هاي بالاتري را مد نظر قرار دهيم، اظهارداشت: ما در سكوي پروازيم و بايد جهش‌هاي بزرگ‌تري صورت گيرد، امروز نسل جوان با توانايي و دانش لازم، فهم بالا و كمالات انساني تربيت شده است و بايد بتواند گام بلند ديگري را بردارد. انتظار است كه از امروز به بعد نسل جديد ميدان انقلاب را اداره كند.

پورمحمدي گفت: امروز كه انقلاب و كشور در اختيار جوانان است، بايد گام بلندتري بردارند. حضور گسترده جوانان در صحنه جاي افتخار دارد، ما مي‌خواهيم نمادي از حركت فاخر انساني داشته و آن را به عنوان الگو به جهان معرفي كنيم. ما بايد نشان دهيم در عين اينكه از اقوام و زبان‌هاي مختلف هستيم، يك امت ممتاز و نمونه هستيم.
 
حجت‌الاسلام پور محمدي در ادامه به سؤالات جوانان حاضر در جمع پاسخ گفت.

چرا وضعيت اقتصادي كشور به اين شكل درآمد؟

 رئيس سازمان بازرسي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چرا يك‌دفعه وضعيت اقتصادي كشور به اين شكل در آمد و تأثير تحريم‌ها چقدر است و خائنين چه كساني هستند؟ گفت: وضعيت اقتصادي جامعه يك شبه اين طور نشده و يك روند را طي كرده است. از گذشته اين نگراني‌ها وجود داشت و هشدارهاي لازم قبلاً داده شده بود؛ بخشي از تورم امروز به خاطر افزايش حجم نقدينگي است که در گزارش‌هاي سازمان بازرسي نيز بر اين موضوع تأكيد شده بود، اما مورد بي‌توجهي قرار گرفت و با تشديد تحريم‌هاي دشمن تلفيق شد و امروز شاهد وضعيتي هستيم كه بر سر مردم آوار شده است.

وي ادامه داد: درباره طرح هدفمند شدن يارانه‌ها وعده داده شده بود كه توليد رونق پيدا كند اما نشد.چرا كه اگر توليد رونق مي‌يافت اين قدر تورم ايجاد نمي‌شد. بخش توليد و اشتغال همپاي تورم رشد نكرد، فشار تحريم هم از طرف ديگر وارد شد و مشكلات و پيچيدگي‌هاي فعلي اقتصادي بروز كرد.البته بخش زيادي از مشكلات به خاطر بي‌تدبيري‌هاي مسئولان است.

بازرس كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه نقش ضعف قانون در رشد فساد كشور چيست، گفت: ما در كشور ضعف قانون داريم ولي تأثير ضعف قانون اين قدر نيست كه به عنوان عامل اصلي فساد معرفي شود. ديوان سالاري و سيستم بوروكراتيك كشور اشكال دارد و ديگر نمي‌توان با روش‌هاي سنتي اين حجم بزرگ اقتصاد را اداره كرد؛ چرا که اقتصادهاي بزرگ و مدرن را بايد با روش‌هاي مدرن اداره كرد و هر قدر ديرتر اقدام كنيم ضريب انحراف و بروز فساد بيشتر مي‌شود.
 
يكي از حاضران پرسيد كه چرا مقام معظم رهبري نسبت به اجراي فرمان هشت ماده‌اي درباره مبارزه با فساد، ناراحت هستند؟ و پورمحمدي در پاسخ به اين سؤال گفت: قانون مربوط به اجراي فرمان هشت ماده مقام معظم رهبري درباره مبارزه با فساد مقداري دير نوشته و ابلاغ شده است. از سوي ديگر مقام معظم رهبري اخيراً درباره مبارزه با فساد اقتصادي هشدار دادند كه با شعار نمي‌شود با اين مشكل مبارزه كرد. مبارزه با فساد اقتصادي، عمل و برنامه مي‌خواهد. اينكه همواره شعار بدهيم كه در مبارزه با فساد جدي هستيم خوب است ولي كافي نيست. با فساد به شرط داشتن سيستم و راهكار خوب مي‌توان با قاطعيت مبارزه كرد. در غير اين صورت در مبارزه با فساد به نتيجه لازم نمي‌رسيم.
 
هر اقدامي كه ما را از مسير اصلي انقلاب باز دارد انحراف است

وي در واكنش به اين سؤال كه موضع شما در قبال جريان انحرافي چيست و مقام معظم رهبري درباره اين جريان چه نظري دارند؟، گفت: مقام معظم رهبري در اين جهت بحث صريحي نفرموده‌اند. من نيز نمي‌خواهم به تعبير جريان انحرافي دامن بزنم. اين واژه بيشتر يك واژه سياسي است. حرف ما اين است آنچه انقلاب را به نتيجه رسانده ديدگاه‌هاي ناب و اصيل انقلاب است و هر قدر از آن ديدگاه‌ها فاصله بگيريم به بيراهه رفته و آسيب مي‌بينيم. اما آيا بداخلاقي و دروغ‌گويي انحراف نيست؛ بي‌برنامگي انحراف نيست؛ انحراف تنها اين نيست كه يك حرف خاص زده شود. هر اقدامي كه ما را از مسير اصلي باز بدارد، انحراف است. حرف‌هاي سست زدن انحراف است. در مقابل شعارهاي انقلاب اسلامي حرف‌هاي مبهم زدن انحراف است. بنابراين بايد اين‌ها نيز به صورت كلي مورد توجه ما باشد.

پورمحمدي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه معني شعار زنده باد بهار چيست؟، گفت: شما اين سؤال را بايد از كساني كه اين شعار را مطرح مي‌كنند، بپرسيد. ظاهر اين شعار يك چيز است و باطن آن چيز ديگر. خودشان مي‌گويند منظور ما از زنده باد بهار امام زمان(عج) است اما وقتي به لايه‌هاي ديگر اين بحث مي‌رويم مشاهده مي‌شود كه شعار انتخاباتي يك تيم است و دارد براي آن تبليغ مي‌شود. بنابراين بايد حقيقت اين شعار را از مطرح كنندگان بپرسيد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه علت جدايي شما از دولت چه بود؟، گفت: ما از دولت جدا نشده‌ايم. بلكه بيرون شده‌ايم. بين من و رئيس جمهور هم اختلافات فكري بود و هم اختلافات عملي. من نصب مديران ضعيف را نمي‌پسنديديم و با آن مقابله كردم ولي در نهايت موجب شد كه بيرون مان كردند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به اين سؤال كه نظر شما درباره مواضع آيت الله هاشمي چيست، گفت: تا امروز موضع خاصي در خصوص ايشان نداشته‌ام. آيت الله رفسنجاني به عنوان يك شخصيت نظام در طول نظام نقش‌هاي زيادي داشتند و بايد نسبت به اين جايگاه‌ها حرمت‌ها را حفظ كرده و اگر انتقادي داريم آن را در يك فضاي منطقي و آرام مطرح كنيم و بايد سعي كنيم سرمايه‌هاي خود را در درگيري‌ها و تنازع‌ها از بين نبريم و منشأ اختلاف و درگيري نباشيم.

وي در پاسخ به سؤال يكي از حاضرين كه خواسته بود عملكرد هفت و نيم ساله محمود احمدي نژاد را ارزيابي كند، گفت: قضاوت سختي است. آقاي احمدي نژاد نقاط مثبت، نقاط منفي، موفقيت‌ها و ناكامي‌هايي دارد كه بايد نشست و مجموع آن را محاسبه كرد. اما مهم خروجي است. شايد ايشان در طول دولت نهم و دهم نقاط مثبت و كارهاي زيادي انجام داده باشد كه همين طور نيز است. اما خروجي عملكرد وي مهم است كه متأسفانه در فضاي اقتصادي خيلي مثبت نيست. هر چند عملكرد ايشان در فضاي عمراني و توسعه‌اي اجمالاً منجر پيشرفت‌هايي شده اما در فضاي اقتصادي موفقيت‌هاي ما قابل توجه نيست.
 
مقصود هدفمندي يارانه‌ها رشد اقتصاد و افزايش توليد و اشتغال بود نه توزيع پول

وي همچنين در پاسخ به اينكه برنامه اقتصادي جناب عالي براي رياست جمهوري چيست و آيا برنامه واريز يارانه‌ها را ادامه خواهيد داد؟، گفت: اجازه بدهيد اگر قطعي شد و وارد اين ميدان شديم بگوييم. يارانه‌ها قرار بود براي ارتقاء اقتصاد و افزايش توليد و افزايش سطح اقتصاد باشد. اگر يارانه بدهيم ولي به رشد اقتصادِ، افزايش توليد و اشتغال نينجامد هم پول را از دست داده‌ايم و هم چيزي گير مردم نيامد. بايد اقدامات مسئولين هدف داشته باشد. قصد مسئولين در هدفمندي يارانه‌ها توزيع پول نبود. اما پول توزيع شد، اجناس هم گران شد ولي به اهدافي كه قرار بود در توليد و اقتصاد دست بيابيم، دست نيافته و بخش اعظم جامعه تحت فشار اقتصادي قرار گرفته‌اند. الآن كلي از متوسطين كشور زندگي‌شان تحت فشار است. اكثريت جامعه ما اقتصاد ميانه و متوسط دارند. اقتصاد ميانه نيز خواستار ايجاد توليد و اشتغال بيشتر است. بايد اين خط دنبال شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار