گزارش/

موشک‌های کروز در دام «سامانه پدافندی سماوات»

اين توپ پدافند هوايي 35میلی‌متری، قادر است اهداف مختلف هوايي اعم از هواپيما، بالگرد و موشك‌هاي كروز را مورد شناسايي و هدف قرار دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، توپ پدافند هوايي 35میلی‌متری "سماوات" مجهز به سامانه كنترل آتش و سيستم‌هاي راداري پيشرفته در رديف جنگ‌افزارهاي برد كوتاه بوده و با حجم آتش بسيار بالاي خود قادر است اهداف مختلف هوايي اعم از هواپيما، بالگرد و انواع موشك‌ها را هدف قرار دهد.

 
عدم امكان تامين اين سامانه از سوي كشورهاي صاحب تكنولوژي، متخصصان وزارت دفاع را مصمم كرد با تكيه بر استعداد و خلاقيت‌هاي خود در مدت زمان كوتاهي نمونه آزمايشي آن را توليد و پس از انجام موفق تست‌هاي عملكردي و راه‌اندازي خط توليد انبوه اين محصول پدافندي است.
 
سرعت، دقت و كيفيت، سه مولفه مهم در راه‌اندازي خط توليد اين محصول محسوب می‌شود.

اين توپ پدافند هوايي 35 ميلي‌متري در ارتفاع پايين و به صورت هوشمند، موشك‌هاي كروز را مورد شناسايي و هدف قرار مي‌دهد و آنها را تا برد 4 كيلومتري منهدم مي‌سازد.

جمهوري اسلامي ايران در روز افتتاح این جنگ‌افزار در سال 86 جزو چهار كشوري بود كه فناوري اين نوع توپ را در اختيار داشت؛ طراحي و ساخت "توپ سماوات" در مدت زماني بسيار كوتاه، بر اساس شرايط بومي ايران و با كار شبانه‌روزي تحقق يافته است.

توپ سماوات داراي نواخت تير بالا بوده و در دقيقه مي تواند 1100 تير را شليك كند.

این توپ تلفيقي از فعاليت 3 مجموعه وزارت دفاع است و شركت صاايران، بخش الكترونيكي و كنترل آتش؛ سازمان هوافضا بخش مهندسي و سازمان صنايع دفاع نيز كارهاي مكانيكي اين طرح را بر عهده داشته‌اند.
 
دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری توپ پدافندی سماوات به‌عنوان یکی از چهار کشور دارنده این فناوری و علي‌رغم تلاش غرب برای در موضع ضعف قرار دادن نیروهای مسلح و توان دفاعی کشورمان بار دیگر توانست توانمندی متخصصان ایرانی حوزه دفاع کشور را با وجود تمام تحریم‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به نمایش بگذارد.
 
گزارش از: مرضیه ارجمندی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
الهم عجل لولیک الفرج
آخرین اخبار