اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام معظم رهبري/4

اگر چنانچه نامزدها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب مي‌شود

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ تحویل سال 92 برای مردم ایران و به‌ویژه سیاستمداران تنها آغاز یک سال جدید نیست، بلکه آغاز فصل کار و فعالیت انتخاباتی است.

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.

به همین بهانه  باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره چگونگي انجام تبليغات، مناظرات فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.

***مسئولان برنامه‌ريزي‌هايشان را به گونه‌اى تنظيم كنند كه با هدف‌هاى اسلام كه همان هدف‌هاى غدير است، تطبيق كند

مقام معظم رهبري 24 اسفند 1379 خطاب به مسئولان کشور می‌فرمایند: مسئولان كشور بايد سعى كنند، اعمال و رفتار و حركات و سكنات و برنامه‌ريزي‌هايشان را به گونه‌اى تنظيم كنند كه با هدف‌هاى اسلام - كه همان هدف‌هاى غدير است - تطبيق كند. اگر چه همه‌ دنيا، بخصوص كمپاني‌هاى صهيونيستى و قدرتمندان و زرسالاران عالم، ناراحت شوند و هجمه‌ تبليغاتى كنند، باكى نيست. امروز پايه‌ انقلاب مستحكم است و اين توفان‌ها نمى‌تواند اين بناى شامخ را متزلزل كند.


***مسئولان با پيام اسلام شجاعانه و بدون ملاحظه‌ اين و آن موضعگيرى كنند، حرف بزنند و عمل كنند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 24 اسفند 1379 مي‌فرمايند: مسئولان، به نام اسلام، براى اسلام، با پيام اسلام، شجاعانه، قدرتمندانه و بدون ملاحظه‌ى اين و آن، هم موضعگيرى كنند، هم حرف بزنند و هم عمل كنند.

ایشان همچنین 11 اسفند 1378 متذکر می‌شوند: مبادا كسى بر اثر اشتباه و بر اثر تبليغات واهى راديوهاى بيگانه، فهم مردم را عوضى بفهمد و برخلاف عقايد و خواست‌ها و آرزوهاى دينى مردم حرفى بزند.

***انسان‌هايي که از ارزش‌هاي اسلامي نصيبي ندارند، شايسته حکومت نيستند

معظم‌له 30 خرداد 1371 می‌فرمایند: در جوامع اسلامي،‌ انسان‌هايي که از آن ارزش‌ها {ارزش‌های اسلامی} نصيبي ندارند؛ از فهم اسلامي،‌ از عمل اسلامي،‌ از جهاد اسلامي، از نفاق و گذشت، از تواضع و فروتني در مقابل بندگان خدا و آن خصوصياتي که اميرالمومنين عليه الصلاه و السلام داشتند، بهره‌اي نداشته باشند،‌ شايسته حکومت کردن نيستند.

مقام معظم رهبری 12 آذر 1379 با بیان اینکه مسئولان نظام با اين اميد هم وارد اين ميدان شده‌اند که بتوانند از اهداف الهي که مورد اعتقاد آنهاست، چيزي را تحقق بخشند و در زندگي پياده کنند، عنوان می‌کنند: از بعد از صدر اسلام تا امروز هم، چنين فرصتي پيش نيامده است؛ موقعيت بسيار استثنايي و بخصوصي است. بايد اين موقعيت را مغتنم بشماريم و هر کجا هستيم سعي کنيم حقيقتا اهداف و آرمان‌هاي اسلامي را در حد توان جمع اداره کننده و مسئول امور کشور پيش ببريم.


***همه مسئولان کشور، يک مسئوليت برعهده دارند؛ حفظ نظام الهي و اداره اين کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 23 آذر 1377 درباره مسئولیت مسئولین کشور اظهار داشتند: همه مسئولان کشور، يک مسئوليت برعهده دارند؛ حفظ نظام الهي و اداره اين کشور،‌ اداره اين مردم و رسيدن به مشکلات مردم، وظيفه اصلي اينهاست.

ایشان 31 اردیبهشت 1376 نیز درباره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور می‌شوند: به نظر من، در همين تبليغات رياست جمهوري، يکي از موفّقيت‌هاي اين دوره از انتخابات آن است که اين نامزدهاي محترم چهارگانه اي که هستند، صريحاً مباني ارزشي انقلاب را بر زبان آورده اند.

***وفاداري به مباني به امام و ارزش‌هاي انقلاب بسیار با ارزش است

رهبر معظم انقلاب 4 شهریور 1386 درباره ضرورت پایبندی به اصول و ارزش‌ها می‌فرمایند: مسئله، پايبندي به اصول و ارزش‌هاست که خيلي شاخص مهمي است.

ایشان همچنین تاکید می‌کنند: حرفى كه مى زنيد، در واقعيت‌ها و در ذهنيت‌هاى جامعه، تأثيرات ماندگارى دارد؛ حالا كوتاه يا بلند. پس شعارهاى شما، فضاى اصولگرايى و فضاى ارزش‌هاى انقلابى و فضاى وفادارى به مبانى امام و انقلاب را بر جامعه حاكم كرده است؛ اين خيلى چيز باارزشى است.

***معيار، جامعه اسلامي و انقلابی است

معظم له 12 بهمن 1379 عنوان می‌کنند: فراموش نکنيد که معيار، جامعه اسلامي و انقلابي است...امروز در جهان بايد کاري کنيم که عمل اسلامي و خواست اسلامي در کشور ما با برجستگي در مقابل چشم ملت‌ها قرار بگيرد.

***مدير، براى خودش كار نمى‌كند

رهبر معظم انقلاب 2 خرداد 1376 تصریح می‌کنند: آنچه براى بنده و شما آقايان كه اين توفيق را پيدا كرده‌ايم تا بتوانيم به مردم خدمت كنيم، هميشه بايد مطرح باشد، همين موضوع خدمت است. فرق جمهورى اسلامى با ديگر دستگاه‌هايى كه مادّى هستند و عمدتاً در زمينه‌ى مسائل انسانى، مبتنى بر يك فكر الهى نيستند، در همين يك نكته است كه در جمهورى اسلامى، وزير و مسئول و رئيس جمهور و مدير در هر سطحى كه هست نيّت اصلى‌اش اين است كه به مردم خدمت كند و به اشاعه‌ فكر الهى و آن حيات طيّبه و شايسته‌اى كه خداى متعال براى انسانها مقرّر فرموده است، كمك كند. اصلْ اين است. برخورداري‌هاى شخصى، هدف نيست. مدير، براى خودش كار نمى‌كند.


***ما از كسى كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داريم خود را خدمتگزار مردم بداند

ایشان در همین روز می‌فرمایند: ما از كسى كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داريم كه خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دين و دنياى اين مردم مورد نياز است، در محدوده اختيارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد. بديهى است كه اكثريت مردم، متديّن و انقلابى هستند و مايلند آنچه براى رفاه و سعادت دنيوى آنها انجام مى گيرد، در چهارچوب احكام و مقرّرات اسلامى باشد.

***ورود به عرصه انتخابات با قصد خدمت باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 19 دی 1390 خطاب به کاندیداهای انتخاباتی تاکید می‌کنند: كسانى هم كه وارد عرصه‌ى انتخابات مي‌شوند، بايد يك تقيداتى، تعهداتى داشته باشند. اين، خطاب به همه‌ى كسانى است كه به عنوان نامزد وارد عرصه‌ى انتخابات مي‌شوند، و خطاب به همه‌ى مردم است. مردم عزيزمان در سراسر كشور اين رفتارها را در نامزدهاى انتخابات تفرس كنند، دنبال كنند، دقت كنند. نامزد انتخابات بايد با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌طلبى و جمع‌كردن پول و مسائل گوناگون و انگيزه‌هاى ناسالم ديگر وارد شود، به كشور خدمت نمي‌كند. نامزد انتخابات بايد با انگيزه‌ى خدمت وارد شود؛ اين را بايد تشخيص داد، بايد فهميد، بايد حدس زد.

دلسوزى دولت‌ها، بزرگترين موهبت براى ملت‌هاست. يك دولت دلسوز و علاقه مند و خدمتگزار، بسيار باارزش است؛ دولتى كه اجزا و رئيس محترم آن، به منافع شخصى خودشان فكر نمى كنند و كار را براى خدا و به نفع ملت انجام مى دهند.


***ضرورت ترجيح منافع مردم بر منافع گروه‌هاي خاص

رهبر انقلاب 2 شهریور ماه 1376 با اشاره به اینکه در زمينه كارها بايد اساس را مردم قرار داد، می‌فرمایند: اين، حرف كلّى است. همه اين حرف را مى زنند؛ هيچ كس هم منكر اين حرف نيست. تازگىِ اين حرف در اين جاست كه اگر بخواهيم توجّه بكنيم، گاهى اوقات منافع و خواست عامّه مردم، با منافع گروه‌هاى خاص تعارض پيدا مى كند. اين، جايى است كه بسيار حسّاس است.


***مردم مي خواهند اين احساس را داشته باشند که مسئولان کشور در سطوح مختلف، امانتدار و امينند

رهبر معظم انقلاب 6 اردیبهشت 1376 می‌فرمایند: يکي از خصوصيّات، اين است که مردم مي خواهند اين احساس را داشته باشند که مسؤولان کشور در سطوح مختلف، نسبت به موجودي کشور، امانتدار و امينند. اين را من مي خواهم از شما به طور جد بخواهم که مراقب باشيد، اين امانت و اين روحيّه امانتداري نسبت به آنچه که از مردم در اختيار ماست - بيت المال و آنچه که مربوط به ثروت‌هاي عمومي کشور است - اختلال پيدا نکند. نگذاريد دشمن بتواند اين طور تبليغ کند که يک طبقه جديد و يک اَشرافي‌گري جديد، در حال شکل‌گيري است. دشمن، از اين‌گونه حرف‌ها مي زند.

اگر چيزي ديده شد که اين حرف دشمن را به نحوي تأييد کرد، اين خدمت به دشمن است؛ نبايد بگذاريد. دشمن، دشمن است و تهمت مي زند. در اين چند ساله، اين بلندگوها، اين رسانه‌هاي جمعي دشمن، چقدر عليه جمهوري اسلامي حرف‌هاي خصمانه زدند! در زمينه سوء استفاده و امثال آن، آن قدر ياوه و دروغ و خلاف واقع گفته اند که احصاي آن واقعاً آسان نيست. ولي اگر مردم ديدند که در مواردي، چيزهايي تأييد مي‌کند - ولو يک مورد - ده مورد را باور و قبول مي‌کنند. اين را بايد توجّه داشته باشيد.


***بي اعتنايي مسئولين نظام به زخارف دنيا از نكات برجسته‌ نظام ماست

معظم له 16 بهمن ماه 1371 تاکید می‌کنند: بى‌اعتنايى مسئولين نظام به زخارف دنيا - كه براى همه‌ى مسؤولان كشورهاى دنيا يك امر عادى است - از نكات برجسته‌ى نظام ماست. راى كدام مسؤول، در كدام گوشه از دنيا، التذاذ و شهوات و برخورداريها و دنياطلبى، عيب به حساب مى‌آيد و او از آنها برخوردار نمى‌شود؟ در جمهورى اسلامى، به فضل پروردگار - هنوز كه هنوز است و بايد هميشه همين‌طور باشد - براى مسؤولين نظام، پرداختن به امور شخصى و دنيايى يك عيب است.


***اجتناب از تبعيض و تضييع و سوء استفاده از بيت‌المال

رهبر معظم انقلاب دوم فروردین 1383 می‌فرمایند: خدمت كردن، اجتناب از تبعيض، اجتناب از تضييع بيت‌المال و اجتناب از تضييع حقوق مردم، اجتناب از سوءاستفاده از شغل و مسؤوليت - كسى كه مسؤوليتى دارد، وجاهتى از اين طريق به‌دست آورده، كه اين وجاهت متعلق به مردم است؛ مثل بيت‌المال. همچنان كه يك مسؤول به اين دليل كه كليد صندوق بيت‌المال در دستش است، نمى‌تواند از بيت‌المال در مصارف شخصى خرج كند،به همين دليل حق ندارد كه از وجاهت و قدرت و امكان و فرصتهايى كه در اختيارش است، به سود شخص خود و منافع شخصى‌اش استفاده كند.


***پرهيز از اتصال به مراکز ثروت و قدرت

ایشان همچنین تصریح می‌کنند: اگر چنانچه نامزدها به مراكز ثروت و قدرت متصل شوند، كار خراب مي‌شود؛ همچنان كه امروز در به‌ اصطلاح دموكراسى‌هاى دنيا، در آمريكا و غير آمريكا اين رسم هست؛ كمپانى‌ها و پولدارها به نامزد انتخابات در رياست جمهورى يا در انتخابات كنگره پول مي‌دهند، ولى او در مقابل آنها متعهد است. آن رئيس جمهورى كه با پول دستگاه‌هاى گوناگون و مراكز ثروت سر كار بيايد، در مقابل آنها متعهد است. آن نماينده‌ى مجلسى كه با پول فلان شركت و فلان كمپانى و فلان ارباب و فلان پولدار توى مجلس بيايد، مجبور است آنجائى كه آنها لازم مي‌دانند، قانون جعل كند، قانون بردارد، توسعه و تضييق در قانون بكند. اين نماينده به درد مردم نمي‌خورد. نه بايد به مراكز ثروت‌هاى شخصى متصل بود و نه به طريق اولى‌ به ثروت‌هاى عمومى. كسى بيايد از پول بيت‌المال مصرف كند، براى اينكه به وكالت مجلس برسد؛ اين دو برابر اشكال دارد، اشكال مضاعف دارد. اينها را بايد مردم مراقب باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار