امير اسماعيلي خبر داد

شناسايي پرنده بيگانه رادارگريز توسط شبکه یک‌پارچه پدافند هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) از شناسايي و اخطار به پرنده بيگانه رادارگريز توسط شبکه یک‌پارچه پدافند هوایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير سرتيپ "فرزاد اسماعيلي" فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص)، صبح امروز در نشست خبري خود در ستاد پدافند هوايي، با بيان اين‌که قرارگاه پدافند هوايي ارتش 4 ماموريت کشف، شناسايي، رهگيري و انهدام پرنده‌هاي دشمن را پيگيري مي‌کند، اظهار داشت: در شرايط کنوني که پدافند حدود 4 سال است از نيروي هوايي، تفکيک يافته است، مقام معظم رهبري با توجه به تهديدات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، دفاع از حريم هوايي کشور را در اولويت قرار داده و خطاب به ما بر هوشياري و رصد تهديدات تاکيد مي‌کنند.

وي افزود: قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء نيز به همين دليل قرارگاه نام گرفت تا با به‌کارگيري تمامي ظرفيت‌هاي موجود در کشور به اين مهم دست يابد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با اشاره به وجود 3600 نقطه پدافندي در سامانه يکپارچه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا تصريح کرد: شناسايي، کشف و رهگيري هواپيماي آمريکايي U-2 که داراي سيستم پهلو نِگر، مستقيم، فراطيفي و سامانه‌هاي شنود الکترونيکي بوده و تا عمق کشور هدف را شنود مي‌کند، از اقدامات برجسته اين قرارگاه محسوب مي‌شود.

اسماعيلی با يادآوري شناسايي دو فروند هواپيماي U-2 در رزمايش ولايت 89 نيروي دريايي ارتش، توسط پدافند هوايي ادامه داد: ظهر روز 22 بهمن، يک فروند هواپيمايي شناسايي U-2 آمريکايي که رادارگريز، پنهان‌کار و داراي قابليت استيلث بوده از جنوب نقطه جي واني به پرواز درآمد و وارد درياي عمان شد و حوالي تنگه هرمز، حدود يک مايل نزديک به مرزهاي کشورمان قصد ورود به حريم هوايي کشورمان را داشت که پس از شناسايي توسط رادار خليج فارس، خود را معرفي کرده و بلافاصله از حريم هوايي کشورمان دور شد.

وی تصريح کرد: هواپيماي U-2 هواپيمايي راهبردي است که آمريکا براي حفظ منافع ناشايست خود آن را به کار مي‌گيرد. کارهاي ترميمي و تکنولوژيکي بسياري روي اين هواپيما صورت گرفته که باعث مداومت پروازي بالا، قابليت استيلث و رادارگريزي در اين هواپيما شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اين‌که "هر چيزي که در طول مدت شکوفايي انقلاب اسلامي ايران به دست آمده، اگر غفلت شود در نصف روز از دست مي‌رود"، تصريح کرد: قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء که مسئوليت حفظ امنيت نقاط حساس و هسته‌اي کشور را برعهده دارد، با نوعي گسترش تاکتيکي علاوه بر اين نقاط يادشده، لايه‌هاي پنهاني در بخشي از دهليزها و معابر نفوذي را رصد کرده و امکان تجاوز دشمن به حريم کشور را سلب مي‌کند.

اسماعيلی ادامه داد: قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء سامانه‌هاي راداري، شنود و ديده‌باني، انواع هواپيما و هواپيماهاي بدون سرنشين نيروي هوايي ارتش و سپاه را در انجام ماموريت خود به‌کار مي‌گيرد و دستگيري هواپيماهايي مانند RQ-170 و اخطار به U-2 از جمله اقدامات اين نيرو محسوب مي‌شود.

وی يادآور شد: هواپيماي U-2 آمريکايي در ارتفاعي بين 40 تا 70 هزار پا براي شناسايي نشدن و قابل رهگيري نبودن پرواز مي‌کرد که خوشبختانه توسط رادار خليج فارس، شناسايي شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) تصريح کرد: آن‌چه مهم است اين است که اين هواپيما با توجه به قابليت‌هاي پنهان‌کاري و رادارگريزي، قصد جاسوسي و تصويربرداري از نقاط جنوبي کشورمان را داشت که با درايت دليرمردان پدافند هوايي شناسايي شد.

اسماعيلی در پايان خاطرنشان کرد: هر هواپيمايي که قصد نزديک شدن به مرزهاي کشور را داشته باشد در صورت متخاصم بودن، طبق قوانين اخطار مي‌گيرد و در صورت عدم تمکين در اولين گام با پرواز هواپيماهاي نيروي هوايي مقتدر جمهوري اسلامي ايران، مواجه شده و پس از آن سامانه‌هاي موشکي و پدافندي روشن مي‌شود و برخورد لازم با آن صورت مي‌گيرد. دستگيري هواپيماي ريگي نمونه‌‌اي از اين برخوردها است.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: سامانه ، راداری ، قابل کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار